Gå til innhold

Trenger hjelp etter kjøp av router DIR-655

Anbefalte innlegg

Oppdatert 15.09.10

Jeg har nå hatt en D-Link DIR-655 i 2 ukers tid og den fungerte utmerket i nærmere to uker. Nå er jeg tilbake til samme problemene som er beskrevet nedenfor. Min stasjonære og PS3en sliter hardt med å benytte nettet. Den stasjonære har fullt trådløst signal og internettsignalet ligger mellom 60-80%, likevel sliter jeg med å surfe på nettet. Dog fungerer torrenter med blandet nivå. Noen ganger skyter aktiviteten i været og andre ganger forsvinner det.

Kan dette ha noe med hvordan routeren prioriterer forskjellige enheter?

Virker litt spesielt at jeg kan surfe enkelt og greit på macbooken i samme posisjon som min stasjonære og ps3 står.

Noen som kan gi råd til feilsøking?

PS: Les detaljer nedenfor.

25.08.10:

Hei,

Jeg flyttet nylig inn i kollektiv i lag med 4 andre og vi deler på et nett som skal være 20 Mbit, som blir routet av en D-Link DI-524, men for å si det mildt så har jeg store problemer med denne.

Mitt rom er det som er lengst vekke fra routeren (ca. 8-10m i luftlinje, gjennom 2 vegger), er ikke sikker på om dette har noe å si.

Nettverksenheter jeg har på mitt rom er:

MacBook

Stasjonær PC med en USB-nettverksmottaker

PS3

Dette er det jeg har opplevd:

- MacBooken funker greit når jeg sitter på pulten min, lengst inn i hjørnet av rommet (nærmest mulig til routeren), hvis jeg flytter meg ca. 1m vekk derfra kutter nettet på MacBooken.

- Den stasjonære PCen mottar signalet, med svært varierene signalstyrke. Jeg får inn sider i nettleseren etter ca. 30 sek, og jeg får lastet ned torrents stabilt, men det er ikke noe samsvar mellom signalstyrken og det som faktisk skjer i nettleseren. Uansett om signalstyrken er excellent eller very low, så går det evigheter.

- PS3en mottar et signal på ca. 70%, men nettet faller ut til stadighet, av en eller annen grunn.

Kan noen forklare meg hva som kan gjøre dette? Har det noen hensikt å kjøpe en ny og bedre router?

På forhånd takk!

Endret av aleksander_sk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere har jo ikke akkurat verdens beste router da, personlig liker jeg ikke D-link, men uansett, dette er en av de "svakeste" typene, med bare en antenne.

Her er et par jeg tror vil være bedre:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314078

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=478400

Siden jeg ikke liker D-link, vet jeg ikke hvordan denne her vil være, men den ser jo "rå" ut da:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322482

Alle koster under 600 kroner.

Lenke til kommentar

Tror ikke det hjelper om du kjøper en ny router som bare støtter 802.11b/g. Her må du nok opp på N-teknologi, men det krever en delekstra investeringer.

Alle enhetene som skal bruke 802.11n må ha støtte for dette, og sist jeg sjekket støttet ikke PS3 denne teknologien. (Er usikker på om den nye slim utgaven har støtte)

Har ikke nok kjenskap til å utale meg ang Macbook`en, men den må også ha støtte for dette for å kunne dra nytte av rekkevide og båndbredde.

Men for å kunne ha muligheten til å kjøre både 802.11n og 802.11b/g, har du ikke så mange alternativene til utstyr. Anbefaler da Linksys (Cisco), Linksys WRT610N kan kjøre begge protokollene samtidig. Da kan du også bruke utstyret som ikke har støtte for 802.11N. Men det hjelper ikke på rekkevidden.

Tror det beste alternativet her er å sette opp ett ekstra aksesspunkt, men må da ha internkabling (nettverkskabel) til en annen del av bygget. Dette for at disse aksesspunktene ikke skal stå side om side. (Og må da på forsjellige kanaler.)

Tenk litt på dette:

Når du har 10 klienter på ett aksesspunkt som ikke klarer mer enn 54Mbit, spiser alle klientenelike mye av "kaken". Dvs at en klient ikke klarer mer enn 5,4 Mbps (teoretisk hastighet). Dere som bor i ett kollektiv har muligens flere enn 10 klienter koblet opp..

Ble kanskje litt mye dette, men håper det gav deg ett lite perspektiv på hvordan dette må gjøres. Uansett, kjøp ett ekstrapunkt som plasseres i andre enden av bygget. Og så er det bare å få dem som er i nærheten av dette til KUN å bruke det.

Problem solved! :)

Lenke til kommentar

Virker jo som det kan være et signalproblem. I såfall vil en bedre router kunne hjelpe på dekning.

For god trådløsdekning kan man med fordel velge 11n som har MIMO (flere antenner og sendere).

For maksimal signalstyrke vil jeg anbefale Buffalo WZR-HP-G300NH. Denne har lang rekkevidde og bedre dekning enn f.eks DIR-655 som også er brukbar. I tillegg er den stabil og god hardwaremessig.

Lenke til kommentar

Virker jo som det kan være et signalproblem. I såfall vil en bedre router kunne hjelpe på dekning.

For god trådløsdekning kan man med fordel velge 11n som har MIMO (flere antenner og sendere).

For maksimal signalstyrke vil jeg anbefale Buffalo WZR-HP-G300NH. Denne har lang rekkevidde og bedre dekning enn f.eks DIR-655 som også er brukbar. I tillegg er den stabil og god hardwaremessig.

Nytter lite med 802.11N og MIMO når du ikke har urstyr som støtter det.. :)

Lenke til kommentar

PS3 har N. Ellers hadde ikke det vært noe wireless på hele greia.

Prøv å game med G net XD

http://www.dustinhome.no/pd_5010316526.aspx me like.

Ellers ville jeg gått for D-Link DIR-635

PS3 har IKKE 802.11N. Den støtter kun 802.11B/G.

http://no.playstation.com/ps3/support/network/detail/item225466/Koble-deg-enkelt-til-Internett/

Går helt fin å spille over B/G, så lenge du ikke har 10 andre klienter som også skal spille.

Lenke til kommentar

Anbefaler på det vameste Netgear WNR3500L. Om du er litt data kyndig i tillegg kan du flashe DD-WRT eller tomato firmware på den også som gjør den til å utføre funksjoner og ytte på lik linje med routere som er neste dobbelt opp mot prisen. har en stående hjemme og etter å ha flashet den har den stått der og dirigert enormt med datatrafikk fra en filserver, 3 PC'er, 1 MAC og 1 PS3 daglig og jeg har ikke rebootet han helt siden den har vært flashet som er en et par måneder siden nå. :)

Lenke til kommentar

Nytter lite med 802.11N og MIMO når du ikke har urstyr som støtter det.. :)

Du har vel noe rett i det :ohmy:, men MIMO gjør faktisk at man fyller ut dødsoner og får raskere/mere stabilt nett for 11g.

Man behøver slett ikke ha MIMO i begge ender for å få fordel av det.

Dette handler bl.a. om at signal og refleks av signalet kommer i fase eller motfase.

Har man flere aktive antenner, så vil man kunne bruke det beste av de og oppnå et bedre resultat.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Komplett.no har tilbud på D-Link Powerline som deler over strømnettet. Så kan du evt. ha routern din på rommet dersom det er signalet som er problemet.

Jeg ville prøvd å skru av QoS på routeren din. Kan være den har gått amok og ikke prioriterer riktig. Også kan det være en fordel å sette Channel Width til 40 MHz (D-link har den av en eller annen grunn på 20 MHz by default).

Hør også med evt. andre brukere av nettverket om de laster ned torrents.

Endret av Dassen
Lenke til kommentar

InSSIDer programmet kan brukes til å sjekke de lokale signalstyrkene.

Akkurat det programmet jeg brukte, kanskje jeg fikk tipset fra deg i en annen tråd. Uansett, utrolig kjekt program, og den finner flere trådløse nett enn hva som står i listen under tilgjengelige nett i Windows.

Lenke til kommentar

la7dfa.com: Vi har Canal Digital som leverandør og et Thomson TCM420 modem.

Jeg har testet å bytte til 20/40mhz auto channel. Rett etter jeg gjorde dette kjørte den stasjonære på for full guff og gav seg etter en knapp time, så det er vanskelig å si om det var kanalendringen som førte til resultater. Nå er signalet tilbake til "opp og ned" rytmen.

Skal få sjekket ut inSSIDer når jeg får tid.

Ved en rask telling av de nettene jeg finner med min bærbare så har jeg 9 nettverk å velge mellom, og det er trolig mange flere da jeg bor i et borettslag med 3 blokker, vi er i midten.

Kommer tilbake med en printscreen etter at jeg har testet inSSIDer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...