Gå til innhold

Viser romaskinen min feil?

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en romaskin i ca. to måneder nå, og er strålende fornøyd.

Jeg føler meg bedre, og ror 30 minutter hver eneste morgen.

Jeg har lest på nettet at man bør forbrenne 600-700 kallorier på en kondisjonsøkt, og dette er langt mer enn klokka oppgir på min maskin..

Jeg ror i en hastighet på ca. 5,5 - 6,1 kilometer i time, i 30 minutter. Jeg blir helt utslitt, og begynner å svette i bøtter allerede de ti første minuttene. Men etter økta er over, så viser klokka bare litt over 100 kallorier. På en god og hard økt viser den 120 forbrente kallorier. Er ikke dette altfor lite?

Det skal sies at maskinen er fra Kina, og at klokken en gang har hoppet fra 30 min igjen, til 80 min, før den kludret til alt.

Den er ikke styrt etter pulsen min i det hele tatt. Kun hastigheten jeg ror håndtaket i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den beregner kanskje ut i fra en gjennomsnitts kineser?

Hehe ja. Men han som solgte den sier den er lagd for det nordiske markedet.

Men en ting er at den kanskje ikke er så presis som en pulsklokke. Men det må da være til de grader feil også hvis 30 minutters intensiv trening bare brenner hundre kallorier?

Dere som ror, bruker vel ikke lenger tid enn det? Sitter dere og ror i halvannen time liksom? For meg er 30 min mer enn nok.

Lenke til kommentar

Den beregner kanskje ut i fra en gjennomsnitts kineser?

Arbeid utført er vel det samme uansett om det er en kineser som drar i snora eller om det er en nordmann?

Å måle arbeidet direkte er i utgangspunktet mer nøyaktig enn pulsmåler, pga færre variabler. Da det er kun virkningsgraden som påvirker hvor mye energi som blir brukt for utført arbeid.

Men jeg er enig i at den er kalibrert feil, 100kcal på en time er vel rett over forbrenning i hvile, og at du bare dobler forbrenninga ved hardt arbeid er usansynlig.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker oppga romaskinene på mitt treningssenter (av denne typen) ca 600-800 cal/h. Men dette var med en fart på 15 km/h.

Men er du sikker på at 5-6 km/h stemmer? Det veldig sakte spør du meg (12min/1000m). Hvis du ror 2 tak/sekund ror du enten mye fortere eller så har du veldig lite motstand. Når jeg ror 15 km/h tar jeg ca 1 tak i sekundet.

(Det skal sies at jeg ikke har rodd på flere år, så tallene er etter hukommelsen)

Endret av Cucumber
Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker oppga romaskinene på mitt treningssenter (av denne typen) ca 600-800 cal/h. Men dette var med en fart på 15 km/h.

Men er du sikker på at 5-6 km/h stemmer? Det veldig sakte spør du meg (12min/1000m). Hvis du ror 2 tak/sekund ror du enten mye fortere eller så har du veldig lite motstand. Når jeg ror 15 km/h tar jeg ca 1 tak i sekundet.

(Det skal sies at jeg ikke har rodd på flere år, så tallene er etter hukommelsen)

Jøss.

Jeg begynner med maks motstand jeg, og stort sett bruker jeg styrkegrad fire av fem.

Det er vanskelig å komme over 6 km/t, ror jeg noe fortere enn dette vil ikke maskinen fungere ordentlig. Tauet vil bli slakt og jeg vil måtte vente på at det skal kunne stramme igjen.

Jeg ror stort sett i den hastigheten folk gjør på treningssentere altså. Store lange tak, i takt med høytempomusikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...