Gå til innhold

Beregning av forbrukslån

Holland1977

Anbefalte innlegg

Hei

Kan dere hjelpe meg med beregning av forbukslån?

Jeg har tenkt å låne 10.000 kr fra DNB. Så lurer jeg på om hvor mye betaler jeg tilbake alt sammen (inkludert alle kostnader og gebirer) ??

Jeg har tenkt å betale tilbake 3-4 beløpene på 2.000-3.000 kr i løpet av 3-4 måneder.

Vet ikke så mye om lån, men må låne litt penger akkurat nå. Kan noe hjelpe meg med beregning slik at jeg betaler minst mulig i gebirer og renter?? Hva kan dere anbefalle?

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på flere faktorer, men i løpet av 4 måneder blir det ikke så mye renter å betale tilbake på 10 000. Rentenivået avhenger av hva du stiller som sikkerhet. Et ordinært forbrukslån vil typisk ligge mellom 10 og 20 prosent. Da vil kostnadene for 4 måneder ligge på 1-2000.

Om du velger mastercard, slipper du renter om du betaler tilbake innen en viss dato. Det går også an å få konto(visa)-kreditt, der du kan overtrekke kontoen inntil en avtalt sum. Jeg har en slik som står fast på 10 000. Trenger ikke betale det tilbake, men betaler renter så lenge kontoen er på minus.

En annen måte er å bake det inn et større lån, fortrinnsvis boliglån.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål i tillegg. Når får jeg pengene på konto hvis jeg bestiller Mastercard eller forbrukslån?? Jeg har tenkt å ta en uke fri fra jobben om cirka 10 dager og reise til Tyskland, og lurer på om jeg får pengene før jeg reiser?

Det skal nok gå ganske kjapt etter at du har signert papirene. Maks en til to virkedager.

Lenke til kommentar

Hei igjen

Jeg var i banken i dag. Jeg har fått innvilget Mastercard (som kommer i posten om per dager) og kontokreditt på min brukskonto (eller mulighet å overtrukke konto på 5.000 med 15.5 % rente).

Jeg lurer på om det er bedre å trekke penger fra Mastercard eller fra brukskonto? I begge tillfelle betaler jeg beløpet om 15 dager etter jeg har fått lønn fra jobben?

Beklager hvis jeg plager med dette, men vet ikke hva er det beste å bruke her...

Lenke til kommentar

Hei igjen

Jeg var i banken i dag. Jeg har fått innvilget Mastercard (som kommer i posten om per dager) og kontokreditt på min brukskonto (eller mulighet å overtrukke konto på 5.000 med 15.5 % rente).

Jeg lurer på om det er bedre å trekke penger fra Mastercard eller fra brukskonto? I begge tillfelle betaler jeg beløpet om 15 dager etter jeg har fått lønn fra jobben?

Beklager hvis jeg plager med dette, men vet ikke hva er det beste å bruke her...

Det kommer an på hvordan du skal bruke pengene. Skal du betale i en butikk med kort, er det lurest å bruke MasterCard da det er rentefritt inntil neste regning. Skal du betale en regning/giro eller ta ut kontanter, er det lurest å bruke kontokreditten, da kontantuttak/overføring fra MasterCard medfører uttaksgebyr og høyere rente (fra dag 1).

Lenke til kommentar

Har et spørsmål i tillegg. Når får jeg pengene på konto hvis jeg bestiller Mastercard eller forbrukslån?? Jeg har tenkt å ta en uke fri fra jobben om cirka 10 dager og reise til Tyskland, og lurer på om jeg får pengene før jeg reiser?

Hvis det her er snakk om en ferietur til Tyskland, så er det overhodet ikke noe du MÅ ha penger til. Hvis du ikke har klart å spare opp 10.000kr nå, hvordan i h.... har du tenkt at du skal klare å tilbakebetale de pengene de neste 3-4 månedene?

Jeg har to kompiser som "måtte" ha penger og tok opp kredittgjeld på kort, lån og ved å bruke avbetaling. Begge disse sitter nå til langt oppunder knærne med pengeproblemer.

Anyway, hvis dette er et reelt behov, og du vet din økonomiske situasjon framover er vesentlig bedre enn den var for 3-4 måneder siden, så kan jeg anbefale deg å få deg kort i Skandiabanken. 14% rente og det skal ikke være noe problem å få 10.000kr i kreditt (som du kan overføre til din nye konto i skandibanken og derfra til din vanlige konto).

Å ta opp et forbrukslån på 10.000kr har noe usannsynlig høye gebyrer og må vel være omtrent det dummeste man kan gjøre...

Det jeg tipper er tilfellet og det som kommer til å bli videre utvikling i denne saken er som følger:

1. Tar opp 10.000 i kredittkortgjeld
  2. Bruker opp pengene
  3. Klarer ikke betale mer enn rentene
  4. Tar opp mer gjeld neste gang du "må" ha penger

Jeg har en kompis som betaler 8000kr i måneden nå og har gjort det i flere år nå, rett til kreditt-selskaper. Dette begynte med at han kjøpte seg en laptop på avbetaling, mistet jobben og pådro seg inkasso-krav på både laptoppen, fram strømselskapet osv.

Å ta opp gjeld med høy rente når du ikke har noe å selge (for å dekke inn lånet) er veldig risky, mister du jobben så sitter du plutselig der med inkasso-gjeld du ikke klarer å betale og får de neste 5 årene dine økonomisk ødelagt.

Ta de 10.000 du har tenkt å låne nå, hvis du ikke klarer å betale dem tilbake før det har gått 10 år, så har det kostet deg 37.000kr i renter. Hvis det skulle gå til helvete og du får det som inkasso, så koster det fort 60.000kr i renter og gebyrer og du kan ikke få vanlig huslån pga betalingsanmerkning.

Lenke til kommentar

Hvis han klarer å betale tilbake et fast beløp i måneden de 3-4 neste månedene sånn at han har betalt ned alt så ser ikkje jeg problemet, samme som dere så seier at "IKKE ta noe på avbetaling!" hvorfor ikke? Si en at en vil ha en tv til 20 000 , skal man da vente i 10 måneder før ma har spart om nok penger til å ha få den, og dermed miste glede av å han den i 10 måneder for at det blir noen lapper ekstra?

Klart det blir dyrere med avbetaling, men hvis man har råd til å betale 500-1000 lapp i måneden så er jo det mye bedre en og vente , vente og vente..? Så lenge man aksepterer at det blir noen lapper dyrere.

Lenke til kommentar

Hvis han klarer å betale tilbake et fast beløp i måneden de 3-4 neste månedene sånn at han har betalt ned alt så ser ikkje jeg problemet, samme som dere så seier at "IKKE ta noe på avbetaling!" hvorfor ikke? Si en at en vil ha en tv til 20 000 , skal man da vente i 10 måneder før ma har spart om nok penger til å ha få den, og dermed miste glede av å han den i 10 måneder for at det blir noen lapper ekstra?

Klart det blir dyrere med avbetaling, men hvis man har råd til å betale 500-1000 lapp i måneden så er jo det mye bedre en og vente , vente og vente..? Så lenge man aksepterer at det blir noen lapper dyrere.

Jeg vet ikke om noen som bruker kredittgjeld (dvs lån med rente på 15%+) til å finansiere forbruksskjøp som har klart å betale tilbake innen rimelig tid. TV-en du nevner her vil for en slik person, kjøpt på kreditt koste ikke 20.000 og litt ekstra renter, men 45.000 fordi det blir tilbakebetalt over svært lang tid evt aldri, dvs at du får en evig leie på noe som bare varer i noen få år.

Hvis du ikke har klart å vise for deg selv at du kan spare penger før du skal kjøpe noe, så er sannsynligheten for at du klarer å spare etterpå (betale tilbake kreditten) svært liten. Du vil kanskje klare minimumsavdrag osv, men neste gang du får en uforutsett utgift baller det bare på seg.

Det kan være greit å spare opp litt penger først og så ta resten på mastercard e.l. kredittkort med 45 dagers betalingsutsettelse og så betale innen 45 dager, evt 75 dager. Hvis du er usikker på om du kan klare dette så burde du la være.

Eksempelet med TV-en til 20.000 er forresten et fint tilfelle av å ville kjøpe noe du ikke har råd til. Kjøp heller en 32" til 2500kr og begynn med sparing. 10 måneder senere kan du bruke de 20.000 du har spart opp til hva du vil, f.eks en TV. Hvis du ikke har 20.000 så er det et hint om hvordan det hadde vært hvis du hadde kjøpt på kreditt.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Ja, men det er ikke sikkert de hadde trengt en tv der og da og har brukt penger på andre ting. Hva om gamle tven går i stykker or de må skaffe seg ny (si at den er såpass gammel) . Skal hele familen vente til far har spart seg noen kronner i 10 måneder før de får seg ny?

Lenke til kommentar

Hvis en familie må spare i et halvt år på å få råd til en ny tv, er det noe fundamentalt galt med økonomien deres. Alle med vett i hodet bør ha en konto med oppsparte midler til krisetider/ferietider...

Helt enig - hvis du ikke har råd til å kjøpe en gjenstand så har du ihvertfall ikke råd til å kjøpe gjenstanden på kreditt*!

Eksemplet med TV-en er et typisk eksempel på når man IKKE skal kjøpe på kreditt. Da bør man heller spare, eller kjøpe en vesentlig billigere tv.

*Det finnes selvfølgelig unntak, men det er en god regel.

Lenke til kommentar

Hva med de som har kjøp nå betalt om 8 måneder? Hvis du VET at du feks får penger om 8 måneder til å dekke den og du regner med at det ikke kommer noen "uforutsette" utgifter til den datoen. (se bort ifra det uansett) . Så koster det 400-500 kr ekstra. Er det "galskap" også?

Et annet eksempel er at bilen går til helvete og du må betale for reperasjon skal du da ta bussen hver dag i stedet til du har nok penger?

Jeg skjønner hva dere mener om man skal være forsiktig, og hvis man har ørten sånne "avdrag" hver måned så klart man merker det. Men hvis man da har noe på avbetaling som man "betaler i evigheter" på 200-500 kr. Er det knapt noe man merker hver måned, i forhold til om man hadde betalt alt på engang.

Lenke til kommentar

Hvis du har et budsjett som går i null (du har ingen sparepenger) og du så kjøper noe på avbetaling så har du et budsjett som går i minus. For å ikke grave seg lenger ned i søla må man da legge om livsstilen for å håndtere avbetalingene. Dette er noe de færreste gjør, og de ender da med større og større gjeld.

Personlig bruker jeg kredittkort nesten hver eneste gang jeg handler, men jeg har pengene nå, men jeg vil ha med meg 1-3% rabatt og 45 dagers betalingsutsettelse.

du regner med at det ikke kommer noen "uforutsette" utgifter

Du må alltid regne med at det kommer noen uforutsette utgifter, derav navnet. Det er derfor man skal ha et lite buffer. Hvis du allerede har brukt opp pengene før du har fått dem står du svært dårlig til når det skjer noe uforutsett.

Med uforutsette hendelser mener jeg f.eks:

Bilreparasjon

Tannlege

Mister jobben

Må flytte

Dette er ting som skjer og ikke har noen kontroll på og man må ta hensyn til når man vurderer å ta opp kredittgjeld.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...