Gå til innhold

Corsair H50/Coolit ECO ALC VS. Vanlige luftkjølere?

N1ko

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å kjøpe meg vannkjøler til cpuen, og da står det mellom:

Coolit ECA A.L.C.

og

Corsair H50

1. Men det jeg lurer på er hvordan disse yter i forhold til vanlige luftkjølere med som koster rundt det samme. Jeg har ingen planer om å overklokke prosessoren (se bort i fra specsa i signaturen da jeg skal ha nytt).

Planen er å sette sammen en ny, stille pc i Fractal Design Define kabinettet, og da tenker jeg å kansje plassere radiatoren i viftehullene i toppen av kabinettet, da det allerede står en vifte bak i kabinettet.

2. Hvordan vil disse kjølerene yte i dette kabinettet, og vil det bli en stille løsning i forhold til vanlige luftkjølere.

3. Så vidt jeg har forstått så er den eneste merkbare forskjellen på H50 og på ECO A.L.C. er at H50 suger luft inn i kabinettet og ECO A.L.C. dytter luften ut? Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har bestillt H50'en, har haurt mykje godt om den, men har og sett at dei aller aller fleste som bruka den har kabinettet til corsair: 800D...

nr. 3: Eg veit ikkje om dette stemmer, men eg veit at om du tar luft utanfor kabitnettet, vil lufta vere kjøligare og dermed litt betre ytelse :p

Veit ikkje om det blir betre eller verre med den type "vannkjøling"... ;) Lykke til!

:thumbup:

Lenke til kommentar

H50 og CoolIT sin kjøler er greie de ja.

Men en ting, Corsair nevner i manualen at viftene skal suge luft fra utsiden og inn, men det skal du kun gjøre om du har vifter i toppen av kabinettet som klarer å fjerne varmen.

Du må huske at all varmen blir dyttet inn i kabinettet, og temperaturen innvendig i kabinettet blir høyere. Ofte 15 grader varmere enn om man hadde viftene til å blåse utover. Dette hender selvfølgelig bare når man har dårlig med lufting i toppen av kabinettet.

Lenke til kommentar

Har en i7 [email protected] i et Antec Sonata Elite. Kabinettet har ei 120 mm vifte bak pluss ei vifte montert omtrent som et grafikkort, bare 90 grader på slottene. Bruker en H50 på CPU'en. Etter ca 3 dager på maks, har ikke temperaturen på noen av kjernene vært over 60C.

Hadde en Zalman CNPS10X Extreme før og den klarte ikke engang 3.4GHz uten at CPU'en fikk heteslag, 3.3GHz gikk såvidt, med temperaturer godt over 80C under last.

Vifta kommer i løsvekt og jeg har montert den slik at lufta blåser ut. Radiatoren har jeg festet til kabinettvifta med medfølgende dobbeltsidig tape. Har dog måttet improvisere med litt tau slik at det ikke faller ned.

Jeg kan godt høre viftene, men uten klokking og uten at CPU'en går for fullt, vil det nok være relativt stille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...