Ganam Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Heisann! Lurer på om noen kunnet hjelpet meg litt her, har eit problem med Lyse og mitt internett. Problemet stammer fra at eg har problemer med å laste opp meir enn 1.8 Megabyte/s fra FTP serveren. Har hatt problemer med dette i mange måneder, og kommet fram til at det må vere noe hos Lyse. Siden eg ikkje har noen grense, for kva folk kan laste ned fra meg. Dette problemet er ikkje berre med noen folk, men både naboer, utlandske og andre altibox kunder. Speedometeret til Lyse var på 30mb/30mb, nå viser det 30mb/20mb. Har klaget på dette til Lyse, og nå ber dei meg om å fullføre ein test i programmet TPtest. Har fått noen resultater eg ser definitvit er noe galt med, som stemmer utrolig godt med mine problemer. Disse resultatene viser at det er definitivt noe feil på TCP "utstrøm". Tatt fra stasjonær pc, direkte inn til Lyse sentralen: TCP nedströms : 25.00 Mbit/s TCP uppströms : 6.54 Mbit/s UDP nedströms : 30.14 Mbit/s UDP uppströms : 28.99 Mbit/s Og denne er tatt fra laptop, med ny Cat5E kabel. TCP nedströms : 25.84 Mbit/s TCP uppströms : 12.80 Mbit/s UDP nedströms : 31.11 Mbit/s UDP uppströms : 31.18 Mbit/s På fleire av forsøkene hoppet TCP uppströms sjukt mye, fra 6 megabits til 22 megabits. I gjennomsnitt var den rundt 12-14 megabits. Sendte dette til Lyse for noen dager siden. Og dette er reponsen eg fikk: Hei! Da har vi fått tilbakemelding fra tekniker hos Altibox. Se hans svar: Det er ikke stort nok avvik til at det ser ut som å være noe feil her. TCP Protokollene er innen for referanseområdene. Vi har ikke mulighet til å spore opp avvik når avviket er såpass lite, og særlig ettersom UDP protokollen er Ok. Det er denne som definerer i praksis kundens hastighet mtp. på at her sendes det pakker kontinuerlig mens TCP "venter" til 100% mottatt. Det blir meget vanskelig for oss å forholde oss til påstanden om at internettet "var raskere før". Er dette normalt eller er det ikkje? Kva får dere andre fiber kunder/altibox kunder? Endret 25. august 2010 av Ganam Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 har du testet lokalt på nettverket ditt? Får du full hastighet der? Lenke til kommentar
Ganam Skrevet 25. august 2010 Forfatter Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Hei igjen trrunde Har testet filezilla server lokalt, der fikk eg 8 mb/s gjennom trådløst :-) Endret 25. august 2010 av Ganam Lenke til kommentar
Ganam Skrevet 26. august 2010 Forfatter Del Skrevet 26. august 2010 Fikk netopp dette som respons, etter alt trøbbelet og at eg ikkje får 30mb\30mb på speedometeret. Hei! Da har våre teknikere kommet med tilbakemelding, med dine spørsmål først og svar i svart skrift.. ”Då har eg selvfølgelig noen spørsmål til, for eg skal vell få 30 megabits på deres speedometer? Svar: Nei. Speedometer tester er kun ment som en "pekepinn". Dette betyr i praksis at større avvik forekommer, både i positiv og negativ retning. Dette varierer fra speedometer til speedometer, avhenging av hvilken plattform det er programmert på og selvsagt hvilke protekoller som det kjøres på, filstørrelser etc etc etc. Men at det ikkje er store nok avvik "klør eg med i hodet på". 25-28 Megabits på Nedhastighet, og 6 til 22 megabits (hoppende) på utstream. Svar: TP TEST VISER: TCP nedströms : 25.84 Mbit/s TCP uppströms : 12.80 Mbit/s UDP nedströms : 31.11 Mbit/s UDP uppströms : 31.18 Mbit/s UPD= Er merr en hva kunden betaler for. IGJEN; det er i all hovesak denne protokollen vi titter på mtp. hastighet, da denne sender pakker uavbrutt og ikke venter på at pakkene skal bli bekreftet motatt /sendt OK slik som med TCP. Ligger mye informasjon her på internett dersom du trenger å vite forskjellen på TCP og UDP. Det kunden skriver stemmer faktisk ikke. TCP ned=25.84 UDP (begge) er godt over 30 M/bit. NED hastigheten til kunden er merr en god nok. Opphastigheten er innen for referanseverdiene. Under spill som f.eks World of Warcraft som bruker TCP protokollen, hopper pingen min fra 50, opp til 200 og ned til 140, og opp igjen. Har snakket med World of Warcraft sin egen kundeservice om dette problemet, men dei finner ingen ting galt på tracert rapportene mine. Dette kan selvfølgelig vere deres servere og ikkje mitt nett, men syns det er ekstremt merkelig da familie medlemmer på trådløs, og adsl linjer har stabilt på 200-220. Svar: Jeg ser ikke helt hvordand ette har noen som helst relevans. Ved online "gaming" er det X-Antall feilkilder. Dette kan være alt fra kabling, software, servere til kabling. Her er lista uendelig lang. Dersom dette er det eneste eksempelet kunden har(ustabil ping på Warcraft, ser ingen umiddelbar relevans til den diskuterte saken. Hadde vert kjekt om dere kan vise meg, kva vanlegvis TCP "Utstream" skal vere på. Skal see om eg kan snakke med den altibox kunden eg var i kontakt med tidligere, kva han får. Nytter ikke å sammenligne tp-tester med feks naboen da testen ikke er utført fra samme maskin. Igjen alt mellom himmel og jord påvirker her, software, hardware, lokasjon, forstyrrelser etc. etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå