TheLittlePoet Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Hei! Jeg jobber i en bedrift som har store mengder resirkulerbart avfall (hovedsaklig plast/papp/restavfall) å ta hånd om. Ut ifra et miljøvennlig synspunkt, ergrer jeg neg over slurving av sorteringen på arbeidsplassen min..! Store mengder plast blir dumpet i restavfall-containeren, fordi noen ansatte har klart å kaste "vanlig" søppel i plastdunken. Dette er et daglig problem og iløpet av året må mengdene plast som går til spille være enorme (plastdunken tømmes 2-3 ganger daglig). Mitt spørsmål; Jeg har hørt om en kontrollenhet som drar rundt å sjekker forholdet ved sorteringen, men bedriften min har vært såppass "heldig" at de aldri har tatt turen innom.. Er det noen her på forumet som vet hvor jeg kan henvende meg for å få bøtlagt firmaet? (regner med at dette skjer gjennom stikkontroll?), i håp om at de kan ta resirkuleringen litt mer seriøst.. På forhånd, takk! 2 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Kjenner ikke til slike kontrollorganer, men jeg ville ha tatt kontakt med renovasjonsvesenet i kommunen, kanskje de kan fortelle hvor du kan henvende deg. 10 poeng til deg som gidder å gjøre noe med dette. Prisverdig 1 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 problemet ditt her er at vis det avfallet som egentlig er plast men inneholder annet blir sendt som plast, kan dette føre til "bøter" for bedriften din da det som skulle være sortert plast inneholder annet avfall. at det er dårlig rutine/slappholdning på arbeidplassen er absolutt noe som bør taes tak i. men hvorfor begynner du ikke med begynnelsen? gå først til den som er ansvarlig i bedriften, tillitsvalgt eller din overordnede for den saks skyld og forklar problemet, se om det har en forklaring på dette. og eventuelt så kan du jo foreslå løsninger. det å hoppe over alle leddene i bedriften og gå rett til ansvarlig statlig organ(f.eks Klima- og forurensningsdirektoratet) er ikke slik det bør gjøres spør du meg iallefall, spesielt da det kan finnes en god forklaring på problemstillingen din. Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 25. august 2010 Forfatter Del Skrevet 25. august 2010 problemet ditt her er at vis det avfallet som egentlig er plast men inneholder annet blir sendt som plast, kan dette føre til "bøter" for bedriften din da det som skulle være sortert plast inneholder annet avfall. at det er dårlig rutine/slappholdning på arbeidplassen er absolutt noe som bør taes tak i. men hvorfor begynner du ikke med begynnelsen? gå først til den som er ansvarlig i bedriften, tillitsvalgt eller din overordnede for den saks skyld og forklar problemet, se om det har en forklaring på dette. og eventuelt så kan du jo foreslå løsninger. det å hoppe over alle leddene i bedriften og gå rett til ansvarlig statlig organ(f.eks Klima- og forurensningsdirektoratet) er ikke slik det bør gjøres spør du meg iallefall, spesielt da det kan finnes en god forklaring på problemstillingen din. Hvem har sagt at jeg har hoppet over noe som helst? Tror du ikke det første jeg gjorde var å prate med andre ansatte, samt sjefen. Sjefen sa helt enkelt "ja, det er de jentene på dagtid som hele tiden roter det til" - med et smil om munnen. Jeg nevnte også det om bøter, men det var han ikke det minste bekymra for.. Han hadde hørt om kontroller, men hadde aldri hatt besøk av noen kontrollør. "Ok" -tenkte jeg, sjefen gir faen, og et par ansatte gjør det samme. Men, det var også noen andre ansatte som hadde irritert seg over det samme som meg, så jeg var ikke alene om irritasjonen.. Tankegangen bak sorteringen har vært; én pose til plast og én pose til restavfall. De er gjennomsiktlige og svært lett å se hva som er hva. Er det litt plast i den ene sekken, fortsetter man å kaste plast der og restavfall i den andre. Da dette ikke ble fulgt (som er problemet), hang jeg opp to A4-ark over hver dunk der det stod "restavfall + pil" og "klar plast + pil". Til min store irritasjon, ble de raskt revet ned. Det var en av jentene på dagtid som hadde gjort det, og idet jeg konfronterte henne med det, ville hun ikke innrømme det og la helt enkelt skylda på sjefen. (Hun tok det ikke seriøst og lo egentlig av det hele). En ukes tid senere, prøvde en annen ansatt med det samme. Men, det gikk ikke lang tid før også hans skilting ble revet ned. I somemrferien, idet den nevnte "jenten" var på ferie, ble det hengt opp to nye plakater (jeg vet ikke av hvem). Men de står der fortsatt, selv etter at hun har kommet tilbake. Problemet er at problemet vedstår; sorteringen frafaller. Jeg er lut lei av det! Jeg prøver å sortere om-igjen det andre allerede har kasta fra seg, men å grave nedi søppelbøtter er ikke særlig gøy i lengden..! Jeg er heller ikke på jobb daglig, så det lille jeg gjør, blir som en dråpe i havet av det virkelige sorteringsfrafallet. Jeg ønsker at bedriften skal gjøre noe med dette og derfor spurte jeg om varslingssystemet. Linken din virket informativ om avfall og skadelige stoffer, men fant ikke helt frem der.. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 beklager men jeg så ikke i ditt første inlegg at du nevnte du hadde tatt dette opp internt. jeg er ikke særlig kjent på siden selv så du må eventuelt ta kontakt med dem da. ang bøter så er jo problemet at arbeidsplassen kan få bøter vis de har sorteringsavtale med de som henter avfallet. dvs vis det blir for mye rest avfall i plastsøppelet. iallefall slik jeg har forstått slikt. men uten å vite nøyaktig hva som er av avtaler og slikt så kan iallefall ikke jeg si noe konklusivt om det du sier vil kunne straffes med bøter e.l. uansett får du ha lykke til. Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 25. august 2010 Forfatter Del Skrevet 25. august 2010 beklager men jeg så ikke i ditt første inlegg at du nevnte du hadde tatt dette opp internt. jeg er ikke særlig kjent på siden selv så du må eventuelt ta kontakt med dem da. ang bøter så er jo problemet at arbeidsplassen kan få bøter vis de har sorteringsavtale med de som henter avfallet. dvs vis det blir for mye rest avfall i plastsøppelet. iallefall slik jeg har forstått slikt. men uten å vite nøyaktig hva som er av avtaler og slikt så kan iallefall ikke jeg si noe konklusivt om det du sier vil kunne straffes med bøter e.l. uansett får du ha lykke til. Jeg tenkte det fort ville bli mye (noe det nå ble), hvis jeg skulle legge frem hver detalj i saken, i første innlegg - der en kanskje ikke bør ha alt for langt innlegg og et kalrt spørsmål, hvis man ønsker mange svar. Det du svarte var ikke endel av det jeg spurte om, men fair enough, du prøver bare å hjelpe, så no hard feelings;) Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Som nemt så kan det hende at bedrifta ikkje sorterer for å sikkre seg mot å få bøter for feilsortering. Det er ikkje all gjennomsiktig plast som er lik og ikkje alt kan/blir resirkulert. Plast som har vært i kontakt med f.eks mat blir ofte ikkje resirkulert. Noke av det fyrste du bør sjekke er kva slags form for resirkulering som den aktuelle kommunen driver. Det er ikkje alle kommuner som har egne innsamlinger for alt mulig rart. Eit eksempel er f.eks glassigloene der du sorterer klart og farga glas i to forskjellige kammer. Mange plasser blir glasset frå begge kammera tømt i samme lastebilen. Dette er då ikkje fordi glaset ikkje blir resirkulert, men fordi glaset blir brukt til andre ting som f.eks isolasjon der det ikkje er så farlig med om glaset er farga eller ikkje. Kanskje din kommune berre tar i mot ein bestemt type plast? Kanskje alt avfall går til brenning for fjernvarme uasnett kvar det blir kasta? Så du bør sjekke med ditt lokale renovasjonsfirma og høyre med dei korleis dei praktiserer resirkulasjon og kva slags krav dei stiller til reinheita av det sorterte avfallet. Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 Jeg fikk snakket med de som henter plasten vår (ikke kommunalt ansatte), og han sa at det ikke ble skrevet ut noen bøter av de.. Så med mindre kommunen har et slags "grønt organ", kan sjefen og resten av bedriften fortsette sin jobb MOT klimaet:S Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Jeg fikk snakket med de som henter plasten vår (ikke kommunalt ansatte), og han sa at det ikke ble skrevet ut noen bøter av de.. Så med mindre kommunen har et slags "grønt organ", kan sjefen og resten av bedriften fortsette sin jobb MOT klimaet:S Ikke noen bombe, dessverre. Tilsvarende mangel på reelle aksjonsmuligheter finner en overalt i samfunnet Lykke til videre med alternative aksjonsformer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå