Gå til innhold

Micro/Portrett objektiv for Nikon D40


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har et Nikon D40 kamera med følgende objektiver: Nikkor: 16-80mm AF-S (dette bruker jeg mes) 50mm AF-D, 18-55mm AF-S (kit, brukes ikke), 50-200mm AF-s

 

Nå kunne jeg tenke meg et macro/micro objektiv, som også kan brukes til portrett-bilder o.l. Jeg har sett på tre objektiver:

 

Tamron 90mm f/2.8 Sp Di macro

Nikkor 85mm f/3.5 AF-S micro

Nikkor 60mm f/2.8 AF-S micro

 

Nikkor objektivene er ca 1000 NOK dyrere enn Tamron, så jeg er usikker hva jeg skal velge. AF-S er selvsagt fordel ved portrett (særlig unger!!), men har også hørt mye godt om Tamron objektivet... 60mm ser litt ut som en mellomting for meg. Ikke så bra på makro som jeg skulle ønske...

 

Erfaring ved bruk av 50mm AF-D objektivet er at man treffer ikke alltid helt på fokus...

Tar mest bilder av småtrollene som ikke akkurat sitter stille når en trenger at de gjør det...

 

Takknemlig for alle tips som kan hjelpe meg med å bestemme meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
60mm ser litt ut som en mellomting for meg. Ikke så bra på makro som jeg skulle ønske...
Her er det viktig at du definerer hva den tenkte bruken er. 90 mm er bedre til insekter som ikke liker at du kommer for nært, 60 mm er enklere i bruk. Alle tre objektivene gir skarpe bilder og gir samme forstørrelse ved nærgrensen.

 

Du har også objektiver som dekker 60-90 mm, bruk dem til å finne ut hvilken brennvidde du foretrekker til portretter.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Tamron 90mm f/2,8 og det er fremragende objektiv. Solgte det fordi makro ikke var min greie og hadde Nikon 85mm f/1,8 fra før.

 

En medfotofrik fortalte meg Nikon AFS 60mm var hans skarpeste objektiv og resten av optikken hans er ikke dårlig.....

Men som tidligere nevnt i tråden: Bruk optikken du har for å finne ut hvilken brennvidde du vil ha.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Tamron 90mm f/2,8 og det er fremragende objektiv. Solgte det fordi makro ikke var min greie og hadde Nikon 85mm f/1,8 fra før.

 

En medfotofrik fortalte meg Nikon AFS 60mm var hans skarpeste objektiv og resten av optikken hans er ikke dårlig.....

Men som tidligere nevnt i tråden: Bruk optikken du har for å finne ut hvilken brennvidde du vil ha.

 

Takker for svar. Etter vurdering så gikk jeg for Tamron-en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...