Akrail Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Hei, Jeg eier en selvbygd 2år gammel windows vista 32 pc, den har funket helt fint uten problemer helt til i går. startet pc'en og "system boot faliure, operating system not found, please insert system disk and press enter" poppet opp... jeg satte in cd'en og trykket enter, meldingen poppet opp på nytt... dette skjer hver gang.. jeg har gått in på bios og fant ut at den var sat til å boote op fra cd først, så byttet det til HDD. men, nå kommer problemet... på hard disk boot priority er det bare ett alternativ, "add in cards" så etter hva jeg forstår så er det problemet... eller har jeg feil? uansett, så komer den samme meldingen hver gang jeg starter pcen.. hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
Purplehaze Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Om disken din ikke dukker opp på lista over "harddisk boot priority" er det nok noe galt med disken. Ellers så kan maskinen ha fått seg en liten smell og SATA/IDE eller strømkablen har løsnet. På førstesiden (som regel) i BIOS pleier det stå en liste over SATA og IDE enheter. Er disken der? At den står til å boote fra CD først vil bare ha noe å si dersom det er en bootbar CD i skuffen. Det er en rekkefølge den skal gå igjennom, dersom det ikke er en CD der går den videre til neste (som da som regel er disk, USB-enhet, nettverk eller tilsvarende) Lang historie kort: dersom disken ikke står noe sted i BIOS er det nok det som er problemet. Endret 25. august 2010 av Purplehaze Lenke til kommentar
Akrail Skrevet 25. august 2010 Forfatter Del Skrevet 25. august 2010 jeg finner ingenting om disken noe sted på BIOS, har sjekket alle ledninger i pcen (for tusene gang ) så da er det disken som har død da? hva skal jeg gjøre da? Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå