Gå til innhold

Autofokus og testing. Bli med å test

Anbefalte innlegg

Har fått justert autofokus på serviceproffen, slik at kamera og objektiver nå er helt topp. Både vanlig fokus og med liveview.

Men når kompisen tester objektivet mitt så er det helt ute å kjøre. Vil gjerne at flere tester dette. Interesant også for andre merker Canon nikon olympus etc

Måten jeg har testet på er:

kamera på stativ - bretter ut en bok med mye tekst - og på den setter jeg en ding med tekst på på skrå - stiller på manuellprogramm - velger midterste fokuspunkt.

Jeg fokuserer midt på teksten og klemmer til med selvutløser 2sek. Så skrur jeg over på liveview og gjør det samme men forstørrer opp på skjermen så jeg ser helt nøyaktig før jeg trykker av.

I dag er bildene (altså fokusen) så og si identiske. Tidligere var liveview fokuseringen helt på topp mens den vanlige enkelte ganger var ute å kjøre.

Når kompisen min tester mitt objektiv 50mmf1,2 (som funker helt fint på mitt kamera) er det helt ute å kjøre på vanlig fokusering (faktisk et par cm foran) mens det på liveview er perfekt bra.

Noen fler som har testet dette. Eller gidder å gjøre det.

Spørsmålet mitt er om Canon har en standard de justerer etter eller om de bare tilpasse objektivene til kamera, slik at når jeg tester objektivene på andre kamera blir det bare tull.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig gidder jeg ikke teste objektivene/husene. Men burde, å treffe fokus rett er det viktigste av alt for å få klare skarpe bilder. Det er og flere måter å teste fokusen på, og vel flere som mener den eller den måten er den mest korrekte? Selv har jeg bare zoomer, og disse er noe mer vanskelige å få justert ettersom jeg har forstått.

Hvis du sender inn kameraet og objektivet samtidig så prøver de vel å få de til å matche i sammen? Dermed kan det jo bli som du sier at på andre hus er det ikke likt dersom du prøver objektivet på disse. Det viktigste er vel at det stemmer hos deg?

Tor

Lenke til kommentar

Det flertallet glemmer når det gjelder fokus, er at alle kamerahus er forskjellige. Det som er perfekt på 1 hus, er off med 3-4 cm på et annet. Det er av denne grunn man har sample-variasjoner. Hos Nikon i det minste blir _alle_ AF-S objektiv kalibrert automatisk; slik at de skal være relativt like (gitt en viss feilmargin). Har selv opplevd at fokus-tuning er rimelig forskjellig fra hus til hus på samme objektiv. Jeg pleier alltid kjøre gjennom objektiv-samlingen min med lens-align hver gang jeg kjøper nytt kamerahus. Ingen har vært like så langt. Kalibrering av fokus bør også gjøres flere ganger for å unngå feil i kalibreringsprosessen.

Edit:

Normale feilkilder i fokus-testing/kalibrering er følgende:

- Sensor står ikke vinkelrett på testmålet (i alle akser, dette er ikke lett å gjøre med en bok).

- Feil avstand til målet

- Man starter på uendelig og fokuserer den ene gangen, samt fra nærgrensen neste gang. Disse 2 vil _alltid_ gi diff i resultat.

- Fokuspunkt er alignet forskjellig mellom målingene

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Egentlig gidder jeg ikke teste objektivene/husene. Men burde, å treffe fokus rett er det viktigste av alt for å få klare skarpe bilder. Det er og flere måter å teste fokusen på, og vel flere som mener den eller den måten er den mest korrekte? Selv har jeg bare zoomer, og disse er noe mer vanskelige å få justert ettersom jeg har forstått.

Hvis du sender inn kameraet og objektivet samtidig så prøver de vel å få de til å matche i sammen? Dermed kan det jo bli som du sier at på andre hus er det ikke likt dersom du prøver objektivet på disse. Det viktigste er vel at det stemmer hos deg?

Tor

Ja det viktigste er at det stemmer for meg, men om kompisen vil låne et objektiv, eller om jeg skal selge det, så blir jo dette helt merkelig. Dette objektivet som da er perfekt vil kunne blir dårlig for deg. Det burde være en standard.

Konklusjonen min foreløpig er at alle må sende utstyret sitt til service. Selv nye ting.

Endret av ramses
Lenke til kommentar

Enig med TGB at det er normalt at hus ikke fokuserer helt likt, og med en 50 F1.2 er dybdeksarpeheten ganske liten. Du kan derfor ikke forvente at fokus sitter perfekt på et annet hus uten justeringer, selv om veldig mange kombinasjoner av hus og objektiv fungerer veldig bra.

Jeg er også enig med TGB at bruk av en bok kanskje ikke gir et nøyskatig nok oppsett. Å kjøpe lens align koster jo litt, men det finnes nedlastbare "klipp og lim" plansjer som også vil gi rimelig bra nøyaktighet i oppsettet.

Når det gjelder Live View fokusering så eliminerer den unøyaktigheter i kamerahuset, i hvert fall i stor grad siden fokuseringen gjøres ved hjelp av videosignalet fra hovedsensoren og jeg vil i utgangspunktet forvente mindre variasjon med kontrastbasert fokusering.

Lenke til kommentar

Ja det viktigste er at det stemmer for meg, men om kompisen vil låne et objektiv, eller om jeg skal selge det, så blir jo dette helt merkelig. Dette objektivet som da er perfekt vil kunne blir dårlig for deg. Det burde være en standard. Konklusjonen min foreløpig er at alle må sende utstyret sitt til service. Selv nye ting.

Det har vist seg å være klin umulig å produsere 2 kamera med mount som er 100% identisk. En annen ting som kan påvirke er også at via slitasje endres dette over tid. Så hvordan man skal klare få alle identiske uansett er nok mulig fra produksjon; men dette ville medført at prisen på DSLR ville økt brutalt. Husk at maskinene som brukes også slites.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart om ikke folk tester utstyret sitt skikkelig. Er man ikke litt opptatt av at det fungerer slik det skal.

Nettopp derfor er det lurt å ha et kamerahus av typen D300s eller tilsvarende.

Der kan man nemlig selv finjustere fokus for enkelte objektiv - og kameraet husker justeringen fra objektiv til objektiv (forutsatt at du ikke har 2 identiske objektiver som du bruker om hverandre da...)

Har kjørt alle mine fastobjektiver igjennom en kjapp testrunde og måtte finjustere på et par av dem.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart om ikke folk tester utstyret sitt skikkelig. Er man ikke litt opptatt av at det fungerer slik det skal.

Nettopp derfor er det lurt å ha et kamerahus av typen D300s eller tilsvarende.

Der kan man nemlig selv finjustere fokus for enkelte objektiv - og kameraet husker justeringen fra objektiv til objektiv (forutsatt at du ikke har 2 identiske objektiver som du bruker om hverandre da...)

Har kjørt alle mine fastobjektiver igjennom en kjapp testrunde og måtte finjustere på et par av dem.

He he. Det er ikke noe spesielt for D300s. Finjustere kan man jo på de fleste av dagens hus. Men dette var ikke ment som noen hvem er best diskusjon.

Jeg forstår det slik at flertallet her synes det er helt ok at fokus ikke sitter, og at det er forskjeller fra hus til hus, og at man da må finjustere for å få det tipptopp.

Lenke til kommentar

Jeg forstår det slik at flertallet her synes det er helt ok at fokus ikke sitter, og at det er forskjeller fra hus til hus, og at man da må finjustere for å få det tipptopp.

Absolutt ikke ok at fokus ikke sitter, for egen del sitter fokus på samtlige objektiv rimelig bra; men det blir enda bedre om man fokus-tuner dem. Har for egen del på Nikon størst utbytte av fokustuning på AF-D objektivene, da flertallet av AF-S sitter rimelig nært optimalt uten tuning (vi snakker innenfor +/- 5 på fokustuning-skalaen som går fra +/- 20. Enkelte av de gamle AF-D objektivene mine må jeg tråkke hardere til med.

Det vakre med fokustuning er at avvik fra optimalt på både objektiv og kamerahus innenfor rimelighetens grenser kan justeres for å få det optimale ut av optikken.

Merk at å fokustune uten å ha et skikkelig system for det kan faktisk ødelegge mer enn det hjelper.

Lenke til kommentar

He he. Det er ikke noe spesielt for D300s. Finjustere kan man jo på de fleste av dagens hus....

Det er så, men innen f.eks Nikon er det kun D300 og oppover som har denne muligheten. Med andre ord så har det store flertallet av kamerahus ute blant folk flest ikke mulighet til å gjøre det.

Lenke til kommentar

He he. Det er ikke noe spesielt for D300s. Finjustere kan man jo på de fleste av dagens hus....

Det er så, men innen f.eks Nikon er det kun D300 og oppover som har denne muligheten. Med andre ord så har det store flertallet av kamerahus ute blant folk flest ikke mulighet til å gjøre det.

For Canon er det samme opplegg, kun 50D/7D og oppover om jeg ikke husker feil.

Så din konklusjon med at flertallet av verdens DSLR ikke har denne muligheten er helt korrekt :)

Lenke til kommentar

For Canon er det samme opplegg, kun 50D/7D og oppover om jeg ikke husker feil.

Så din konklusjon med at flertallet av verdens DSLR ikke har denne muligheten er helt korrekt :)

Merkelig hvordan man kan spore av en diskusjon, men det er vel det som er gleden ved å diskutere på nettforum.

Om flertallet har denne muligheten eller ikke kommer vel an på hvordan man ser det.

Får Canon sin del så tror jeg jeg har min ord i behold når jeg sier at flertallet har denne muligheten. Vi snakker vel om dagens kameraer.

Lenke til kommentar

Merkelig hvordan man kan spore av en diskusjon, men det er vel det som er gleden ved å diskutere på nettforum.

Nå var vel avsporingen at du (feilaktig) hevdet at dette var noe som var en smal sak på de fleste av dagens kamerahus. Noe det ikke er. Husk at det store volumet i salg for produsentene ikke er entusiast- eller pro-modeller.

Det er uansett verdt å nevne at muligheten er tilstede på en del kamerahus - mange er ikke klar over det og bruker penger på å få et servicecenter til å gjøre noe de kunne ha gjort rimelig bra selv hvis de har et ugreit objektiv.

Men nok om det :)

Lenke til kommentar

Husk også at det er +/- tolleranse på både kamera og objektiv.

Dette kan gi uheldige utslag.

Personlig ser jeg ingen grunn til å teste fokus før jeg ser at noe er feil lenger. Et suplement. Testing på forskjellige fokuspunkt kan f.eks gi forskjellige resultat, og er det noen som egentlig vet hvor fokuspunktet er i forhold til markeringa i søkeren? Kameraet kan søke på noe utenom oppmerket fokuspunkt dersom det er vanskelige konturer.

Da jeg testet mine objektiv for et par år siden, så brukte jeg 3 distanser; 1,5m, 3m og 5m. Tester du bare på et hold, kan du i verste fall få feil inntrykk.

Lenke til kommentar

Skal man kjøre fokustuning selv, så anbefaler jeg på det sterkeste å kjøpe LensAlign Pro eller tilsvarende. Leverer man inn brukes dette eller tilsvarende, man får også ekstremt god guiding hjelp til å få test-mål og kamera alignet. Ikke minst en god beskrivelse på avstander man skal benytte på de forskjellige brennviddene (jeg bruker laser-avstandsmåler i tillegg for å få rett avstand).

Lenke til kommentar

Husk også at det er +/- tolleranse på både kamera og objektiv.

Dette kan gi uheldige utslag.

Personlig ser jeg ingen grunn til å teste fokus før jeg ser at noe er feil lenger.

.....

er det noen som egentlig vet hvor fokuspunktet er i forhold til markeringa i søkeren? Kameraet kan søke på noe utenom oppmerket fokuspunkt dersom det er vanskelige konturer.

Er for så vidt enig i det. Jeg opplevde noe frontfokusering og måtte undersøke det videre. Når jeg så testet litt med liveview /som er genialt) så fant jeg at den var mange ganger mer presis.

Hva mener du med at "kameraet kan søke utenfor oppmerket fokuspunkt". Kan ikke huske at jeg har opplevd det noen gang.

Lenke til kommentar

Testet et par flere objektiver med kompisen nå.

Resultat:

Canon 85f1,2 og 85mmf1,8 funket begge svært bra på begge kameraene både på liveview og annen.

Det samme med Canon 135mm.

Så det vi sitter igjen med nå er at 50mm1,2 og 24mm1,4 frontfokuserer på kompisen sitt kamera med vanlig fokus.

Og at alt funker bra på liveview.

Lenke til kommentar

Hva mener du med at "kameraet kan søke utenfor oppmerket fokuspunkt".

Markering av fokuspunkt i søkeren er ikke alltid er helt eksakt, verken i størrelse eller posisjon, derfor bør man under fokustest alltid ha noe som er litt større enn selve punktet å fokusere på for å være sikker på at kameraet fokuserer der man tror.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Hva mener du med at "kameraet kan søke utenfor oppmerket fokuspunkt". Kan ikke huske at jeg har opplevd det noen gang.

Fokuspunkt i søkeren er bare "ca"; diverse kameramodeller er forskjellige på hvor mye rundt området som defineres som fokuspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...