Gå til innhold

Spøkelser? Eller en rasjonell forklaring

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Satans demoner? skal dette blie enda en religionsdebatt nå da.

Nei det trenger det ikke bli. Men det er mange kristne som tror spøkelser er demoner. Og det er nærliggende til temaet.

Selv tror jeg hverken på demoner eller spøkelser, men det ante med at det var dette WINWIN siktet til :)

Lenke til kommentar

Hvorfor spøkelser?

Hvorfor ikke usynlige enhjørninger eller tannfeer som er ute etter å gjøre faenskap?

Eller kanskje kvantemekaniske marsboere som liker å gjemme verktøy..?

Mulig det er veldig usannsynlig, men hva om alt dette bare er hjernen som spiller oss et puss..?

Lenke til kommentar

Hvorfor spøkelser?

Hvorfor ikke usynlige enhjørninger eller tannfeer som er ute etter å gjøre faenskap?

Eller kanskje kvantemekaniske marsboere som liker å gjemme verktøy..?

Mulig det er veldig usannsynlig, men hva om alt dette bare er hjernen som spiller oss et puss..?

Fordi spøkelser er hva veldig, veldig mange mennesker tror på. Altså døde som går igjen. Det henger jo sammen med at mange tror vi har en ånd eller energi, som skilles fra kroppen når den dør.

Vi kan jo selvsagt le av det. Men jeg hører historier som fra mine venner (som skrevet i første post) og jeg forstår godt at de selv tror det er noe der. De er åpne for det, og opplever altså at det er noe som lusker rundt i huset deres.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Spøkelser er vel døde folk? Eller, energien til noen som har gått bort.

En tannfe og enhjørning finnes ikke noe bevis på har eksistert, en gang.

Lenke til kommentar

Jeg har vært tannfe mange ganger jeg. Det er vel de fleste foreldre fra tid til annen.

Gleder meg til å se på kanal fem i morgen, for der kommer det en som mener han er en varulv fra en annen planet, i programmet "på den andre siden"

Lenke til kommentar

Dette er helt klart et interessant tema, men ettersom jeg aldri har hatt noen opplevelser med spøkelser og den slags - såvidt jeg vet - klarer jeg heller ikke å tro at det eksisterer, naturlig nok. Om ting ikke i utgangspunktet er rasjonelle å tro på, klarer jeg ikke å la meg overbevise før jeg selv er vitne til at det faktisk finnes.

Personlig tror jeg derfor at spøkelser er noe man "ser" under de rette omstendighetene og sinnstilstandene.

Lenke til kommentar

Guds Ord, Bibelen, sier om de dødes tilstand: «De levende vet at de skal dø, men de døde vet slett ingen ting. De får ikke lenger noen lønn, for minnet om dem er glemt. Deres kjærlighet, hat og misunnelse er det slutt med for lenge siden. Og til ubestemt tid har de ikke lenger noen del i noe som skal gjøres under solen.» — Forkynneren 9: 5, 6, vers 6b

I betraktning av det kan vi spørre: Kan de døde hjelpe eller skade oss? Nei, sier Bibelen. De døde er uten bevissthet. De er ikke i stand til å kommunisere med de levende, gi uttrykk for følelser — verken kjærlighet eller hat — eller utføre noen handling.

Det er meldt om utallige tilfelle av at noen skal ha mottatt budskaper fra åndeverdenen. Hvor kommer slike budskaper egentlig fra? Bibelen advarer om at «Satan selv skaper seg stadig om til en lysets engel. Det er derfor ikke noe stort om også hans tjenere stadig skaper seg om til rettferdighets tjenere». (2. Korinter 11: 14, 15) Ja, for lettere å kunne bedra og villede folk har demonene (engler som har gjort opprør) kommunisert med de levende og noen ganger gitt inntrykk av å være til hjelp.

Apostelen Paulus kommer med flere advarsler om dette bedraget. Han sier: «Noen [skal] falle fra troen, idet de retter sin oppmerksomhet mot villedende inspirerte uttalelser og demoners lærdommer.» (1. Timoteus 4: 1) Så alle budskaper som tilskrives døde personer, kan godt komme fra demonene, som jo skaper seg om til «rettferdighets tjenere» og prøver å få folk til å tro på en religiøs løgn og få dem til å slave under overtroiske forestillinger som leder dem bort fra sannheten i Guds Ord.

Salme 146: 3, 4 bekrefter at de døde verken kan si noe, gjøre noe eller føle noe: «Sett ikke lit til stormenn, til mennesker, som ikke kan hjelpe. Når de utånder, blir de til jord igjen, da er det forbi med deres planer [tanker].» Hva vil det si at man «utånder»? Det vil si at livskraften, som opprettholdes ved at man puster, forsvinner. En som slutter å puste, vil dø, og sansene slutter å fungere. Vedkommende er fullstendig uten bevissthet og kan følgelig ikke ha noe herredømme over de levende.

Det er derfor Bibelen sammenligner det at et menneske dør, med det at et dyr dør, og sier at de er uten bevissthet når de er døde, og at de vender tilbake til støvet, som de er laget av. Forkynneren 3: 19, 20 sier: «Den samme lagnad venter både mennesker og dyr. Den ene skal dø som den andre, samme livsånde har de alle. Mennesker har ingen fortrinn framfor dyr. For alt er tomhet. Alle går til det samme sted. Alle er kommet av jord og skal bli til jord igjen.»

Gud, som er klar over at demonene prøver å bedra mennesker for å få dem til å tro at de kan kommunisere med de døde, advarte sitt folk, fortidens israelitter. Han sa: «Hos deg må det ikke finnes noen som . . . tar varsler, ingen tegntyder, spåmann eller trollmann. Ingen må drive med besvergelser, spørre gjenferd og spådomsånder til råds eller søke råd hos de døde. For alle som gjør slikt, har [Gud] avsky for.» — 5. Mosebok 18: 10—12.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Egentlig ikke. Mennesker eksisterer, tannfeer er oppdiktet.

Kan du da si ånder eksisterer? Tannfeer er etter hva jeg har skjønt et menneske med spesielle evner, kanskje en ånd?

Hvorfor går ikke dyr igjen? Hvorfor hjemsøker ikke mishandlede dyr sin idiot av en eier? Eller vent, jeg har jo sett på åndenes makt (eller tilsvarende) hvor noen hadde, av en eller annen grunn, en hest som gikk igjen i stallen.. Burde da vært fler.

Selv har jeg en onkel som mener at min farmor går igjen i kjelleren, og samme gjelder min kusine. De nekter å oppholde seg der. Selv har jeg ikke problemer med det, og har hatt diverse vorspiel, overnattingsgjester og gjort diverse aktiviteter, men aldri, aldri sanset eller hørt noen andre som har sanset noe.

Ser på det hele som en likhet til å være mørkredd. At dersom en overbeviser seg om at det er noe, holder en oppmerksomheten fokusert og kan lettere reagere på en reel fare.

Men hey, hva vet jeg :) . Annet enn at stoffer kan påvirke hjernen på samme måte som disse som ser ånder opplever. Jernseng for eksempel, CO-forgiftning et annet eksempel. Med mindre en faktisk sjekker slike ting, istedet for å si 'jeg vet hva jeg har opplevd blabla' (og massesuggesjon), så blir det mer som en kul fortelling. Fortellinger liker en jo å overdrive for å gjøre mer spennende, så hvorfor ikke dette :) .

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Ja Chokke hva veit vel jeg, jeg sitter ikke med noen fasitsvar og vingler litt hit å dit om hva jeg tror.

Trodde forøvrig at tannfeer var små feer med vinger som flydde rundt :p

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hvorfor unnskyldningen, "Noen mennesker er mer motagelige enn andre...", hele tiden kommer opp som en forklaring til de som ikke ser spøkelser. En skulle jo nesten tro at jeg, som aldri har sett noe overnaturlig i form av spøkelser, gjenferd eller lignende gikk med blikket sløvt festet et par centimeter foran sko tuppene hele tiden, ute av stand til å legge merke til noen ting og at de som ser spøkelser er fin innstilte instrument med superhuman powers til å oppdage at støv kornene faller i bakken... Er det sånn? Neppe.. Er det slik at de som "ser" spøkelser og gjenferd etc har bedre sanse apparater enn for eksempel jeg? I do not think so either...

For hadde de hatt det er det vel ikke galt å anta at vi kunne ha testet de om de foreksempel så lys utenfor menneskest normale spekter, lyd, lukt, at kroppen kunne føle mye mer og bedre også videre, men så vidt jeg vet så stemmer ikke dette. Da står det bare igjen at de kan føle noe mer enn oss andre "åndelig"... Og hva er åndelig? Den eneste grunnen til at VI vet hva det andelig er er fordi vi selv klarer å tenke at noe er åndelig. Dette er altså KUN noe vi har funnet på fordi vi ikke klarte å forklare jeg'ene våre, det vi i dag vet er en rekke kjemiske og elektriske signaler i vår hjerne struktur, sjelen om du vil. Skal vi da anta at disse menneskene kan gå på utsiden av sitt eget hode med disse elektriske og kjemiske signalene? Eller skal vi anta at de klarer å motta disse elektriske og kjemiske signalene? Nå VET vi at alt som beveger seg bruker energi og at vi kan måle alt som bruker energi. Er det da noen vits i å tro at dette er enda mer "utenfor" de spektrene vi i dag vet om? Ingenting så langt tyder på det...

I dag kan vi lage sensorer så fintfølende at det ikke lenger er hvor fintfølende vi klarer å lage de, men bruksområdene de lages for som bestemmer. Det vil altså si at vi har følere for elektriske felt og bevegelse i slike felt som er så fintfølende at de kan oppdage de aller minste elektriske felt helt ned til hva en liten stein genererer av bittesmå elektriske felt og de feltene blir bakgrunns støy for enda finere elektriske felt, så fintfølende kan instrumenter i dag bli. Så det skal ikke stå på instrumentene heller, slik mange står frem og påstår.

Problemet til de som tror på spøkelser ol er at de hele tiden skyver lista utenfor, det vil si utenfor det vi til enhver tid vet. Vi har alltid for dårlige instrumenter, det er alltid noe utenfor "utenfor" som de hele tiden påstår noen mennesker kan legge merke til men som ikke kan måles fordi det er utenfor...

Bare se på hun derre jannicke jarlum eller hva hun heter, hun derre som sang "svake mennesker". Hun påsto at hun var vettaskremt over alle spøkelsene som plutselig dukket opp i det hun skulle synge sang nummer to på allsang på grensen. (Sang nummer to husket hun vel ikke teksten til kan jeg tenke meg, da det har gått endel farlige stoffer imellom den kroppen siden den første gangen hun sang svake mennesker...) Hun påsto jo i etterkant at mange har død på fredrikssten festning, og det har det sikkert, i og med at det er en festning, men hun har et skikkelig forklarings problem i mine øyne, for det har død folk så og si overalt på denne planeten, men hører vi noe da? Nei.... Det er kun der disse "mediene" vet at folk har oppholdt seg de finner "hjemsøkte", spøkelser og gjenferd etc, vi hører ikke et pip om dette når de befinenr seg på andre steder.

Og hvorfor spøker det ikke i kliss nye hus? (Med mindre noen finner ut at dette nye huset sto på en gammel kirkegård da så klart...) Hvorfor bare i gamle knirkende hus lurer jeg?

Jeg går så og si daglig over gravlunden her jeg bor når jeg går tur med hundene og jeg har ikke sett noen verdens ting jeg, ikke så mye som en katt som går igjen engang, men det er jo derfor jeg tørr å gå der også. Hadde jeg trodd at de døde kom opp av sine graver for å ta meg (som om de ligger og venter under 180 centimeter jord på at akkurat JEG skal komme... :roll: ) så hadde jeg heller ikke turt å sette mine ben på kirkegården etter at det er mørkt, men det gjør jeg altså. Halve slekta mi ligger her og noen av dem var vel heller det en kan kalle tvilsomme typer som alle familier har, men ingen av dem har jeg sett heller, enda jeg er helt sikker på at et par av dem var onde nok til å villefamilien ondt... Merkelig...

Lenke til kommentar

Egentlig ikke. Mennesker eksisterer, tannfeer er oppdiktet.

Egentlig jo, for det er mer sannsynlig at det er en sinna usynlig marsboer som spøker som at det er en "ånd".

Når du i det hele tatt hevder at spøkelser finnes så har du tatt for gitt at:

a) Det finnes en sjel som ikke er et resultat av hjernen/kroppen (Du forutsetter dualisme)

b) Denne sjelen kan eksistere utenfor kroppen (og altså i strid mot alle kjente naturlover)

c) Denne sjelen/energien kan fysisk gripe inn i vår verden (igjen, i strid mot alt bevis som peker i motsatt retning)

d) Denne energien, som ikke kan måles tross ekstremt nøyaktige instrumenter, har en interesse av å plage oss dødelige.

Hvis jeg på den annen side hevder at det er usynlige romvesener så forutsetter jeg:

a) Det finnes ekstraterrestrielt liv (noe som er sannsynlig)

b) Denne livsformen er så avansert at de kan gjøre seg usynlige og narre våre måleinstrumenter (noe som også kan være sannsynlig tatt i betraktning av at alle tilstrekkelig avanserte livsformer vil fremstå for oss som overnaturlige)

c) Disse har en interesse av å plage mennesker ved å gjemme verktøy og skremme folk (kanskje ikke så veldig sannsynlig dette punktet, men man kan ikke se bort fra at andre livsformer har en veldig rar form for humor)

Ergo hevder jeg at det i det hele tatt er mest sannsynlig at spøkelser er innbilning, suggesjon og hjernen som spiller oss et puss, men at dersom disse fenomenene faktisk skjer, så er det mye mer sannsynlig at det er usynlige utenomjordiske vesener som holder oss for narr enn at det er døde "sjeler" (selv om begge deler egentlig er absurd)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...