Gå til innhold

Koble 2 Dreambox til 4 LNB

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg trenger hjelp til å koble til to dreamboxer som er koblet til parabol med 4lnb-er.

Det jeg prøvde var å kjøpe switch hvor jeg koblet alle 4 lnb-er og deretter koblet det til en splitter.

Problemet er at når jeg ser på den ene dreamboxen så påvirker det den andre og den virker ikke sånn som den skal.

Så jeg vet ikke hvordan jeg skal koble det til.

Er det på grunn av switchen at den hindrer dreamboxene i å fungere skikkelig, er den kanskje av dårlig kvalitet. Jeg kjøpte den på biltema.

Kan noen forklare meg hvordan jeg kan få det til å virke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kobler sammen alle signalene til en kabel så splitter du signalet ut igjen og lurer på hvorfor du får problemer?

vanligste er vel at tuneren styrer speil i hodet og dermed begrenser hva som kan taes inn på de forskjellige lnb'ene.

Det er det jeg gjør. Jeg kobler alle signalene til en kabel gjennom switch fra biltema og så splitter jeg dem igjen gjennom en splitter.

Da er det mest sannsynlig at switchen kanskje ikke er god nok, jeg vet ikke.

Jeg tror også at jeg leste et sted at switchen må være "high iso" for at flere kan virke uten at det påvirker hverandre uten at jeg vet hva high iso egentlig er.

Men har også sett at de high iso switchene er litt dyrere, så hadde jeg visst at det var på grunnn av switchen så hadde jeg kjøpt den men jeg er litt usikker på om det er grunnen til at det ikke virker skikkelig.

Endret av milp
Lenke til kommentar

Problemstilling 1: Å koble sammen 4 hoder med en switch, og så koble den til en enkelt tuner. 

Dette burde være kurant, fungerer det?

Problemstilling 2: Å splitte signalet ut til 2 tunere. 

Det vil fungere svært dårlig, helt uavhengig av problemstilling 1.

Lenke til kommentar

Problemstilling 1: Å koble sammen 4 hoder med en switch, og så koble den til en enkelt tuner.

Dette burde være kurant, fungerer det?

Problemstilling 2: Å splitte signalet ut til 2 tunere.

Det vil fungere svært dårlig, helt uavhengig av problemstilling 1.

Problemstilling 1 fungerer helt utmerket.

Problemstilling 2 er det verre med altå å splitte det ut til 2 tunere.Da påvirker de hverandre gjensidig når jeg skifter kanal på den ene så forsvinner det signal på den andre og omvendt.

Spørsmålet da er hvordan jeg kan splitte det til to tunere uten at de blir påvirket av hverandre?

Endret av milp
Lenke til kommentar

Saken er jo nettopp at det ikke er mulig. Tuner må ha full kontroll på hver sin LNB.Det finnes LNB med flere utganger, da må man ha separate kabler fra LNB / switch til tuner.

Men jeg kan sikkert bruke også en annerledes switch som har flere utganger sant?

Isåfall trenger jeg en switch med 2 utganger. Tror du det vil virke problemfritt da?

Jeg leitet litt på nettet men fant ikke noen switcher med to utganger, vet dere hvor man kan få kjøpt de?

Lenke til kommentar

Du ønsker deg noe som ikke finnes. Det er tekniske (og logiske) grunner til at det ikke er mulig å lage en slik switch.

Man kan si det slik at deler av tuneren sitter i LNB. Dvs at LNB er tett koblet sammen med, og tilhører, tuneren som sitter i Dreamboxen.

Dermed er det ikke mulig å dele en LNB med to Dreambokser. Hver Dreambox må ha sin egen LNB.

Lenke til kommentar

Du ønsker deg noe som ikke finnes. Det er tekniske (og logiske) grunner til at det ikke er mulig å lage en slik switch.

Man kan si det slik at deler av tuneren sitter i LNB. Dvs at LNB er tett koblet sammen med, og tilhører, tuneren som sitter i Dreamboxen.

Dermed er det ikke mulig å dele en LNB med to Dreambokser. Hver Dreambox må ha sin egen LNB.

Jo da det fins sånne switcher men fant ikke akkurat på norske nettsider, jeg er litt tvilsom på å bestille i fra utlandet.

Men jeg fant en såkalt multiswitch og lurer på om den hadde fungert http://213.225.120.20/InVisionAS/main.aspx?page=article&artno=PAR_DI_SMK5542

Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Hvis du leser den linken jeg ga deg så står det tydelig at det brukes Quattro LNB med Multiswitch.

Men det det blir vel problematisk når du skal ha 4 LNB. Multiswitch brukes med en LNB.

Tror du bør sette opp separate parabolantenner for hver mottager. Eller ta kontakt med fagfolk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...