huf Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Det språket som du bruker når du skriver i terminalen i Red Hat 9.0 heter det bash? Uansett, er det noen som vet om noen gode websider som du kan lære deg bash på? Er ikke sikker på hva det heter, men det er det som alle her gir kommandor på...bash? Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 http://www.google.com/search?q=bash+script...=utf-8&oe=utf-8 google is your friend Lenke til kommentar
surfer86 Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 mener du unix/linux kommandoer generelt eller BASH scripting spraaket? isaafall dokumentasjon om begge to finner du paa www.tldp.org Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 $man bash Formatting page... And then he was enlightened. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 hvorfor ikke lære seg perl istedenfor bash-scripting? du kan jo bruke perl til stort sett det samme som du kan gjøre med bash-scripting...i tilleg kan du bruke det til blandt annet web-programmering..... Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 hvorfor ikke lære seg perl istedenfor bash-scripting? De har to nokså forskjellige formål. Jeg kan Perl mye bedre enn bash, men jeg skriver endel (små) bashscripts likevel. Varianter av 'for a in *; do "noe smart"; done' er f.eks. veldig praktisk å skrive i bash, evt med litt if, while eller en enkel 'sleep 30; "kommando"', om jeg vil at noe skal vente litt før det kjører. Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Kan man ikke bruke .(ba)sh scripts til webprogrammering? =) -Dante Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Akkurat =) Nok en gang er vi _for_ enige til at det skal bli en diskusjon,) Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Jeg kan godt være uenig. Å drive web-programmering med bash må jo være selvpining på sitt verste. Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 oki.. la oss lese hva som ble skrevet, og så kan vi bli enige om en definisjon på "kan". Men enig med deg, større web-prosjekter vil nok være et sant helvete i (ba)sh. Men du KAN gjøre det. Og i kverulantens ånd så tror nok jeg det var akkurat det vi "diskuterte". -Dante Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 altså.....for å kverulere litt: cgi/perl er vel ikke det samme som bash-scripting (selv om en kan bruke cgi/perl til det samme som shell-scripting men ikke omvent).....såvidt jeg vet..... så da en jo bruke cgi/perl til shell-scripting for å kunne bruke dette på web... (rett meg hvis jeg tar feil) Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 hvorfor ikke lære seg perl istedenfor bash-scripting? du kan jo bruke perl til stort sett det samme som du kan gjøre med bash-scripting...i tilleg kan du bruke det til blandt annet web-programmering..... Oki, hvis det var cgi/perl vi snakket om? Trodde det var "web-programmering" generelt. Men men, offtopic, bygones osv. -Dante Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå