stephanie1993 Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Hei Jeg går nå i andre videregående, og jeg har valgt R1 matte. Jeg vil bli geolog, og ser at jeg ikke behøver å ha hatt R2 på videregående, noe som jeg ikke vil ta etter R1 uansett. Er det lurt at jeg skifter over til S1 og deretter tar S2, som tilsvarer R1 matte? Jeg vil gjerne bytte til S1, fordi jeg synes R1 matte er veldig vanskelig. (Jeg hadde T-matte i første, og fikk så vidt femmer der) PLEASE SVAR !!!! <3 Lenke til kommentar
Jakes Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 S1 og S2 vil nok være lettere å få bedre karakter i. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 (endret) Mulig det, men ikke gå inn med den troen at S1 og S2 er veldig lette fag. Mange sliter der også. Skal legge til at vi ved min skole ikke kunne velge å droppe ut etter R1. Valgte vi R1 måtte vi ta R2 også. Vet ikke hvordan det er ved din skole, men du burde sjekke det ut. Endret 24. august 2010 av MagnusW Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Vil si R2 er verdt det, da blir matten på senere utdannelse mye enklere, selv om de ikke krever R2. Men det avhenger jo såklart av om du greier å få bra karakter i R2 da Lenke til kommentar
makingFaces Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Skal legge til at vi ved min skole ikke kunne velge å droppe ut etter R1. Valgte vi R1 måtte vi ta R2 også. Vet ikke hvordan det er ved din skole, men du burde sjekke det ut. Sånn skal det normalt ikke være altså. Bare ca halvparten hos oss fortsatte. Men noen "måtte" fordi du MÅ ha full fordypning i to fag, og for enkelte var da matte det minste ondet. R1 skal gå bra med 5 i T-matte; jeg fikk TRE og klarte 4 i R2 liksom. Men S er sikkert like lurt, da får du også full fordypning i ett realfag og trenger bare full fordypning i ett til, og så gir det til sammen 1 realfagspoeng mens bare R1 gir 0.5 (Men R1+2 gir 1.5) Lenke til kommentar
operg Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Rent pensummessig er S1/S2 lite hensiktsmessig for en som vil bli geolog. Fagene inneholder mye stoff som er beregnet for de som har tenkt å studere økonomi og lignende studier. Kort og godt bruker du hvis du tar S1 og S2 dobbelt så lang tid på å lære det du har interesse av sammenliknet med om du hadde tatt kun R1. Hvis du tar R1 kan du ta et mer interessant fag andre året i stedet for S2 som du ellers ville ha hatt. Dessuten må du ikke leve under den illusjon at S1 og S2 er fag du kan sove deg gjennom - i følge offisiell karakterstatistikk fra Udir var den gjennomsnittlige karakteren i S1 på eksamen i 2008/2009 2,7, og gjennomsnittskarakteren i S2 var 3,0. (sammenlikn med 3,4 i R1 og R2) Strykprosenten i S1 og S2 er også mye høyere enn i R1 og R2 - i S1 var den i 2008/2009 19,6%, i motsetning til 9,2% i R1. Dette skyldes nok elever som tror at de kan sove seg gjennom faget, og blir straffet for det. Kort sagt ville jeg heller økt arbeidsinnsatsen i R1 enn å bytte til S1 og S2, både fordi du bruker mindre tid på å lære den matematikken som er relevant for det studiet du har lyst til å gå på, og fordi det ikke nødvendigvis er særlig mye vanskeligere. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Skal legge til at vi ved min skole ikke kunne velge å droppe ut etter R1. Valgte vi R1 måtte vi ta R2 også. Vet ikke hvordan det er ved din skole, men du burde sjekke det ut. Sånn skal det normalt ikke være altså. Bare ca halvparten hos oss fortsatte. Men noen "måtte" fordi du MÅ ha full fordypning i to fag, og for enkelte var da matte det minste ondet. R1 skal gå bra med 5 i T-matte; jeg fikk TRE og klarte 4 i R2 liksom. Men S er sikkert like lurt, da får du også full fordypning i ett realfag og trenger bare full fordypning i ett til, og så gir det til sammen 1 realfagspoeng mens bare R1 gir 0.5 (Men R1+2 gir 1.5) Det er mulig at noen sluttet etter R1, men var i så fall veldig få. Jeg mener at det var pga timeplanen at det ble til at "alle" måtte forsette med R2 for å få full fordypning i to fag. Jeg var så uheldig at jeg bare hadde to fag jeg kunne velge for å få full fordypning, da det ikke var nok folk som valgte de andre fagene til at det var undervisning i de da jeg begynte i 43. klasse. Da kan man vel evt ta faget som privatist. Nå "angrer" jeg litt på at jeg ikke hadde S2, da R2 ikke er like relevant i forhold til min utdanning (finans). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå