Gå til innhold

Xonar blir spillkort

Anbefalte innlegg

For brukere uten spesielle behov ser jeg rett og slett ikke poenget med dedikerte lydkort. For å høre forskjell på et integrert og et godt dedikert lydkort kreves det gode høyttalere / hodesett, gjerne til rundt 1200 kr eller mer

Nei.

Installerte netopp dedikert lydkort (ASUS Xonar D1, veldig fornøyd). Gikk fra Integrert lydkort til dette. Forskjellen var ekstrem, Selv med mitt relativt billige Fatal1ty MKII Headsett til omtrent 600kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For brukere uten spesielle behov ser jeg rett og slett ikke poenget med dedikerte lydkort. For å høre forskjell på et integrert og et godt dedikert lydkort kreves det gode høyttalere / hodesett, gjerne til rundt 1200 kr eller mer

Nei.

Installerte netopp dedikert lydkort (ASUS Xonar D1, veldig fornøyd). Gikk fra Integrert lydkort til dette. Forskjellen var ekstrem, Selv med mitt relativt billige Fatal1ty MKII Headsett til omtrent 600kr.

Samme hvor bra headsettet ditt er så er det ikke ekstrem forskjell, det er rett og slett ikke sant for integrerte lydkort av HD Audio eller tilsvarende. Du vil kunne merke noe forskjell med studioheadsett eller et veldig godt anlegg, men opptakskvaliteten på det meste av musikk vil plage deg lenge før dette. Med headsettet som jeg bruker så hører jeg stor forskjell på ulike opptak i kvalitet, og kan høre skravling, hosting og noen ganger miksefeil svakt i bakgrunnen. Støyen som blir fra et integrert lydkort er svakere enn dette. Du bør unngå å bruke utganger i front på kabinetter siden disse gjerne har uskjermede kabler som går gjennom hele kabinettet. Bruk utgangen direkte bak på hovedkortet, det kan være stor forskjell mellom disse. På utganger i front kan det være plagsom during eller piping, men på utganger direkte fra alle normale hovedkort er det kun en veldig svak susing som nesten ikke er merkbar.

Grunnen til at jeg informerer om at dedikerte lydkort er bortkastet for de fleste er for at dere i fremtiden skal gjøre smartere kjøp, ikke for å peke finger mot dere som eventuelt har investert i noe "unødvendig". De aller fleste vil få en mye bedre lydopplevelse ved å legge pengene i et bedre headsett eller høyttalersett fremfor å bruke flere hundre kroner på et lydkort.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vel, du får ikke posisjonering (GX2.5 eller CMSS3D) på veldig mange hovedkort, eller Dolby Headphone på noen i det hele tatt. Jeg ville sagt noe i nærheten av det motsatte: nemlig at de fleste som har hodetelefoner av en viss kvalitet burde unne seg Dolby Headphone, ihvertfall når det koster 300,-.

Jeg har både Xonar DG og Xonar Essence ST (i forskjellige maskiner). DG gir betydelig bedre lyd enn hovedkortet - og Essence gir betydelig bedre lyd enn DG. Hvilket bare skulle mangle, siden DG koster temmelig nøyaktig 1/5. Jeg kan uten tvil anbefale begge kortene: Essence til musikk og spill, og DG til spill på budsjett.

Forøvrig er det p.t. bare Netshop som har skjønt at dette kortet skal koste tre hundre, alle andre skal ha over dobbelt så mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...