Tiresias Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Jeg har en laptop med redhat 9 og har funnet ut at det er aktivitet i harddisken når maskinen er idle. Dette skjer selv om jeg har lukket alle programmer, så det er ikke det som gjøre det. Videre skjer det ikke når jeg har maskinen i init 3, men bare når jeg kjører X og Gnome. Aktiviteten arter seg i at det er en kort lese eller skrivebevegelse hvert ca. 3. sekund. Dette er jo ikke akkurat ønskelig på en laptop med ACPI ettersom harddisken skal slå seg av etter x minutter med idle harddisk, og den blir jo aldri idle når den driver med dette. Kanskje det kan være noen logging eller noe? Er det noen som har peil på hva det kan være som forårsaker dette og hvordan skru det av? Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 hdparm -Y /dev/hdx Slår av diskene til de blir brukt. Du kan legge det til som en cronjob. MarcelSB Lenke til kommentar
iDude Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Jeg har en laptop met at redhat 9 og har funnet ut at det er aktivitet i harddisken når maskinen er idle. Dette skjer selv om jeg har lukket alle programmer, så det er ikke det som gjøre det. Videre skjer det ikke når jeg har maskinen i init 3, men bare når jeg kjører X og Gnome. Aktiviteten arter seg i at det er en kort lese eller skrivebevegelse hvert ca. 3. sekund. Skjer dette i KDE også? Hva skjer om du tar Ctrl+Alt+F1 og tar suspend? (Dette funker faktisk for noen, visstnok)... Du kan også prøve å bruke apm i stedet for acpi... Uansett, om en prosess skriver til disk hvert 3. sekund er det vel ett fett hvordan du konfigurerer strømsparingen. Det er vel bare å sette seg ned og lete. Finn pid på prosessene som kjører, kjør "strace -p pid" og let etter diskaktivitet. Si fra om du (gidder) å finne skurken... Lenke til kommentar
Tiresias Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 Skjer dette i KDE også? Jeg har ikke sjekket i KDE ettersom jeg bare bruker Gnome... Du kan også prøve å bruke apm i stedet for acpi... nei, jeg synes ikke apm er bra nok, jeg liker mer kontroll over strømsparingen. Finn pid på prosessene som kjører, kjør "strace -p pid" og let etter diskaktivitet. Si fra om du (gidder) å finne skurken... Jeg trok en strace på et par prosesser og fant til slutt diskaktivitet på eggcups som er printjob monitoren. Kan ikke forstå hvorfor den skal lese og skrive hvert 3. sekund... Her er en print fra strace: ioctl(3, FIONREAD, [0]) = 0 gettimeofday({1056329236, 437822}, NULL) = 0 poll([{fd=4, events=POLLIN}, {fd=3, events=POLLIN, revents=POLLIN}, {fd=8, events=POLLIN}, {fd=10, events=POLLIN|POLLPRI}, {fd=11, events=POLLIN|POLLPRI}, {fd=12, events=POLLIN|POLLPRI}, {fd=13, events=POLLIN|POLLPRI}], 7, 4922) = 1 ioctl(3, FIONREAD, [32]) = 0 read(3, "n2@1207211024444444"..., 32) = 32 gettimeofday({1056329237, 505166}, NULL) = 0 write(3, "225421", 8) = 8 read(3, "12A1444"..., 32) = 32 ioctl(3, FIONREAD, [0]) = 0 gettimeofday({1056329237, 549813}, NULL) = 0 poll( [osv...] Når jeg kill'er eggcups slutter denne diskaksessen som forventet. Noen tips til hvordan jeg skal få en ende på dette uten å avinstallere eggcups helt? Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Hva har man kildekode til MarcelSB Lenke til kommentar
Tiresias Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2003 Hva har man kildekode til MarcelSB hehe...godt poeng MarcelSB, det var jo bare det å gidde å sette seg inn i noe så lite interessant som en print manager da... Tror jeg prøver å finne options og sånt før den tid. ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå