robiwan Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Bare lurte på om trafikken ut av linja påvirker hastigheten inn, og motsatt Lenke til kommentar
FOOrK Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 japp det gjør nok det. Adsl er half-duplex, derfor bytter den på å sende og motta pakker og dette vil påvirke hastigheten din edit: ok jeg tok feil :oops: Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 på'n igjen ADSL er full duplex. Grunnen til at de påviker hverandre er pga TCP/IP protokollen som krever at du sender en "bekreftelse" på at data er motatt og at det kommer i riktig hastighet. ADSL er forøvrig asymetrisk, altså at inn og ut hastighet er forskjellig Edit: det heter TCP/IP ikke TC/IP Lenke til kommentar
Swifty Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 på'n igjen ADSL er full duplex. Grunnen til at de påviker hverandre er pga TC/IP protokollen som krever at du sender en "bekreftelse" på at data er motatt og at det kommer i riktig hastighet. ADSL er forøvrig asymetrisk, altså at inn og ut hastighet er forskjellig Er det da muligt å lage p2p program som bruker noe annet da, slik at du unngår dette half-duplex tullet? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 på'n igjen ADSL er full duplex. Grunnen til at de påviker hverandre er pga TC/IP protokollen som krever at du sender en "bekreftelse" på at data er motatt og at det kommer i riktig hastighet. ADSL er forøvrig asymetrisk, altså at inn og ut hastighet er forskjellig Er det da muligt å lage p2p program som bruker noe annet da, slik at du unngår dette half-duplex tullet? les innlegget mitt en gang til... ADSL er FULL Duplex. Ting kan altså gå i BEGGE rettninger samtidig! Lenke til kommentar
Swifty Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 på'n igjen ADSL er full duplex. Grunnen til at de påviker hverandre er pga TC/IP protokollen som krever at du sender en "bekreftelse" på at data er motatt og at det kommer i riktig hastighet. ADSL er forøvrig asymetrisk, altså at inn og ut hastighet er forskjellig Er det da muligt å lage p2p program som bruker noe annet da, slik at du unngår dette half-duplex tullet? les innlegget mitt en gang til... ADSL er FULL Duplex. Ting kan altså gå i BEGGE rettninger samtidig! for å si det slik da, er det noen p2p-programmer som bruker andre protokoller? er dette i det hele tatt muligt? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 på'n igjen ADSL er full duplex. Grunnen til at de påviker hverandre er pga TC/IP protokollen som krever at du sender en "bekreftelse" på at data er motatt og at det kommer i riktig hastighet. ADSL er forøvrig asymetrisk, altså at inn og ut hastighet er forskjellig Er det da muligt å lage p2p program som bruker noe annet da, slik at du unngår dette half-duplex tullet? les innlegget mitt en gang til... ADSL er FULL Duplex. Ting kan altså gå i BEGGE rettninger samtidig! for å si det slik da, er det noen p2p-programmer som bruker andre protokoller? er dette i det hele tatt muligt? vet ikke, men jeg mener at det bare finnes den ene portokollen, er dog ikke sikker Lenke til kommentar
Bullseye88 Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Er det da muligt å lage p2p program som bruker noe annet da, slik at du unngår dette half-duplex tullet? Nei, da må du isåfall få alle sammen til å bytte ut TCP/IP protokollen mot en annen. Du vil også miste muligheten til å sjekke at data kommer i rett rekkefølge. Sannsynligvis vil alle filer du laster ned bli korrupt hvis du ikke har dette. -- Morten Lenke til kommentar
FOOrK Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 på'n igjen ADSL er full duplex. Grunnen til at de påviker hverandre er pga TC/IP protokollen som krever at du sender en "bekreftelse" på at data er motatt og at det kommer i riktig hastighet. ADSL er forøvrig asymetrisk, altså at inn og ut hastighet er forskjellig okok, men er 100% sikker på at da jeg spurte telenor brukerstøtte hvorfor nedlastingshastigheten min sank da jeg begynte å laste opp samtidig, svarte de at det var pga av at adsl er half duplex... Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 på'n igjen ADSL er full duplex. Grunnen til at de påviker hverandre er pga TC/IP protokollen som krever at du sender en "bekreftelse" på at data er motatt og at det kommer i riktig hastighet. ADSL er forøvrig asymetrisk, altså at inn og ut hastighet er forskjellig okok, men er 100% sikker på at da jeg spurte telenor brukerstøtte hvorfor nedlastingshastigheten min sank da jeg begynte å laste opp samtidig, svarte de at det var pga av at adsl er half duplex... folka på telenors brukerstøtte er litt dumme (les: utdaterte fosiler), ikke stol på alt de sier Lenke til kommentar
FOOrK Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 på'n igjen ADSL er full duplex. Grunnen til at de påviker hverandre er pga TC/IP protokollen som krever at du sender en "bekreftelse" på at data er motatt og at det kommer i riktig hastighet. ADSL er forøvrig asymetrisk, altså at inn og ut hastighet er forskjellig okok, men er 100% sikker på at da jeg spurte telenor brukerstøtte hvorfor nedlastingshastigheten min sank da jeg begynte å laste opp samtidig, svarte de at det var pga av at adsl er half duplex... folka på telenors brukerstøtte er litt dumme (les: utdaterte fosiler), ikke stol på alt de sier hehe, sjekka noen sider og: Lavere opplastingshastighet. En kan oppleve at opplastingshastigheten blir mindre når en laster ned. Forklaringen er når en laster ned så går det TCP-kvitteringspakker i retur. Disse tar båndbredde fra opplastingen. Dette er mer merkbart dess mer usymmetrisk forbindelsen er. Lavere nedlastingshastighet. En kan også oppleve at nedlastingshastigheten blir mindre når en laster opp. Det kommer av at opplastingen hindrer kvitteringspakker som en sender fra seg. Dette er mer merkbart dess mer usymmetrisk forbindelsen er. Du har så rett så rett Lenke til kommentar
Swifty Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Er det da muligt å lage p2p program som bruker noe annet da, slik at du unngår dette half-duplex tullet? Nei, da må du isåfall få alle sammen til å bytte ut TCP/IP protokollen mot en annen. Du vil også miste muligheten til å sjekke at data kommer i rett rekkefølge. Sannsynligvis vil alle filer du laster ned bli korrupt hvis du ikke har dette. -- Morten Ja okey da.... Jippi post nr. 200 Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Alternativet til TCP (transfer controll protocol) ville vært UDP (user datagram protocol). Denne protokollen (UDP), benytter ikke kvittering på at datapakkene er motatt hos mottaker. Dermed ville vi ikke få kø-dannelse på kvitteringspakker, dersom man har maks upload. Ulempen med UDP, er imidlertid akkurat det at man ikke har kvitteringspakker. Dermed blir ikke data-pakker som ikke når mottaker sendt på nytt. Dette er ikke noe stort problem mtp multimedia filer. Derimot vil det få store konsekvenser for programmkode etc. UDP benyttes i dag til feks. streaming av media. TCP benyttes stort sett i alle sammenhenger, hvor det er av viktighet at mottatte data matcher de sendte... blackburn Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Hadde det vært mulig å lage et P2P program som bruker UDP protokollen, og når fila er "ferdig" nedlastet, sjekker programmet hvilke pakker som mangler og ber om å få disse sendt på nytt? Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Bare lurte på om trafikken ut av linja påvirker hastigheten inn, og motsatt For en meget fin forklaring på fenomenet, kan du ta en titt her: http://www.relativt.net/modules.php?name=F...ies=Nettverk#22 Som sagt, det har ikke noe med half/full duplex å gjøre. Lenke til kommentar
nextri Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Hadde det vært mulig å lage et P2P program som bruker UDP protokollen, og når fila er "ferdig" nedlastet, sjekker programmet hvilke pakker som mangler og ber om å få disse sendt på nytt? Det vil jo være ett fett om det venter til hele filen er ferdig før den ber om pakker som ikke kom frem, eller om det spør etter pakker underveis.. UDP vil nok ikke egnes til P2P. For å få startet sendingen i det hele tatt, vil du måtte sende en request, og dermed er det ikke lenger udp.. UDP = kringkasting. Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Det vil jo være ett fett om det venter til hele filen er ferdig før den ber om pakker som ikke kom frem, eller om det spør etter pakker underveis.. UDP vil nok ikke egnes til P2P. For å få startet sendingen i det hele tatt, vil du måtte sende en request, og dermed er det ikke lenger udp.. UDP = kringkasting. Hmm, en blandingd av TCP og UDP da? sender en request pakke for fila du vil laste ned, og når den er ferdig, ber den om å få tilsendt de manglende pakkene på nytt. Det må jo være bedre å bare sende svar på noen pakker, en å sende på absolutt alle? Sparer vel endel båndbredde? Lenke til kommentar
Swifty Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Sporet litt av denne tråden... Lenke til kommentar
robiwan Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 Takk for alle svar, men syntes det er litt rart at jeg har mer fart på opplastinga en nedlastinga på DC++ når jeg har ADSL, med mest nedlastning... Lenke til kommentar
enden Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Takk for alle svar, men syntes det er litt rart at jeg har mer fart på opplastinga en nedlastinga på DC++ når jeg har ADSL, med mest nedlastning... I know. Plagsomt med negativ ratio... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå