Gå til innhold

Spøkelser? Eller en rasjonell forklaring


Anbefalte innlegg

Jeg har en lite sak, som jeg merker jeg ikke helt klarer å legge fra meg. Ble anbefalt å poste i denne kategorien, i mangelen av en egen kategori for spøkelser og andre paranormale hendelser.

 

Saken er den, vi har ett vennepar (våre beste venner) som ved jevne mellomrom har fortalt oss om ting som skjer hjemme hos dem. Selv er de svært usikre, men det er så mange ting som skjer i sammenheng med hverandre, at de ikke klarer å kaste fra seg tanken. De har hele tiden mistenkt at det er noen ånder, krefter, spøkelser ett spesielt sted i huset.

 

Ett par eksempler:

 

Lette i ett par timer på 17 mai etter en fløyte ungen skulle ha med seg. Men måtte gå uten. Da de kom hjem, lå den midt på stuegulvet, svært synlig.

 

Ene ungen på 2-3 år våknet om natten og gråt. Da moren kom inn, så roet ungen seg, og pekte i kroken av rommet sitt og spurte "hvem er han?" også gikk blikket til ungen som om det fulgte noe som gikk bortover.. så sa ungen "der gikk han ut"

 

De to siste gangene de har stått i stuen og snakket om fenomenet har to ting skjedd. Første gangen slo laptopen seg på, akkurat da de snakket om det. Andre gangen falt ett håndkle ned fra sofaen. (en meter eller så fra laptopen)

 

Dette er bare ett par eksempler, jeg har fått mange flere eksempler. Spesielt med ting som er borte, og plutselig kommer tilbake igjen, på svært synlige plasser.

 

Nå, jeg har kviet meg litt for å poste dette, først og fremst fordi jeg tror ikke det er noe overnaturlig som skjer. Men med disse få eksemplene, samt en god del andre jeg har fått av dem, så klarer jeg ikke helt finne gode forklaringer til dem, for å berolige dem om at det ikke er noe overnaturlig som skjer.

 

Målet mitt med denne tråden, er å høre andres meninger. Det beste som kan skje, er at jeg kan presentere gode forklaringer til venneparet vårt, slik at de selv får velge om de tror det er noe overnaturlig som skjer. Selv tror jeg ikke det, og jeg har jo ikke opplevd dette personlig, og må lite på deres forklaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en niese som i åresvis hadde en usynlig venn som bare hun så og snakket til. Dette er vissnok normalt for unger selv om ingen av mine har hatt usynlige venner...

 

Ang. den fløyta så har jeg opplevd langt rarere ting... Alt fra verktøy som plutselig har ligget rett foran meg på gulvet der jeg står etter at jeg har lett etter det i timesvis osv... Ingen grunn til å legge skylden for noe overnaturlig for min del ihvertfall :)

 

Feilen mange gjør i slike situasjoner er alt for ofte å hoppe fra A til C uten først å ha vært innom B, som heter naturlige forklaringer...

 

Før jeg giftet meg med min første kone leide vi et gammelt hus og jeg har ikke tall på alle de gangene jeg, og hun, var ute i døren for å se hvem som gikk opp trappen til annen etasje, da knirkingen var kliss lik som om noen gikk opp trappen... Skremmende! Vi var slettes ikke sikre vi heller på at det kunne være et spøkelse, da huset var høngammelt, men så en dag fikk vi forklaringen i form av at hus eieren satt og puttet mørtel inn i sprekkene i grunnmuren. Han kunne fortelle oss at han måtte tette igjen sprekkene med jevne mellomrom fordi huset, som sto på leir grunn, beveget seg så mye, spesielt vår og høst. Og hva skjer når grunnmuren beveger seg? Jo, da følger huset etter og lagde disse skremmende knirke lydene... Var ikke verre enn det :)

 

Så be de først og fremst å tenke seg en naturlig forklaring. Har selv sittet alene på hytta d jeg utpå kvelden, når mørket begynte å legge seg, kan sverge på at jeg så en bevegelse i øyekroken. Dette intresserte meg så mye at jeg leste litt om dette og måtte le da jeg forsto at det er hjernens egen forsvars mekanisme som kicket inn. Vi mennesker er som kjent ikke nattdyr og bør derfor være i skjul eller lignende når mørket faller på og rovdyr som ser utmerket i mørket begynner å ferdes rundt og forskeren jeg leste om mente at denne bevegelsen i øyekroken er hjernens måte å advare oss på for å få oss inn i tryggere omgivelser. Dette pluss vår glimrende fantasi kan spille oss puss noen ganger, spesielt hvis du ikke vet om at hjernen spiller oss slike puss. Og jeg er ikke engang mørkeredd, for jeg vet at det er meg selv som er det farligste dyret som ferdes ute i mørket, men siden vi i mørket mister den sansen som står for 98% av sanse inntrykkene vi mottar er det ikke så rart at hjernen sier i fra, er det vel?

 

Skulle faktisk ønske at jeg fikk se et spøkelse engang, men det virker vel som det virker på guder ser det ut som, at du må tro på det for å se det... :( Hadde vært kult å snakket med et spøkelse en gang, men jeg har da altså ikke sett et eneste et på snart femti år..

 

Hytta som jeg nevnte ble forøvrig kjøpt av min mor og far for 35 år siden av en kar som kunne fortelle at det engang hadde stått et gammelt hus der hytta står nå og at det i det huset hadde bodd en gammel dame som gikk igjen der hele tiden etter at huset brandt ned til grunnen med henne inne i det... Så du kan tro vi har ventet i spenning på den gamle kjæringa skulle komme å skremme dritten av oss, men vi har enn så lenge ikke sett så mye som et brannsår etter henne, så enten er ikke min familie og våre venner mottagelig for slike spøkelser og gjenferd (Og det begynner å bli en del vi har hatt med oss på hytta i løpet av disse årene) eller så går den kjærringa rett og slett ikke igjen og var bare fri fantasi fra den forrige eieren, som solgte hytta til langt under det den var verdt for å komme vekk fra kjærringa han var helt sikker på at gikk igjen der... Jeg velger ihvertfall det siste, for ikke engang de som vi har fortalt den historien til har sett henne en eneste gang på disse årene... Og jeg som har gledet meg slik til å møte et ekte spøkelse... Men som sagt, skulle gjerne ha sett et spøkelse eller gjennferd, det hadde vært kult... Men de viser seg som sagt kun til de som allerede tror på spøkelser av en eller annen grunn... :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg har selv aldri opplevd noe slikt, men har folk jeg kjenner har opplevd diverse. Den fornuftige delen av meg tenker det er selvsakt en naturlig forklaring, den andre delen av meg tenker noe annet.

Jeg ville anbefalt dem å sette opp et overvåkningskamera. (Og anbefalt dem å ikke se pranormal activity)

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg at når mennesker tror noe, for eksempel at det spøker ett sted, så vil begivenheter som ellers ville blitt oversett, bli lagt merke til. Fordi de "passer inn" i ett bilde en allerede har dannet seg.

 

Selv om jeg innrømmer at når man sitter om kvelden og hører de fortelle, så følger det med en viss spenning i historiene. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg tror at noen er mer åpne for å se/føle ting enn andre. Ikke bare snakk om spøkelser, men at man plutselig får en følelse på at noe har hendt, også stemmer det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Har dem nå det, er de spøkelsene ekte? Er jo veldig populært og manipulere slike bilder nå til dags. Hvordan vet man hva som er ekte og hva som er falskt? Tror det meste av det som florerer på nett er fake..

Lenke til kommentar

Har dem nå det, er de spøkelsene ekte? Er jo veldig populært og manipulere slike bilder nå til dags. Hvordan vet man hva som er ekte og hva som er falskt? Tror det meste av det som florerer på nett er fake..

 

Ja på bilder har spøkelser ofte klær på seg. For meg er jo det ett soleklart bevis på at bildemanipulatoren ikke helt tenkte på at spøkelser bruker gjerne ikke klær :)

Lenke til kommentar

Har dem nå det, er de spøkelsene ekte? Er jo veldig populært og manipulere slike bilder nå til dags. Hvordan vet man hva som er ekte og hva som er falskt? Tror det meste av det som florerer på nett er fake..

 

Ja på bilder har spøkelser ofte klær på seg. For meg er jo det ett soleklart bevis på at bildemanipulatoren ikke helt tenkte på at spøkelser bruker gjerne ikke klær :)

 

Er det en spessiel grunn til at spøkelser ikke skal kunne ha klær på seg? ;)

 

Virker ikke som det sterkeste argumentet mot at spøkelser finnes... men dette har jeg virkelig ikke spisskompetanse på...

 

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

Spøker mye hjemme hos mamma. Mamma hadde gått ut til naboen ,men jeg stod å pusset opp hos henne. PLutselig ble jeg dytta inn i bokhylla. Det gjorde jævlig vondt. Andre ganger så følte jeg at noen stod å stirret på meg,selv om det ikke var noen der. Bikkja mi NEKTA å gå inn visse steder.Hun bare stod å stirret og små knurra. Var ekkelt, men jeg var forbredt på det.

Lenke til kommentar

Har dem nå det, er de spøkelsene ekte? Er jo veldig populært og manipulere slike bilder nå til dags. Hvordan vet man hva som er ekte og hva som er falskt? Tror det meste av det som florerer på nett er fake..

 

Ja på bilder har spøkelser ofte klær på seg. For meg er jo det ett soleklart bevis på at bildemanipulatoren ikke helt tenkte på at spøkelser bruker gjerne ikke klær :)

 

Er det en spessiel grunn til at spøkelser ikke skal kunne ha klær på seg? ;)

 

Virker ikke som det sterkeste argumentet mot at spøkelser finnes... men dette har jeg virkelig ikke spisskompetanse på...

 

 

// WINWIN

 

Ikke jeg heller, men er det logisk at ånder bruker klær?

Lenke til kommentar

Hva er det som deffineres som spøkelser?

 

Er det mennesker som går igjen, eller er det andre åndemakter som er inne under dette... eller er det en samlebetegnelse på begge deler?

 

Når jeg hører spøkelse, så tenker jeg jo på Casper. Sier man gjenferd, så mener man vel mennesker som går igjen... mens ånder, så går tankene mot åndemakter som ikke er gjennferd.

 

Er det en klar oppdeling av dette?

 

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

Spøker mye hjemme hos mamma. Mamma hadde gått ut til naboen ,men jeg stod å pusset opp hos henne. PLutselig ble jeg dytta inn i bokhylla. Det gjorde jævlig vondt. Andre ganger så følte jeg at noen stod å stirret på meg,selv om det ikke var noen der. Bikkja mi NEKTA å gå inn visse steder.Hun bare stod å stirret og små knurra. Var ekkelt, men jeg var forbredt på det.

 

Du ble fysisk dyttet inn i bokhyllen? Kjente du at noe dyttet deg, eller kan du ha falt mot bokhyllen?

Lenke til kommentar

Spøker mye hjemme hos mamma. Mamma hadde gått ut til naboen ,men jeg stod å pusset opp hos henne. PLutselig ble jeg dytta inn i bokhylla. Det gjorde jævlig vondt. Andre ganger så følte jeg at noen stod å stirret på meg,selv om det ikke var noen der. Bikkja mi NEKTA å gå inn visse steder.Hun bare stod å stirret og små knurra. Var ekkelt, men jeg var forbredt på det.

 

Du ble fysisk dyttet inn i bokhyllen? Kjente du at noe dyttet deg, eller kan du ha falt mot bokhyllen?

Jeg kjente noe fysisk dytte meg ja.Men hva som dytta meg er vannskelig å si,for jeg ble veldig paff der og da. Kanskje ikke så rart :p

Lenke til kommentar

Hva er det som deffineres som spøkelser?

 

Er det mennesker som går igjen, eller er det andre åndemakter som er inne under dette... eller er det en samlebetegnelse på begge deler?

 

Når jeg hører spøkelse, så tenker jeg jo på Casper. Sier man gjenferd, så mener man vel mennesker som går igjen... mens ånder, så går tankene mot åndemakter som ikke er gjennferd.

 

Er det en klar oppdeling av dette?

 

 

// WINWIN

 

La oss ikke diskutere formuleringer her nå da :) Gjennferd og spøkelser er synonymer for min del. Men uansett, du skjønner hva jeg spør om i posten, uten å diskutere hvorvidt de begrepene er synonyme eller ikke :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Spøker mye hjemme hos mamma. Mamma hadde gått ut til naboen ,men jeg stod å pusset opp hos henne. PLutselig ble jeg dytta inn i bokhylla. Det gjorde jævlig vondt. Andre ganger så følte jeg at noen stod å stirret på meg,selv om det ikke var noen der. Bikkja mi NEKTA å gå inn visse steder.Hun bare stod å stirret og små knurra. Var ekkelt, men jeg var forbredt på det.

 

Creepy!

Lenke til kommentar

Hva er det som deffineres som spøkelser?

 

Er det mennesker som går igjen, eller er det andre åndemakter som er inne under dette... eller er det en samlebetegnelse på begge deler?

 

Når jeg hører spøkelse, så tenker jeg jo på Casper. Sier man gjenferd, så mener man vel mennesker som går igjen... mens ånder, så går tankene mot åndemakter som ikke er gjennferd.

 

Er det en klar oppdeling av dette?

 

 

// WINWIN

 

La oss ikke diskutere formuleringer her nå da :) Gjennferd og spøkelser er synonymer for min del. Men uansett, du skjønner hva jeg spør om i posten, uten å diskutere hvorvidt de begrepene er synonyme eller ikke :)

 

 

He he... OK da :)

 

Bare litt vesentlig for meg å påpeke forskjellen, ettersom jeg tror på ånder, men ikke på at det er gjennferd...

 

Så er det klarlagt for mine videre innlegg i denne tråden!

 

 

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

Hva er det som deffineres som spøkelser?

 

Er det mennesker som går igjen, eller er det andre åndemakter som er inne under dette... eller er det en samlebetegnelse på begge deler?

 

Når jeg hører spøkelse, så tenker jeg jo på Casper. Sier man gjenferd, så mener man vel mennesker som går igjen... mens ånder, så går tankene mot åndemakter som ikke er gjennferd.

 

Er det en klar oppdeling av dette?

 

 

// WINWIN

 

La oss ikke diskutere formuleringer her nå da :) Gjennferd og spøkelser er synonymer for min del. Men uansett, du skjønner hva jeg spør om i posten, uten å diskutere hvorvidt de begrepene er synonyme eller ikke :)

 

 

He he... OK da :)

 

Bare litt vesentlig for meg å påpeke forskjellen, ettersom jeg tror på ånder, men ikke på at det er gjennferd...

 

Så er det klarlagt for mine videre innlegg i denne tråden!

 

 

 

// WINWIN

 

Kanskje du har blitt forklart det samme som meg i oppveksten? At spøkelser/gjennferd egentlig er satans demoner som går rundt og gjør ugagn? :)

Lenke til kommentar

 

He he... OK da :)

 

Bare litt vesentlig for meg å påpeke forskjellen, ettersom jeg tror på ånder, men ikke på at det er gjennferd...

 

Så er det klarlagt for mine videre innlegg i denne tråden!

 

 

 

// WINWIN

 

Kanskje du har blitt forklart det samme som meg i oppveksten? At spøkelser/gjennferd egentlig er satans demoner som går rundt og gjør ugagn? :)

 

FANTASTISK! (Endelig noe som jeg er enig med, i det du har fått "opplæring" i når du var liten)

 

Men ja, omtrent slik ja :)

 

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...