Gå til innhold

Astronom eller Astrofysiker?


Edit00r

Anbefalte innlegg

Hei!

 

La oss bare kjøre rett på:

 

Jeg er veldig intressert i Astronomi, og jeg har lyst til å jobbe med dette i senere tid.

Har lyst å bli som Stephen Hawking, forske på universet og forske på nye ting. Hva burde jeg da bli?

 

Hva er det Astrofysiker gjør og hva er det Astronomer gjør?

 

 

Takk for alle svar! :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror en Astronom jobber mer med kartleggin av universet, forsking av planeter, stjerner etc. Mens en Astrofysikker jobber med beregninger, masse, sonder, satelitter osv. For eks, hvordan ting i universet beveger seg. Uansett så ser jeg for meg at begge er "pioneers" innenfor forskning av astronomi og universet.

 

Du har gjort et spennende valg innenfor utdanning =)

 

Nå er ikke jeg noen mester innenfor dette, men tenkte jeg kunne prøve å hjelpe litt.

Lenke til kommentar

Nå som alle dere sier at jeg har gjort et bra valg er jeg helt sikker!

Dette har motivert meg kjempemye og jeg er virkelig takknemlig for svar. :D

 

Men nå er det bare å velge, noe som er vanskelig. Jeg skal fordype meg i dette for å gjøre det lettere å ta det endelige valget. Selv om det er et par år til enda. ^^

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke noe om jobbmuligheter, men selv om det kanskje ikke finnes så mange rene astronomijobber så vil man ha lært mye som andre arbeidsgivere vil verdsette. Astrofysikk vil inneholde mye matte, fysikk,databehandling og programmering som også kan brukes i andre jobber.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke noe om jobbmuligheter, men selv om det kanskje ikke finnes så mange rene astronomijobber så vil man ha lært mye som andre arbeidsgivere vil verdsette. Astrofysikk vil inneholde mye matte, fysikk,databehandling og programmering som også kan brukes i andre jobber.

Aha, takk for svar. Kan komme bra med.

Lenke til kommentar

Astronomi er vel det gamle feltet som nå tjener mer som et "paraply-begrep" for andre mer spesialiserende studiefelt. Stephen Hawking er forøvrig en teoretisk fysiker såvidt jeg har forstått, men det er jo mange gråsoner her da for å si det sånn - man kan utdanne seg som en ting og forske på andre. Om du bestemmer deg for å bli astrofysiker så kan du hvertfall kose deg med tanken på at du er en av en million personer som har det privelegiet (er rundt omkring 6 000 astrofysikere i verden), men man må nok være forberedt på ganske mye hard studie!

 

EDIT: Treet vil se noe som dette ut:

Astronomy

Astrophysics Celestial Mechanics Og masse andre greier...

 

Er forskjellige definisjoner og greier og greier, men vet at Neil deGrasse Tyson (som jeg antar er det 21. århundrets Carl Sagan) bruker denne definisjonen.

Endret av EloX
Lenke til kommentar

astrofysikk er tingen ;)

 

men for å bli som stephen hawking kreves det mere enn bare utdanning :p

Ja, å mene at menneskene må ut i verdensrommet i slutten av dette århundret for å overleve krever sitt. ;)

amyotrofisk lateralsklerose :ph34r:

Rart det med sykdommen hams, kommer ikke han til å dø nå snart?

Lenke til kommentar

 

Prognosis

 

Regardless of the part of the body first affected by the disease, it is usual for muscle weakness and atrophy to spread to other parts of the body as the disease progresses. It is important to remember that some patients with ALS have an arrested course with no progression beyond a certain point despite extensive follow-up. Such a pattern is particularly true for young males with predominant upper limb weakness especially on one side (so-called monomelic or Hirayama type motor neuron disease). Eventually many people with ALS are not able to stand or walk, get in or out of bed on their own, or use their hands and arms. In later stages of the disease, individuals have difficulty breathing as the muscles of the respiratory system weaken. Although ventilation support can ease problems with breathing and prolong survival, it does not affect the progression of ALS. Most people with ALS die from respiratory failure, usually within three to five years from the onset of symptoms. However, about 10–20 percent of those individuals with ALS survive 10 or more years.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Amyotrophic_lateral_sclerosis

 

 

Han har vel bare trukket det lengste strået av ALS-pasienter.

Endret av Detectable
Lenke til kommentar

 

Prognosis

 

Regardless of the part of the body first affected by the disease, it is usual for muscle weakness and atrophy to spread to other parts of the body as the disease progresses. It is important to remember that some patients with ALS have an arrested course with no progression beyond a certain point despite extensive follow-up. Such a pattern is particularly true for young males with predominant upper limb weakness especially on one side (so-called monomelic or Hirayama type motor neuron disease). Eventually many people with ALS are not able to stand or walk, get in or out of bed on their own, or use their hands and arms. In later stages of the disease, individuals have difficulty breathing as the muscles of the respiratory system weaken. Although ventilation support can ease problems with breathing and prolong survival, it does not affect the progression of ALS. Most people with ALS die from respiratory failure, usually within three to five years from the onset of symptoms. However, about 10–20 percent of those individuals with ALS survive 10 or more years.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Amyotrophic_lateral_sclerosis

 

 

Han har vel bare trukket det lengste strået av ALS-pasienter.

Det kan man trygt si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...