fixme Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Jeg har planer om å skrive ut slides jeg har scannet med "Nikon Coolscan V" i A2 format. Bildene er lagret i Nikon RAW format og har en oppløsning på ca 5600 x 3700. Jeg har også bilder tatt med Nikon D300 i RAW format med oppløsning på 4288 x 2848 Skriveren jeg har tenkt å kjøpe er "EPSON Stylus Pro 3880". Så spørsmålet mitt er om utskrifter i denne størrelsen vil fortone seg som "jevne og klare", eller om de vil bli kornete når jeg forstørrer de opp til A2? Jeg kan nevne at bildene er "sylskarpe" og helt perfekte i A4 utskrift... Takker på forhånd for alle gode råd og innspill! Yngve. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 300 dpi-utskrifter i A2 (420mm × 594mm) vil gi oppløsning på ca. 7016 × 4961 pixler - en originalutskrift på 5600x3700 er ikke langt unna dette. Hvis bildene ser ok ut i 100% crop skulle dette være bortimot fotokvalitet også i A2. Prøv! Lenke til kommentar
OnklD Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 En annen tanke når det gjelder dette. Husk at vanlig avstand å "beundre", om du vil, ett bilde vil være lengere jo større formatet er. Du ser ikke på ett bilde som er 10x15 cm like nært som du ville ett bilde som er 10x15 meter. Kanskje en liten overdrivelse, men det er noe å tenke på når du ser over utskriftene. Og forresten er skriveren du har tenkt å kjøpe ett flott valg! Lenke til kommentar
fixme Skrevet 14. september 2010 Forfatter Del Skrevet 14. september 2010 Takk for alle svar. Jeg har vært i et par fotobutikker og "kikket nærmere" på skriveren, og fått litt ymse service.... Jeg er nært forestående å kjøpe den. Men for å stille innlednings spørsmålet litt annerledes: Hva vil "minimumskravet" til et bilde/fil være for å få et "akseptabel" utskriftsresultat. -Forutsatt at en gjør et godt nok forarbeid med bildet (Raw, tiff el Jpeg) i en eller annen fremkaller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå