Gå til innhold

Brikkesett Intel 945P + Intel Core 2 Duo E8400 = ?

G4RM

Anbefalte innlegg

Vil den kombinasjonen fungere?

PC/Mainboard er fra 2006 (Dell Dimension 9150) og har en prosessor type: Intel Pentium D 3,0 Mhz.

Vil det i tilfelle ha noen effekt å bytte prosessor?

Jeg mener å huske at Front Side Bus(?) hadde en begrensning på ca 533Mhz, mens Core 2 Duo E8400 oppgis å gå på 1333 Mhz (jeg vet ikke nok om PC'er til å vite om dette har en sammenheng).

Originalt minne er forøvrrig byttet ut med Kingston ValueR. DDR2 PC6400

4GB KIT CL5Kit w/two matched ValueRAM 2048MB DDR2, noe som fungerte veldig fint.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

945P takler en del Core 2-prosessorer, men siden E8400 er nyeste og mest moderne serien er jeg ikke helt sikker. Også har du begrensningen på FSB som du nevner. 945P klarer 1066 MHz (266 * 4), mens E8400 kjører på 1333 MHz (333 * 4). Det betyr at E8400 i tilfelle er nødt til å kjøre på 2,4 GHz i stedet for 3 GHz. Løsningen kan være å velge en C2D 7xxx som har 1066 MHz FSB. Og til slutt må du nok oppdatere BIOS for at det skal fungere, og å finne nye og oppdaterte BIOSer til ferdigmaskiner (Dell, HP, osv.) er ikke alltid like lett (jeg ville i hvert fall sjekket det før jeg kjøpte).

Angående om det vil ha noen effekt: Jeg har dessverre ikke prøvd D830 så jeg vet ikke hvordan den føles i daglig bruk, men siden det er en dobbelkjerne vil jeg anta at du allerede har en del av "snappy"-følelsen som flerkjerner har (maskinen låser seg/lagger veldig sjeldent). Og det kommer selvfølgelig an på hva du bruker maskinen til. En C2D på 3 GHz er vesentlig kjappere enn Pentium D på 3 GHz, men det er ikke alltid du har bruk for all den ytelsen.

På en annen side er D830 en varmeovn av dimensjoner (130W TDP kontra 65W TDP på E8400), så der ligger det en del potensiale for en mer stillegående maskin.

Jeg ville muligens vurdert å bytte ut harddisken med en SSD før jeg oppgraderte prosessoren. Harddisken har i lang tid vært den treigeste komponenten i en datamaskin når det kommer til normal skrivebordsbruk. Mesteparten av ventingen du opplever kommer sannsynligvis på grunn av harddisken (og muligens en gammel/sliten installasjon av Windows). Og hvis du kjøper en god SATA-SSD nå vil du kunne ta den med til en eventuelt ny maskin seinere, noe som ikke er tilfellet for en LGA775-prosessor.

F.eks Crucial C300 64 GB koster omtrent det samme som en prosessoroppgradering, og der kan du forvente rimelig grei følelsesforskjell mellom harddisk og SSD. Men sjekk at du har ledige SATA-porter først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...