Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan stenge porter

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg har tenkt til å lage en Teamspeak 3 server. Får å få teamspeak til å fungere må jeg åpne noen porter. Jeg kan åpne porter, men har lyst til å stenge dem igjen. Jeg skal bare ha serveren oppe i noen dager. men har ikke lyst til at portene skal stå oppe for alltid.

Har søkt en del på google og youtube, men fant ikke ut hvordan jeg stengte portene igjen :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt må du bruke korrekt terminologi (eller ihvertfall terminologi som ikke lett kan misforstås)

En STENGT port kan ikke ha noen trafikk på den i det hele tatt.

En port som ikke er NAT FORWARDED vil du ikke kunne kjøre en server på (dettte er sikkert det du prøver å referere til)

En ÅPEN port er litt redundant å snakke om - da alle åprter er "åpne" som stadnard normalt, ved mindre det er noen brannmur som spesifikt blokkerer dem. At de er åpne er ikke det samme som at de er NAT forwardet frem til en bestemmt maskin (se punktet over)

Jeg anntar som sagt utifra sammenhengen at du snakker om at du har NAT forwardet en port og nå vil fjerne NATingen på denne. Dette bør være ekstremt enkelt da det bare involverer å fjerne NAT-oppføringen. Det er vanligvis så enkelt som å trykke på sletteknappen ved siden av oppføringen - dog det vil avhenge av hvilken ruter du har da forskjellige rutere har forskjellige brukergrensesnitt. Det sagt - om du klarte å sette opp en NAT oppføring så bør det være selvforklarende hvordan du sletter den igjen om du bare ser på alternativene du har tilgjengelig på samme siden i webgrensesnittet.

Hvis du likevel sitter helt fast så gi oss et screenshot av den siden i webgrensesnittet der NAT oppføringen står så kan vi sikkert peke til hvor du må trykke.

-Stigma

Lenke til kommentar

No sweat. Det er desverre blitt rimelig standard å kalle NAT'ede porter for "åpen" på folkemunn selv om det gir ingen mening sett fra et teknisk synpunkt. Det er vanskelig å holde deg annsvarlig for sånt, jeg var bare i et litt kverulerende humør da jeg postet. Det er like dumt som når folk sier "hacker" når de prøver å kommunisere "cracker", hvilket tross alt er noe helt annet.

/rant off

Fint du fannt ut av det anyway

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...