HeatSeeKinG Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Hei, Ønsker å ta opp et tema som handler om kunnskapsnivå og stemmerett. Jeg har i det siste lest en del kommentarer, spesielt i sammenheng med Fredriksen, både amatørmessige - og skikkelige kommentarer. Jeg har sett en del meninger og kommentarer som er direkte ødeleggende og farlig for samfunnet i forhold til økonomi. Jeg ønsker å redusere denne debatten til økonomisk kompetanse og kunnskap. Grunnen til at jeg tar opp dette temaet er fordi jeg ser at det finnes enkelte som har meninger som er en direkte trussel mot norske arbeidsplasser og norsk økonomi. Hva kan vi gjøre for å forhindre at slike ideer får fotfeste i samfunnet. Jeg skal ta for meg ett eksempel fra denne artikkelen: http://www.na24.no/article2968812.ece Dette eksempelet er ikke signert med fult navn. Jeg har ingen garanti for at dette ikke er skrevet som en spøk, eller for å sverte partiet SV. Det finnes sitater som får meg til å tvile på at dette kommer fra en ekte SV politikker. Uansett synes jeg at dette eksempelet er aktuelt. Sitat: ” «Nå er det nok!!! Jeg blir så forbanna da jeg ser alle kapitalistene her inne som hele tiden skal spy ut usannheter, og svada. Fredriksen har aldri gjort en dritt for det norske folk, jeg derimot har demonstrert mot israel, demonstrert mot Rimihagen, og sørget for at mitt parti har drevet sleipe griske rikinger ut av landet. Norge verken trenger, eller vil ha rike folk, rike folk er som en byllepest, og dess fler av dem det blir, dess værre blir levestandaren her i landet. Tenk på oss stakars politikere som til en stadighet må ut i media og si vår mening da det gjelder sionister og annet pakk. Nei takk og lov for at Fredriksen nå drar, får håpe han blir borte for godt, for han har aldri skapt noen form for verdi i det heletatt, bare grafset til seg, Jeg derimot, og min sjef Kristin, vi har sammen sørget for at norge er verdens beste land å bo i, og alle skal med, derfor skal vikvitte oss med alle som er et hinder i veien for et lykkelig liv, nemlig kapitalister, hørevelgere, og rikinger. takk for meg», skriver «Marte».” (http://www.na24.no/article2968812.ece den 25.aug.2010 klokken 13.34). Jeg vil prøve å holde meg objektiv, men skulle det være tvil om min objektivitet synes jeg at dere har krav på å vite at jeg har stemt to ganger på henholdsvis Høyre og FRP. Første påstand: ”Fredriksen har aldri gjort en dritt for det norske folk” Her handler det nok om definisjon, direkte og indirekte virkning. Ifølge VG har Fredriksens selskaper i Norge omtrent 10 000 ansatte. Her er det mye å ta for seg, men her noen relevante ringvirkninger: - Ifølge VG og Fredriksen selv betaler disse bedriftene om lag 5-6 milliarder i skatt. For å sette dette i perspektiv så bevilger staten 1.3 milliarder hvert år til politiet. 1.4 milliarder til asylmottak. 150 millioner til gang og sykkelstier. Vi ser at 5 milliarder er mye penger i et land som Norge. Videre trenger man folk til å anlegge for eksempel nye sykkelstier. Selskapene til Fredriksen er avhengige av andre selskaper til å vaske eller vedlikeholde bygninger. Vi kan da anta at Fredriksen i teorien faktisk indirekte sysselsetter langt flere en 10 000 mennesker hvis vi regner med skattekronene staten forvalter. - Noen av selskapene innehar mye kompetanse som er viktig for norske eksportvarer, fiske og petroleumsindustri. Det er spesielt viktig med kompetanse i de industriene som sørger for en god handelsbalanse, import/eksport. Det er Norges eksport av energi og petroleums råvarer som hovedsaklig gjør at vi har en så omfattende velferdsstat. At Fredriksens selskaper bidrar med arbeidsplasser til folket og skattekroner er synonymt med at ”Fredriksen har aldri gjort en dritt for det norske folk” får være opp til dere å debattere. Andre påstand: ” jeg derimot har demonstrert mot israel, demonstrert mot Rimihagen, og sørget for at mitt parti har drevet sleipe griske rikinger ut av landet.” - Jeg kan kun tale for meg selv når jeg sier at min hverdag ikke har blitt i noen grad bedre/forandret som følge av demonstrasjoner mot Israel. Jeg kan ikke se at dette gjør livet til norske borgere i noen særlig grad bedre. - Jeg melder meg inhabil i hva denne personen skal ha imot ”Rimihagen”. Hvis det er hans utsagn om å ”flagge ut” til Sveits er det hans personlige valg. Han har like full rett som alle oss andre til å gjøre det han vil. - Jeg har tidligere argumentert for hvorfor Norges sosialistiske økonomi har behov for pengesterke investorer. - Selv om en person står oppført med en verdi på/”god for” x-antall millioner/milliarder betyr ikke det at personen har disse pengene på bok. Det er verdien av selskapene(aksjene) personen eier(eller andre verdier). Han kan selge seg ut av selskap for x-antall millioner/milliarder. Tredje påstand: ” Norge verken trenger, eller vil ha rike folk, rike folk er som en byllepest, og dess fler av dem det blir, dess værre blir levestandaren her i landet” - Personer er som regel rike fordi de er eiere av ett eller flere selskap, ikke fordi de spiller Lotto. La oss ta for oss Fredriksen som sysselsetter 10000 direkte og enda flere indirekte. Det betyr jo at en god del mennesker har en jobb å gå til. Det betyr jo at de slipper å gå arbeidsledige. Dessuten generer jo disse selskapene gode inntekter til statskassen som kan bidra til bedre skoler, velferdsordninger, sykehus, flere sykehjemsplasser etc. Dette vil etter min mening øke levestandarden for folk flest. Gjerne argumenter mot. Fjerde påstand: ” Tenk på oss stakars politikere som til en stadighet må ut i media og si vår mening da det gjelder sionister og annet pakk” - Der er en politikers jobb å nå frem til folket med meninger. ”Sionister og annet pakk” er på grensen til rasistisk oppførsel. Sionisme er en jødisk nasjonalisme som mener at jøder har krav på deler av det gamle Israel(bibelen). Grunnen er/var at det er den eneste mulighet til å få slutt på jødeforfølgelsene. Fordi man tror på en slik løsning betyr ikke det man er ”pakk”. Måten det utføres på er en annen debatt. Femte påstand: ” Nei takk og lov for at Fredriksen nå drar, får håpe han blir borte for godt, for han har aldri skapt noen form for verdi i det heletatt, bare grafset til seg” - Jeg har argumentert flere en to ganger hvorfor Fredriksen har skapt verdier i Norge gjennom sine selskaper. Formuen til Fredriksen er jo delvis investert i nettopp de samme selskapene som skaper verdier og arbeidsplasser i Norge. Sjette påstand: ” Jeg derimot, og min sjef Kristin, vi har sammen sørget for at norge er verdens beste land å bo i, og alle skal med, derfor skal vikvitte oss med alle som er et hinder i veien for et lykkelig liv, nemlig kapitalister, hørevelgere, og rikinger” - Om SV har gjort mye opp gjennom historien for å bygge opp velferdsstaten er jeg inhabil til å svare på. Alt jeg vet er at de ikke har noen lengre regjeringsperioder slik som for eksempel AP har hat. - Hvis et lykkelig samfunn er et samfunn med mye arbeidsledighet og liten inntekt til staten kjenner jeg meg ikke igjen. Lykke er relativt fra person til person. Å ha muligheten til å nå sitt fulle potensial, eller få barn kan være eksempler. Teoretisk sett skal hver stemme i Norge telle likt, er det da riktig å slippe til slike holdninger som er skadelige ovenfor norske arbeidsplasser og norsk økonomi? Norge er et demokrati, alle skal ha lovt til å stemme ved valg, det får man ikke gjort noe med. Hva kan man gjøre for å redusere/ demme opp for slike ekstreme meninger? Kan man gjøre noe via skolen for å hindre slike alvorlige holdninger blant folk? Jeg mener at man i Videregående skole bør innføre fag som tar for seg samfunnsøkonomi som fellesfag, ikke som valgfag. Tror mange har godt av å lære seg hvordan økonomien styrer og virker inn på samfunnet og hvordan aksjer fungerer. Enten vi liker det eller ikke er økonomi en del av alles hverdag. Er det riktig å prøve å forhindre slike meninger blant folk? Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Forskjellige samfunn har prøvd å kalle seg demokratiske mens de har nektet å gi stemmerett til slaver, kvinner, mennesker med en viss hudfarge, fattige og andre. Jeg er ekstremt skeptisk til å gjøre noen innstrammninger på stemmerett utover minstealder. Når det gjelder å forby meninger så er ikke det noe bedre. Det er gjerne det diktaturer og teokratier gjør. Hvis det er meninger som ikke tjener samfunnet, så er det bedre å være åpne om de enn at de som har dem går i skjul og planlegger faenskap for å få dem fram. For å forhindre slike meninger er det først og fremst bedre utdanning som må til, det skal jeg være enig i. Men for VGS så synes jeg det er altfor mange obligatoriske fag allerede. For meg virket det bare som en utvidelse av Ungdomsskolen, der vi faktisk gjenntok mye av det vi allerede hadde vært igjennom. Endret 25. august 2010 av KarlRoger Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Det er veldig fristende med et krav til et visst minimumsnivå i samfunnsøkonomi og generell samfunnskunnskap for å kunne stemme. Da blir man kanskje kvitt de FrP-klovnene som mener at handlingsregelen er bare tull også.. (Bare for ordens skyld, jeg stemmer Venstre, så ikke gidd å kalle meg "sosialist" bare fordi jeg kaller FrP klovner) Men det er betydelige problemer med å ha en slik løsning. Å bestemme hva dette pensumet skulle være innebærer i praksis å bestemme hva det er "akseptabelt" å mene for å kunne stemme og er et enormt demokratisk problem EDIT: som KarlRoger ga utmerkede eksempler på. Endret 25. august 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Warz Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Hva kan man gjøre for å redusere/ demme opp for slike ekstreme meninger?Du kan kalle det demokrati hvis du vil, men i Norge har vi flertallstyranni. Det eneste vi kan gjøre for å redusere slike ekstreme meninger er å innføre rettsstaten og ekte demokrati. Det vi bør innføre er et folkestyre hvor flertallet IKKE kan undertrykke mindretallet, noe som kan gjøres ved å innføre en sterk rettsstat. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) For å unngå slike idiotiske meninger, så mener jeg dette er den beste løsningen. 1. Lag propagandafrie skolebøker, som ikke nevner kommentarer som "Livstilen vi har nå er ikke bærekraftig og vi trenger et nytt system". 2. Sørg for at skolesystemet blir langt bedre sånn at elevene faktisk jobber. Begynn å still krav til elevene og sørg for at det blir nok kvalifiserte lærere i fremtiden. 3. Opprett et nytt fag, som heter samfunnsøkonomi. Her kan elevene få lære om hvorfor det gikk så elendig i Zimbabwe. Hva er det som fører til Kinas økonomiske vekst? Hvorfor kollapset Sovjet? Hvorfor har vi handlingsreglen? I tilegg vil jeg at de skal sammenligne forskjellige land og slå hull på en del myter, f.eks. at "Skandinavia har verdens høyeste selvmordsrate". Det var sant på 1980-tallet, ikke i dag. Eller "USA har verdens høyeste kriminalitetsrate", eller "Sverige har verdens laveste kriminalitetsrate". Gjerne vise litt eksempler på hvor mye kriminaliteten i Sverige har økt. I tilegg så må de lære litt om hvordan jobber skapes, hva er det som fører til arbeidsledighet. Om viktigheten i å ha gode rammevilkår for invisteringer og ta vare på eindomsretten. Hadde dette skjedd, ville vi nok flere ha forstått at vi trenger rike mennesker i Norge, og å få dem alle til å flagge ut er en svært dårlig ide. Endret 25. august 2010 av Camlon Lenke til kommentar
Warz Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Gode poeng fra Camelon, men jeg tror personlig lite på at dette vil skje på den offentlige skolen. Den er egentlig bare til for å skape gode sosialister og andre kvalme idioter. Lærere som er kjøpt og betalt av staten vil nok uansett (i de fleste tilfeller) være sterke tilhenger av sosialismen. Med andre ord, løsningen er kanskje å kaste de offentlige skolene ned i graven en gang for alle i. De bringer virkelig intet godt med seg i det store løp. Jeg anbefaler denne podcasteren av hele mitt hjerte: School Sucks Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Det jeg synes er veldig slående for store deler av debatten om "de rike" er nivået av bitterhet og mangelen på taknemmelighet ovenfor de som faktisk bidrar så vanvittig mye mer enn andre. Det fremstår for meg som helt vanvittig hvor få som viser noen som helst slags taknemmelighet ovenfor fks. Hagen, tvert i mot får han en masser dritt fra de som lever på og av å tar pengene han har jobbet for. Synes ikke det er så rart at han er lei av å bo i ett land der vi tjener godt på han og belønningen er smålighet og misunnese. At man sier "det skulle bare mangle" fremfor "tusen takk". Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Hahahaha, det er genialt med sånne partisan-innlegg. Jeg syns det er kult, du later som du er SV politiker, og sier (ærlige) ting en SV-politiker aldri ville sagt i media, og framstiller deg selv som fordomsfull og dum. :!: Selv vil jeg at man først skal ha stemmerett når man fyller 30, da jeg tilhører øvre middelklasse, og har en økonomi som gjør det fordelaktig at høyrepartier vinner fram. Jeg er ikke sikker på om det lønner seg å kreve mer kunnskap, da mange kunnskapsløse vil støtte meg i kravet om lavere skatter og mindre byråkrati, uten at det betyr at byråkrati er et resultat av utelukkende eksepsjonelle kognitive evner. På den annen side vil jeg ikke at de over 70 skal få stemme, da jeg tilhører en generasjon som må fore disse jævla pensjonistene framover. Aller helst vil jeg at bare jeg skal få ha stemmerett. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Det finnes veldig få sannheter der ute, og partipolitikken er vel det siste stedet du bør lete. Hva som er skadelig for norsk økonomi og arbeidsplasser varierer etter hvem du spør, og det vil også finnes de som mener at Norge kunne hatt godt av at økonomien ble skadet litt. Så kan man videre spørre hvorfor man skal gjøre noe i stedet for hva man skal gjøre, hva man sikter etter og så videre. Hvis noen får definere hva som er "kunnskap" og at man må besitte denne "kunnskapen" for å få ta del i demokratiet, har vi i praksis et totalitært regime. Demokrati er noe dritt det også, men det er det minst bedritne vi har kommet frem til så langt. Folk får det styret de fortjener, og makten kan i teorien skifte hvert fjerde år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå