Trondster Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Hva i mener du med at alt funker bra i liveview? Liveview har ikke noe med normal front- og bakfokusering å gjøre - liveview er basert på hva sensoren ser, og ikke om fasefokussystemet front- eller bakfokuserer. Lenke til kommentar
arela Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Husk også at det er +/- tolleranse på både kamera og objektiv. Dette kan gi uheldige utslag. Personlig ser jeg ingen grunn til å teste fokus før jeg ser at noe er feil lenger. ..... er det noen som egentlig vet hvor fokuspunktet er i forhold til markeringa i søkeren? Kameraet kan søke på noe utenom oppmerket fokuspunkt dersom det er vanskelige konturer. Er for så vidt enig i det. Jeg opplevde noe frontfokusering og måtte undersøke det videre. Når jeg så testet litt med liveview /som er genialt) så fant jeg at den var mange ganger mer presis. Hva mener du med at "kameraet kan søke utenfor oppmerket fokuspunkt". Kan ikke huske at jeg har opplevd det noen gang. F.eks (fra foto.no forum) AF-sensoren er ikke et punkt, men et område som er større enn det som er uthevet i søkeren. Det er derfor mulig at kameraet stiller skarpt på det nærmeste objektet som sensoren oppfatter. Lenke til kommentar
ramses Skrevet 25. august 2010 Forfatter Del Skrevet 25. august 2010 Hva i mener du med at alt funker bra i liveview? Liveview har ikke noe med normal front- og bakfokusering å gjøre - liveview er basert på hva sensoren ser, og ikke om fasefokussystemet front- eller bakfokuserer. Det jeg mener er at fokus sitter nøyaktig der jeg vil ha det. Når jeg fokuserer med liveview har jeg forstørret opp 7 (eller var det 10 ganger) på skjermen. Ikke noe mere mystisk enn det. ? Lenke til kommentar
ramses Skrevet 25. august 2010 Forfatter Del Skrevet 25. august 2010 Husk også at det er +/- tolleranse på både kamera og objektiv. Dette kan gi uheldige utslag. Personlig ser jeg ingen grunn til å teste fokus før jeg ser at noe er feil lenger. ..... er det noen som egentlig vet hvor fokuspunktet er i forhold til markeringa i søkeren? Kameraet kan søke på noe utenom oppmerket fokuspunkt dersom det er vanskelige konturer. Er for så vidt enig i det. Jeg opplevde noe frontfokusering og måtte undersøke det videre. Når jeg så testet litt med liveview /som er genialt) så fant jeg at den var mange ganger mer presis. Hva mener du med at "kameraet kan søke utenfor oppmerket fokuspunkt". Kan ikke huske at jeg har opplevd det noen gang. F.eks (fra foto.no forum) AF-sensoren er ikke et punkt, men et område som er større enn det som er uthevet i søkeren. Det er derfor mulig at kameraet stiller skarpt på det nærmeste objektet som sensoren oppfatter. Det er samme erfaring som jeg har. Ved feks testen i liveview, jeg la to puter oppå hverandre. Forstørret opp 10X og får denne grønne rammen på skjermen. Fokus legger seg på nærmeste pute. Jeg flytter kamera og plasserer den øverste pute så lang ute fra midten som mulig, slik at jeg bare ser en bitte liten bit av den oppe i hjørnet og fokus legger seg fortsatt på øverste/nærmeste pute. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå