linkas Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Hei. Eg har flyttet inn til kjæresten min som har en leilighet. Han har lån på ca. 1,8mill og tjener 34 000kr før skatt. Eg får ca. 10 000kr i mnd fra NAV, har ingen utdanning og jobber når eg er god til (sliter mye med migrene). Eg betale 4000kr i leie til han i mnd + fellesutgifter (mat, strøm, internett osv..) i tilleg til mine egne regninger har eg ingen mulighet til å klare å spare noe i mnd, mens han sprarer og har nå 90 000 på BSU. Har fått høre at dette ikke er så rettferdig for min del, og at eg vil sitte igjen med ingenting viss det blir slutt. Prøvde å ta dette opp med han, men han mener at de 4000 kun går til renter på lånet, og da lurer eg på dette med renter. når eg betaler rentene hans, er ikke det det samme som å betale ned på lånet hans? er det rettferdig at eg betaler en del av rentene hans, og hvorfor? Plis hjelp meg, har absolutt ikke peilig på noe av dette, og har hørt fra folk at det virker som han gjordt der best mulig for seg selv. Lenke til kommentar
vebbiii Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Vanskelig spørsmål, men jeg synes det høres ut som en grei deal. Du trenger uansett et sted å bo, og jeg regner med at dere ville betalt rundt 8000-9000 i mnd hvis dere skulle leid i stedet. Han får selvfølgelig beholde leiligheten hvis det blir slutt, men samtidig er det også han som løper risikoen, i tillegg til å være ansvarlig for vedlikehold og andre boligrettede utgifter som kom. avgifter. Det at du bidrar til boligutgifter synes jeg er rett og rimelig. 1 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Syns den dealen høres helt rettferdig ut jeg. Du hadde vell neppe hatt mulighet til å leie eget sted for noe særlig mindre enn dette uansett, og i hvertfall om det inkluderer mat, strøm og internet (kommer uklart frem av posten din om det er inkludert i de 4000 eller ikke). Lenke til kommentar
linkas Skrevet 24. august 2010 Forfatter Del Skrevet 24. august 2010 Syns den dealen høres helt rettferdig ut jeg. Du hadde vell neppe hatt mulighet til å leie eget sted for noe særlig mindre enn dette uansett, og i hvertfall om det inkluderer mat, strøm og internet (kommer uklart frem av posten din om det er inkludert i de 4000 eller ikke). inkluderer ikkje mat, strøm og internett. de 4000 e kun leie. Lenke til kommentar
Magnevv Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Syns den dealen høres helt rettferdig ut jeg. Du hadde vell neppe hatt mulighet til å leie eget sted for noe særlig mindre enn dette uansett, og i hvertfall om det inkluderer mat, strøm og internet (kommer uklart frem av posten din om det er inkludert i de 4000 eller ikke). inkluderer ikkje mat, strøm og internett. de 4000 e kun leie. usikker på hvor stort stedet er, men 4000 kroner i måneden er ikke spesiellt høy leie. Syntes det høres rett og rimelig ut. Hva du og han tjener er egentlig ikke relevant når det kommer til hva som er rettferdig. Som kjærester kunne han vært snill og spandert ting på deg, men er du ute etter en rettferdig fordeling høres ikke 4000 urimelig ut Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 inkluderer ikkje mat, strøm og internett. de 4000 e kun leie. OK. Så lenge utgiftene til mat, strøm og internett deles sånn noenlunde likt, syns jeg dette høres ut som en rettferdig avtale. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Hvor mye har betaler han i lån på leiligheten pr mnd? Lenke til kommentar
linkas Skrevet 24. august 2010 Forfatter Del Skrevet 24. august 2010 inkluderer ikkje mat, strøm og internett. de 4000 e kun leie. OK. Så lenge utgiftene til mat, strøm og internett deles sånn noenlunde likt, syns jeg dette høres ut som en rettferdig avtale. okei, det var godt å høre. lurer litt på om det er en mulighet for meg å betale det eg klarer på lånet han slik at eg får en eierandel? vi har nemlig pusset opp og flyttet inn i leiligheten ilag, men han har alt lånet og eier leiligheten. vi har vært sammen lenge og han snakker om leiligheten som vår. så ønsker at den skal væra litt mer min enn den er nå. fins det en mulighet? Hvor mye har betaler han i lån på leiligheten pr mnd? det er eg usikker på, litt redd for å spørre. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Når dere bor sammen, og det er snakk om at en eier leilighet som dere driver og pusser opp (og kanskje kjøper innbo til og slikt) vil jeg egentlig anbefale at dere får skrevet en samboerkontrakt (spander gjerne et par kr på å få en advokat til å gjennomgå saker og ting). Lenke til kommentar
vebbiii Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Selvfølgelig er det i utgangspunktet mulig for deg å kjøpe deg inn i leiligheten, men hvis du sliter med å betale 4000 / mnd er jeg i utgangspunktet (dessverre) skeptisk. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Seriøst, redd for å spørre hva han betaler i lån? Dere er samboere og skal da leve i lag, du må da få vite hva for slags utgifter han har på leiligheten. Og jeg syns det høres ut som du betaler for mye, dere har jo to helt forskjellige inntekter. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Hvor mye har betaler han i lån på leiligheten pr mnd? Gjøre et overslagsgjett - http://www.handelsbanken.no/shb/inet/istartno.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=HandelsbankenNO&navid=HandelsbankenNO&navob=114&base=/Shb/Inet/ICentNo.nsf&sa=/Shb/Inet/ICentNo.nsf/default/q67F2587E83100955C1257584004EE9C7 Om man legger inn 1 800 000 på 20 års løpetid med 3,5% snakker man om ca 10 000kr/mnd hvorav halvparten er renter og halvparten er avdrag. Hvis da resten stemmer dekker hun 80% av rentene hans (renter som han får 28% skattefradrag på). Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) At du betaler ned på hans lån skal du vel ha igjen for dersom det skulle skjære seg en dag. Du må finne ut hvor mye lånet er på, og beregne hvor mye du betaler ned på lånet pr. måned. Eks. dersom lånekostnaden er 8000 inkl. renter og avdrag. og avdrag er på 2000. Dere betaler 4000 hver, der 3000 går til rentene og 1000 til avdrag på lånet. Den 1000 lappen vil da være din andel i leiligheten. Ved et eventuelt brudd, vil du da kunne gjøre krav på din andel tilbake. Til dere som mener at man må jo betale leie. Man leier ikke rom hos den man er samboer med. Man bor ilag med samboeren. Dermed vil det være en deling av de utgiftene som løper. Fordelingen vil kunne variere, men i det øyeblikket man betaler, opparbeider man seg andeler. Derfor vil det være fornuftig å ha en samboerkontrakt som sier noe om hva man hadde med inn i samboerskapet og hvordan fordelingen av faste utgifter forløper. Men kanskje noen med litt jusskompetanse kan komme med noen råd som har mer juridisk forankring. Endret 25. august 2010 av Orjanp Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Vil da andelen være den eksakte sum hun har bealt i avdrag, eller skal man ta verdiendringen i boligen inn i regnstykket også? Jeg har en kammerat som var i noenlunde samme situasjon, eier leilighet, hadde god inntekt og kjæreste som var student. Han holdt konsekvent samboeren (som var student) utenfor alt som hadde med boligen å gjøre (avdrag, renter, borettslagskostnader). De delte på husholdningen, dvs mat, strøm, internett osv. Dette gjorde han for å ha et klart skille den dagen det skar seg (noe det gjorde). En mer personlig synsvinkel er at han høres "litt" smålig ut han kjæresten din, selv om 4 000 ikke er hårreisende. Det kommer selvsagt an på hvor dere bor, både størrelse, beliggenhet og standard. Lenke til kommentar
hunus Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Til dere som mener at man må jo betale leie. Man leier ikke rom hos den man er samboer med. Man bor ilag med samboeren. Dermed vil det være en deling av de utgiftene som løper. Fordelingen vil kunne variere, men i det øyeblikket man betaler, opparbeider man seg andeler. Derfor vil det være fornuftig å ha en samboerkontrakt som sier noe om hva man hadde med inn i samboerskapet og hvordan fordelingen av faste utgifter forløper. Men kanskje noen med litt jusskompetanse kan komme med noen råd som har mer juridisk forankring. Dette har hvertfall ingen forankring i virkeligheten. Man opparbeider ingen andel ved å betale til samboer. Blir det slutt vil han forsatt eie hele leiligheten og hun ingenting. Det hun gjør er å betale leie. Hvis hun vil eie må hun kjøpe en del av han. Det spiller ingen rolle hvor stort lån han har, eller hvor mye han betaler i leie. Poenget er hva er leilighetens verdi, har hun mulighet til å kjøpe seg inn med en andel. Og vil han selge. Endret 25. august 2010 av hunus 3 Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Syns det hele høres ut som en fin deal for trådstarter. Et lån på 1,8mill så har han nok opp i 10 000,-(kanskje mer?) bare på leilighet(kommer ann på rentesats osv). Det er han som sitter på all risiko knyttet til lånet. Om han mister jobben eller blir arbeidsufør og får betalingsproblemer så vil jo du gå med ryggen klar 4000,- for mnd og bo er da virkelig ikke ille. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Dette har hvertfall ingen forankring i virkeligheten. Man opparbeider ingen andel ved å betale til samboer. Blir det slutt vil han forsatt eie hele leiligheten og hun ingenting. Det hun gjør er å betale leie. Hvis hun vil eie må hun kjøpe en del av han. Det spiller ingen rolle hvor stort lån han har, eller hvor mye han betaler i leie. Poenget er hva er leilighetens verdi, har hun mulighet til å kjøpe seg inn med en andel. Og vil han selge. LES dette, så ser du at virkeligheten ikke er like enkel som du tror. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Eg betale 4000kr i leie til han i mnd + fellesutgifter (mat, strøm, internett osv..) i tilleg til mine egne regninger har eg ingen mulighet til å klare å spare noe i mnd, mens han sprarer og har nå 90 000 på BSU. Har fått høre at dette ikke er så rettferdig for min del, og at eg vil sitte igjen med ingenting viss det blir slutt. Prøvde å ta dette opp med han, men han mener at de 4000 kun går til renter på lånet, og da lurer eg på dette med renter. når eg betaler rentene hans, er ikke det det samme som å betale ned på lånet hans? er det rettferdig at eg betaler en del av rentene hans, og hvorfor? Først, nei å betale renter er IKKE det samme som å betale ned på lånet. Betaling på lån består av både renter og avdrag. Avdrag betaler ned på selve lånet, mens rentene er det banken krever "i betaling" for å låne ut penger. I og med at lånet og leiligheten står 100% på ham, mener jeg det er rimelig at han selv dekker _avdragene_ på lånet sitt. Avdragene han betaler, gjør at han på sett og vis eier mer og mer av leiligheten, mens banken eier mindre og mindre. Rentene derimot, er kostnaden for å ha selve lånet. Dette er altså den faktisk _kostnaden_ ved å bo i leiligheten. Dersom man ikke tar hensyn til inntekten deres, mener jeg det er naturlig at renteutgiftene deles på to og dere betaler hver deres halvdel. Dette vil nok IKKE gi deg noen andel i leiligheten, og det er heller _ikke naturlig_. Da må dere heller inngå en samboerkontrakt, eller liknende. Nå vet vi jo ikke hvor mye henholdsvis avdrag og renter han faktisk betaler på lånet. Dette kan variere veldig, og er avhengig av løpetid på lånet, om det er serie eller annuitetslån, rentesats, og så videre. (Eks: 1,8 mill lån, 25 års løpetid, annuitet, 4% rente, gir ca 6000,- pr måned i renter. Du bør da (etter min mening) betale 3000,- i husleie. Eventuelt kan dere ta hensyn til at han får 28% skattefradrag for rentene, slik at reell rente blir ca 4500,-. Da bør du betale halvparten av dette igjen..) Hvis du ikke tør å prate om dette med ham (hallo, dere er samboere?!), så får du heller tåle at han faktisk eier leiligheten, og du ikke noe.. Helt generelt synes jeg nok 4000,- var litt mye, dersom du bare skal dekke din del av rentekostnadene. 1 Lenke til kommentar
hunus Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 LES dette, så ser du at virkeligheten ikke er like enkel som du tror. Hovedregelen er slik jeg beskriver. Det er riktig at det i noen tilfeller i rettspraksis er gitt kompensasjon for omfattende bidrag av økonomisk eller annen karakter. Dette er unntak i spesielle tilfeller fra hovedreglen om at samboere tar med seg ut det de hadde med seg inn i samboerforholdet. Det er langt fra uttrykk for at man begynner å opparbeide seg en andel av boligen ved å betale et månedlig beløp til samboeren 3 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Linkas: Dere bor i en leilighet. Betaler du deler av husleien/fellesutgiftene i borettslaget/sameiet i tillegg til de 4000,- du betaler til samboeren din, eller er de 4000 også ment å dekke det? Hvis dere hadde bodd i en enebolig (eller lignende) bytt ut "husleien/fellesutgifter" med "kommunale utgifter (vann, kloakk, søppelhenting, snømåking av privat veg, etc)". Hvis samboeren din betaler husleien/fellesutgiftene, så vil dine 4000,- også være med på å dekke din halvparten av denne, i tillegg til halvparten av rentekostnaden ved lånet. I så fall blir regnestykket bedre for din del enn skissert ovenfor av andre. Endret 29. august 2010 av what_no2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå