Bep28 Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Har en Ford Focus, vel 5 år gammel og kjørt 105000 km. Turboen havarerte på vei hjem fra ferie, og måtte skiftes. Det ble en kostbar fornøyelse. Hvor vanlig er denne feilen? Tok det opp med leverandør, men der var det selvfølgelig ingenting å hente. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 (endret) Ikke veldig uvanlig har jeg en oppfatning om, men det kan nok i de aller fleste tilfeller føres tilbake til feil bruk. Turboer tåler ikke følgende typer belastninger over tid: - Dårlig olje. - Maks belastning på kald motor. - Stopp rett etter mye belastning (turboen må ikke stoppe mens den er veldig varm). Uansett skal du være klar over at "superkaskoforsikring" ville dekt denne typen feil med rundt 50% egenandel om jeg ikke husker feil. Jeg vet ikke om du har slik forsikring, men det kan være absolutt å anbefale. Vil tro dette er noe vi vil se mye mer av fremover siden flesteparten av nye biler som selges nå om dagen har turbo. Endret 24. august 2010 av gxi Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 En annen ting er at folk rett og slett glemmer å peile/etterfylle olje. På bensinbiler så har det sjelden vært noe problem med oljeforbruk, mens nyere dieselbiler kan ofte ha et litt høyere forbruk av motorolje. Det er på visse modeller jeg har vært borte i ikke uvanlig å måtte etterfylle kanskje 2+ liter olje på 20.000 km. Lenke til kommentar
chris Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 (endret) Har hørt om 2 år gamle dieselbiler hvor turboen har gått to ganger på de to årene. Her er det snakk om bil i normal daglig drift. Endret 28. august 2010 av chris Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå