Arrizol Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Hei. nettopp bygd meg en ny pc som ikke alltid har lyst til å starte. Må slå den av å på mange ganger, hjelper noen ganger å slå av PSU og ta ut kontakten men ingen ting er sikkert og den gjør som den vil. Viftene går men skjermen er svart, som mange andre har problem med. BIOS er på default. Noen ganger kommer det også blue screen etter den første halvtimen, men ikke ofte. Noen som kan skjønne noe ut av dette? Pc deler HK: Asus Crosshair IV Formula CPU: AMD Phenom x4 965 3,4 Ghz Ram: 4 gig Crossair Dominator GPU: XFX Radeon hd 4890 PSU: Chieftech 650W OS: Win7 64x Lenke til kommentar
auto82 Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 halla! hatt flere lignende problemer, men i mine tilfeller var det forskjellige ting. første eg hadde prøft i ditt tilfelle er å oppdatere bios om dette ikkje er gjort. da må du mest sansynlig oppdadtere alle versjonene kronologisk. ser at du og bruker corsair dominator, husk å sjekk i bios at de får korrekt volt etc som de skal ha. eg klarte å brenne opp 8 gig. --> maskinen fungerte tidvis. virket opp til noen timer og ned til noen sekunder før restart\blåskjerm. rekner med du har tatt ut deler av innholdet i maskinen et par 100 ganger og feilsøkt. kjør hmonitor eller noe lignende og sjekk temperatur på cpu og gpu. skulle det være noe tull med ram-brikkene så kan du teste memtest86 i dos. eg bare slenger ut noen ideer, får du sjekke om det er noe du ikkje har tenkt på. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Jeg blir oppgitt hver gang jeg leser "viftene går men skjermen er svart". Det burde være grunnleggende å vite at hvis ATX 24-pin og power-on i frontpanel er koblet til hovedkortet så sluttes en krets når du trykker power slik at PSU starter med resultat i at vifter og enheter koblet til PSU eller hovedkort vil få spenning. Det har overhodet ingen ting med om PC virker, om ting er koblet rett, om komponenter mangler osv. "Åja, viftene går så nå burde resten funke." Tankegangen er helt feil. Demonter PC. Feilsøking trinn 1: Plasser hovedkortet på en ikke ledende overflate. (Ikke i kabinett.) Koble til PSU, minne, prosessor + kjøler, grafikkort, tastatur, (eventuelt hdd og optisk stasjon). Test systemet. Virker: Gå til trinn 2 virker ikke: Bytt ut overnevnte komponenter til du finner feilkilden (kan være problematisk for de som ikke har komponenter i skuffer og skap) Trinn 2: Monter ivernevnte komponenter i kabinett. Virker: Monter øvrige komponenter, kabler osv Virker ikke: Se etter kortslutninger mellom hovedkort / komponenter og kabinett Trinn 3: Bruk systemet som ønsket eller RMA på defekte komponenter. Lenke til kommentar
compus Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Jeg blir oppgitt hver gang jeg leser "viftene går men skjermen er svart". Det burde være grunnleggende å vite at hvis ATX 24-pin og power-on i frontpanel er koblet til hovedkortet så sluttes en krets når du trykker power slik at PSU starter med resultat i at vifter og enheter koblet til PSU eller hovedkort vil få spenning. Det har overhodet ingen ting med om PC virker, om ting er koblet rett, om komponenter mangler osv. "Åja, viftene går så nå burde resten funke." Tankegangen er helt feil. Demonter PC. Feilsøking trinn 1: Plasser hovedkortet på en ikke ledende overflate. (Ikke i kabinett.) Koble til PSU, minne, prosessor + kjøler, grafikkort, tastatur, (eventuelt hdd og optisk stasjon). Test systemet. Virker: Gå til trinn 2 virker ikke: Bytt ut overnevnte komponenter til du finner feilkilden (kan være problematisk for de som ikke har komponenter i skuffer og skap) Trinn 2: Monter ivernevnte komponenter i kabinett. Virker: Monter øvrige komponenter, kabler osv Virker ikke: Se etter kortslutninger mellom hovedkort / komponenter og kabinett Trinn 3: Bruk systemet som ønsket eller RMA på defekte komponenter. Jeg er helt på linje med deg når det gjelder forståelsen av at "vifter går". Derimot er vel feilsøkingsprosedyren noe drastisk til generelt bruk. Etter min erfaring er årsaken til svart skjerm i 90% av tilfellene at videokortet er feil innsatt eller har løsnet p.g.a. mekaniske påkjenninger/støt. Følgelig er dette det aller første som bør kontrolleres. Ved å se på lyssignalene på tangentbordet, er det mulig å få et inntrykk av om BIOS er oppe og går. (Reset BIOS) Er det mulig å få det til bør en koble opp en høytaler til uttaket på hovedkortet for å høre etter eventuelle pipelyder fra POST. Til de første tiltakene hører også å se på eventuelle indikatorleds på hovedkortet. Selv om 12V spenningen fra PSU er til stede, er ikke nødvendigvis PSU feilfri. Derfor er en kontrollmåling av alle spenningene et viktig element. Det beste er å benytte et scopemeter e.l. men det er vel noe de færreste har tilgang til. Først etter at alt dette ikke gir grunnlag for noen fornuftig konklusjon, ville jeg vurdere å starte feilsøking på linje med det BadCat foreslår. (Dersom PCen er nybygd hører det selvsagt med å sjekke alle tilkoblinger, og å kontrollere at ingen koblinger eller komponenter er "glemt".) Lenke til kommentar
Arrizol Skrevet 31. august 2010 Forfatter Del Skrevet 31. august 2010 takker for svar. saken var at bios ikke startet. (har en høyttaler på hk som piper under oppstart, noe den ikke gjorde så problemet var nok at bios ikke klarte å starte) resetta bios, men ville ikke starte da heller, tok deretter ut alt som badcat foreslo og feilsøkte, fant ingen feil og da jeg satt den sammen igjen så var den fin igjen. Mulig det var en kombinasjon av bios-feil og et komponent som satt dårlig. Tok de jo stadig ut og inn. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Hender seg at det hjelper å montere på nytt pga en liten glipp ved første montering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå