Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kroppsøving som privatist

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vurderer å ta kroppsøving som privatist. Etter at jeg har snakket med privatistkontoret var dette mulig så lenge jeg tok det på høyeste nivå (altså KRO1003, for de som er flink på fagkoder). Dette var ikke noe problem, men det var skolen som måtte avgjøre om jeg får lov til å gjøre det slik eller ikke. I utgangspunktet har de sagt at det går greit, men de var heller lite opplyst om ordningene slik at jeg valgte å undersøke litt før jeg meldte meg av faget.

Så kommer vi til saken: Dersom jeg melder meg av kroppsøving blir jeg delkurselev, dvs at jeg ikke har full timeplan og alle fag som skal til for å oppnå generell studiekompetanse. Det jeg lurer på, er om det er noen praktiske konsekvenser av å være delkurselev? Jeg tenker i hovedsak på om det har konsekvenser i forhold til inntak neste år og om jeg fremdeles får førstegangsvitnemål. Dette er et veldig kritisk punkt, for dersom jeg ikke får førstegangsvitnemål er det like greit å følge undervisningen i regi av skolen.

Kroppsøving tar jeg som privatist til jul, dersom det har noe å si. Jeg går VG2.

Er det noen som har erfaringer med å ta kroppsøving som privatist eller vet noe om hva som kommer til å skje? Jeg har sendt mail til privatistkontoret, men vil gjerne ha litt inputt fra dere på forumet også. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg tok kroppsøving som privatist for å forbetra karakteren ifjor, så eg kan ikkje fullt ut svara på korleis det er med å taka faget slik som du vil ved sida av skulen; men eg kan tilrå på det sterkaste at du går fram med dette og tek faget som privatist dersom du vil få fyrstegongsvitnemål. Det einaste du skal gjera er å stappa innleveringa full av alle treningsprinsippa og andre faglege omgrep som du finn i læreboka (som du for øvrig har lov til å taka med på sjølve eksamenen), og så er faget bestått med ein heilt grei karakter på tri timar. For min del var det evig langt betre enn å ha faget kvar veke i tri år.

Ikkje at eg er nokon ekspert, men eg er i tillegg rimeleg viss på at du vil få fyrstegongsvitnemål, ettersom du ikkje må taka eksamenen som ein «forbetringseksamen» hjå privatistkontoret. Eg meiner å hugsa at elevane som tek alle faga på vidaregåande som privatist òg får fyrstegongsvitnemål. Men; eg tek kanskje feil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...