Gå til innhold

Eget internett i leilighet?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

da jeg leier en leilighet med innlagt internett, som av uvisse grunner går usansynlig tregt til tider, lurer jeg på hvorvidt det er et problem å få innlagt en egen linje i leiligheten, når ruteren vi kobler oss til nå ligger i leiligheten ved siden?

 

Etter et år hvor nettet varierer fra relativt bra, til sykelig dårlig.

[ih.t. IT-avisens speedometer alt fra:

4000/400

ned til

300/3

 

Altså helt nede i 3kbit per sek i opplastingshastighet. Da jeg på min fritid liker å spille diverse online spill, eller se på en internett side uten å måtte vente i noen minutter før jeg får se den, så ønsker jeg å få et eget abonement.

 

I leiligheten ved siden av oss står ruteren som brukes av alle tre leiligheten i huset, levert av NextGenTel. Jeg vil jo måtte høre med utleier, men hva er det som skal til for å få inn en linje til?

 

Jeg antar at det må bores noe ledninger inn i vår leilighet for å få satt opp dette? Dersom jeg skulle finne et bedre tilbud enn hva NextGenTel leverer, vil jeg kunne ha et slikt abonement selv om utleier bruker NextGenTel på nettet som følger med leiligheten? Vil f.eks. trådløst net fra ICE.net kunne være en mulighet uten noe ledninger som må legges?

 

Sikkert relativt rotete innlegg, men siste paragraf inneholder egentlig det jeg lurer på :]

 

På forhånd takk for svar :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ICE kan være et alternativ. I tillegg er det mobilt innen norden så du er ikke bundet til leiligheten.

 

ADSL via kobbertråder forutsetter at det er ledige kobbertråder til din del av leiligheten. Og selvsagt at der er kapasitet i sental og nett frem til huset. Kabel (TV) kan også gi muligheter. Husk at all boring etc må avklares med utleier.

Lenke til kommentar

ICE kan være et alternativ. I tillegg er det mobilt innen norden så du er ikke bundet til leiligheten.

 

ADSL via kobbertråder forutsetter at det er ledige kobbertråder til din del av leiligheten. Og selvsagt at der er kapasitet i sental og nett frem til huset. Kabel (TV) kan også gi muligheter. Husk at all boring etc må avklares med utleier.

 

ICE er vel ingen fullgod til fast linje så lenge han skal bruke den til å spille med...

Lenke til kommentar

Når det gjelder kapasitetsproblemene du beskriver er det helt klart at 3 leiligheter som deler på en 4000/400 linje fra Nextgentel er en dårlig løsning. Spesielt hvis da er snakk om at alle kjører trådløst. Vil tippe at en av grunnen til at du opplever treg linje til tider er at naboene dine spiser opp båndbredden.

Det er også et kjent faktum at Nextgentel`s linjer er overbooket 1/10. Nå skal det også sies at Nextgentel bruker Telenor sitt kobber nett. Og kobber var tøft på 50-tallet, men med dagens krav til båndbredder holder den ikke lengre mål.

 

2 alternativer

1. Oppgrader den gjeldene hastigheten, eventuelt få ny leverandør (fiber selvfølgelig)

2. Bestille egen internett aksess som bare du disponerer.

Lenke til kommentar
ICE er vel ingen fullgod til fast linje så lenge han skal bruke den til å spille med...

 

Takk for svar til alle som har svart :)

 

ICE har jo "alltid" som i følge bredbåndsguiden opererer med 3100 / 1800 til 299 i måneden, med maks på 6GB i måneden. Vet egentlig ikke hvor mye data som lastes ned når man spiller eller surfer vanlig på nettet, men vil anta at 6GB vil være en del?

 

2 alternativer

1. Oppgrader den gjeldene hastigheten, eventuelt få ny leverandør (fiber selvfølgelig)

2. Bestille egen internett aksess som bare du disponerer.

 

Er valg nr. 2 som er mest relevant, men ettersom i øyeblikket vi kun har en trådløs ruter stående i naboleiligheten, så lurer jeg på hvorvidt det vil være et problem å få innlagt en egen linje. Da jeg ikke ønsker å skape noe større problem for utleier eller naboer, dersom vi må ha folk inn i deres leilighet som skal bore og styre for å få en linje inn i denne leiligheten. :)

Lenke til kommentar

Har du telefonkontaktar i din leilighet? I så fall er desse truleg kobla til linjeføring. Ein vanleg husstand har gjerne fleire telefonlinjer inn, sjølv om ikkje alle er i bruk. Dette betyr at huset kan ha ledige linjer, som du kan bruke.

 

Har leiligheten eige kommunalt leilighetsnummer (H0101, U0101 e.l.)? Sjekk dette med kommunen om du er usikker. Om den har det, bør det ikkje vere noko problem å bestille ADSL, i alle fall. Kabel-TV eller fiber er generelt betre teknologiar, men til speling fungerar ei ADSL-linje heilt fint.

 

Det kan vere installasjonsmontør må inn i huseigars leilighet dersom inntak er der, men boring er vanlegvis ikkje nødvendig.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar
ICE er vel ingen fullgod til fast linje så lenge han skal bruke den til å spille med...

 

Takk for svar til alle som har svart :)

 

ICE har jo "alltid" som i følge bredbåndsguiden opererer med 3100 / 1800 til 299 i måneden, med maks på 6GB i måneden. Vet egentlig ikke hvor mye data som lastes ned når man spiller eller surfer vanlig på nettet, men vil anta at 6GB vil være en del?

 

2 alternativer

1. Oppgrader den gjeldene hastigheten, eventuelt få ny leverandør (fiber selvfølgelig)

2. Bestille egen internett aksess som bare du disponerer.

 

Er valg nr. 2 som er mest relevant, men ettersom i øyeblikket vi kun har en trådløs ruter stående i naboleiligheten, så lurer jeg på hvorvidt det vil være et problem å få innlagt en egen linje. Da jeg ikke ønsker å skape noe større problem for utleier eller naboer, dersom vi må ha folk inn i deres leilighet som skal bore og styre for å få en linje inn i denne leiligheten. :)

Problemet med ICE er pingtiden. Ikke egnet for å spille med (200-300ms).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da er det 2 uker siden noen sist svarte her, og selv er i en ligenende situvasjon, hvor jeg bor, bare imidlirtid i en leilighet, hvor det ikke er nett, ikke lagt ned kabler heller, har tilgang til 8mbit WiFi, eller 6Mbit WiMAX. Men, har selv valgt å koble meg opp til et hus som er 1.5Km unna. Kjøpte en 18dBi sendere, og bygde meg en 12dBi mottaker.

 

Dette fungerer het problemfritt for min del, sitter tilkoblet med en hastighet på ca 42mbps. Er veldig greit, med tenke på at linjen selv er 50/20mbit.

 

Er ikke så mye som må til, ut med 1000kr så har du så du kan sende 10-20km ;)

Så kjenner du noen med nett så burde du satse på noe slik ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...