Gå til innhold

hvordan er ståa i off-shore bransjen?

Anbefalte innlegg

Hei er det noen på forumet som vet noe om ståa i bransjen?(nyannsettelser,utflagging etc..)

Sendte i går et 15 talls jobbmailer via offshore 1..

Har 12 års fartstid som fisker,imo 60 +sjømannslegeattest.

gk naturbruk,vk1 fiske og fangst,uten fagbrev.....

mulighet for jobb,eller må jeg søke skole for å få fagbrev?

Håper spent på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer ann på hva du søker.

Det er gode tider i oljebransjen.

Men uten fagbrev og erfaring så kan du glemme oljeselskapene og drilling selskapene.

Mange kontraktører har fått store kontrakter for tiden.

Selskaper som feks Aibel, apply, fabricom ol.

Ditt beste håp er diverse kontraktører, dersom du kan vise til relevant erfaring innen et område hvor de har arbeid.

Men i bunn og grunn. Som ufaglært vil du slite med å skaffe deg offshore arbeid.

De færreste firma som driver med offshore arbeid har mangel på søkere.

Og når man kan velge og vrake i arbeidere.

Så går man jo for fagarbeidere.

Jeg har møtt svært få ufaglærte i det heletatt i løpet av 6 år offshore.

De få jeg har møtt har jobbet for små utleiefirma.

Og har vært med på prosjekter som sjauere/håndlangere som jobber sammen med fagfolk.

Så ingenting er umulig. Men det vil nok ikke være lett.

Lenke til kommentar

takker for svar :),,joda vet det er vanskelig å få jobb "ufaglært",men hadde håpet på jobb på st-by eller ankerhendler(som matros).Altså ikke på plattform,der er det vel vanskeligere.Kan se ut som om det kuttes på utgiftene på mange hold,som du skriver:innleide firmaer o.s.v.vel,vel,skal ikke gi meg med det første.Ingenting er umulig,tar bare litt lengre tid!Noen som vet om firmaer som har behov for sjøfolk i tiden søm kommer?Virker til og med som rederiene ikke bruker nettsider som "ordner"folk for dem,i og med at det er fordyrende.

Lenke til kommentar

Men i bunn og grunn. Som ufaglært vil du slite med å skaffe deg offshore arbeid.

Men om man har fagbrev i noe som murer, IT teknikker eller noe. Hvordan ligger man ann da om man har alle kurs og går teknisk fagskole innen petroleumsteknologi?

Lenke til kommentar

Da vil det jo kun være petroleumsteknologi som er relevant utdannelse.

For å sette det litt på spissen.

om du ønsker å jobbe som lege, så hjelper det lite at du har utdanning som sveiser. Du får aldri jobben. Uansett hvor mye du søker.

Husk at når det gjelder ingeniør/tekniker stillinger ol som man gjerne sikter på med en petroleums teknologi utdannelse.

Så er svært mye av slike jobber på land.

Offshore er det ikke veldig mye ingeniører/teknikere.

Det koster å ha en mann offshore. Så flest mulig kontor/administrative stillinger holdes på land.

Så du må jobbe hardt for å få en av de få stillingene som er.

Offshore i rotasjon er noe sånn som 95% av folkene en eller annen form for fagarbeider.

Som feks elektriker,automatiker,mekaniker, prosesstekniker osv. Det er de det er mange av.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da vil det jo kun være petroleumsteknologi som er relevant utdannelse.

For å sette det litt på spissen.

om du ønsker å jobbe som lege, så hjelper det lite at du har utdanning som sveiser. Du får aldri jobben. Uansett hvor mye du søker.

Husk at når det gjelder ingeniør/tekniker stillinger ol som man gjerne sikter på med en petroleums teknologi utdannelse.

Så er svært mye av slike jobber på land.

Offshore er det ikke veldig mye ingeniører/teknikere.

Det koster å ha en mann offshore. Så flest mulig kontor/administrative stillinger holdes på land.

Så du må jobbe hardt for å få en av de få stillingene som er.

Offshore i rotasjon er noe sånn som 95% av folkene en eller annen form for fagarbeider.

Som feks elektriker,automatiker,mekaniker, prosesstekniker osv. Det er de det er mange av.

Tenker på Floorhand/Dekks arbeider altså, er mange som starter der uten fagbrev eller urelevant erfaring

Lenke til kommentar
?Virker til og med som rederiene ikke bruker nettsider som "ordner"folk for dem,i og med at det er fordyrende.

Det er utrolig sjelden å se noen som helt annonse for sjømenn/dekksarbeidere ja - det går mest i offiserer/ingeniører og faglærte.

Jeg tror nesten at jeg ville anbefalt deg å gå aktivt inn for å kontakte redere og konstruksjonsfirmaer for å se etter muligheter; evt for å fiske informasjon om hvor de rekrutterer folk ifra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...