Gå til innhold

Areca 1880ix-24 Battleship! 2GB/s + 140k+ IOPS

Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke prøvd annet en WD Black i raid av WD og de har vært mindre problemer med enn F3

Har kjørt rebuild på 4R5 F3 flere ganger den siste måneden, kan være en dårlig kontakt men tviler på det.

(ikke på Arecaen)

Kan hende jeg prøver noen 3TB på Arecaen når prisen får roet seg litt ned.

Lenke til kommentar

Dette er vel det nærmeste vi kommer "den offisielle Areca 1880-tråden", så jeg tenkte jeg skulle gjøre et forbigående kuppforsøk. :ph34r:

Hadde egentlig en -8 i bestilling, men ettersom den lot vente på seg så tok jeg heller en -12. Det betyr at jeg plutselig har plass til 4 disker ekstra (før jeg begynner med sas-expandere).

Planen var egentlig å sette mine 8 snurredisker på Arecaen, og de to SSDene (for OS) rett på HK. Men nå har jeg jo egentlig kapasitet til å sette SSDene på Arecaen. Bør jeg i så fall heller gjøre det? Tenkte at Arecaen uansett er raskere, og den har kanskje bedre styringsprogramvare?

Er det noen andre ting man bør gjøre før installasjon og ved førstegangs oppstart? Flashe bios etc?

Lenke til kommentar

Å sette ssd på Areca 1880 er det smarteste man kan gjøre hvis man vil ha helt rå ytelse.  Man trenger ikkje å gjøre noe annet enn å legge nyeste areca 1880 dirver på en minnepenn og loade ved windows install. Altså der man skal velge disk/array man vil ha windows på  :thumbup:

Når man er inne i windows kan man oppgradere firmware, sette opp array etc med ArcHttpGui 

Lykke til med en fantastisk rå kontroller  :cool:

Lenke til kommentar

Da har man fått kortet på plass, og diskene koblet på, så da begynner noen flere spørsmål å melde seg. =)

Sant nok skulle man tro at man med snaue 200 sider brukermanual burde få svar på alt og mer til, men det kan jo være at løsningen på mine spørsmål står der, selv om jeg ikke helt ser skogen for trær.

Må vel også bare erkjenne at mangfoldet av muligheter her er mer enn hva man er vant med. At man underveis i konfigureringen må ta stilling til portnummer for telnet og dhcp-innstillinger, blir noe annet enn det man har støtt på hos fakeraid-kort.

Nå har jeg neppe oversikt over alt jeg egentlig lurer på – eller burde ha lurt på (Sokrates sa noe om at den kloke er den som vet hva han ikke vet, hvilket betyr at jeg enn så lenge ikke er særlig klok) – men jeg tror det i hvert fall er to ting man ikke skal tabbe seg ut på innledningsvis.

1) Har 8 disker à 2TB, skal kjøre raid 6; altså 12TB. Da får jeg valget mellom 64bit LBA eller 4KB block. Onkel Google spytter ut bøttevis av treff når man spør, men jeg kan ikke si at jeg har funnet den ene gode artikkelen som virkelig forklarer forskjellen – langt mindre hvilken av de to som passer for meg. OS kommer til å bli Win2008r2 dersom det er av betydning.

2) Hvilken størrelse på stripa anbefales for et slikt oppsett? Jeg kommer jo til å ha OS på 2xSSD i raid 1, så innholdet på lagringsdiskene blir typisk filserver + lagringsplass for virtuelle maskiner.

Lenke til kommentar

128k stripe på lagringsarrayet og 4k stripe på ssd. 64bit LBA kjører jeg, men har bare testet 4KB block en gang da jeg testet 16stk hitachi 2TB disker i raid-0. Fikk en mye jevnere graf enn LBA av en eller annen grunn.

Er heller ikkje helt sikker på forskjellen, men LBA er iallefall det vanligste. Test begge selv og kjør noen benchmarks, så finner du fort ut av hva du vil ha. :)

Lenke til kommentar

Da var barna omsider i seng, og man kan fortsette snekring på ny server.

Fikk satt opp 2xSSD i raid1 via bios, og installerte deretter OS (Win2008R2DC), slik at jeg kunne fortsette konfigurering av serveren mens raidet på snurrediskene bygges.

Etter å ha installert ArcHTTP, så satt jeg opp de 8 diskene i raid6 m/128 stripe, og lot dem bygges i forgrunnen. Ser at alle skryter av hvor raskt dette skal gå, men for oss som ikke har noe sammenlikningsgrunnlag så blir vrient å ha noe formening - men jeg ser at det ikke er gjort på 10 minutter...

Hvor lang tid anslår dere at det skal ta å bygge raid6 på 8x2TB?

Lenke til kommentar

Da var barna omsider i seng, og man kan fortsette snekring på ny server.

Fikk satt opp 2xSSD i raid1 via bios, og installerte deretter OS (Win2008R2DC), slik at jeg kunne fortsette konfigurering av serveren mens raidet på snurrediskene bygges.

Etter å ha installert ArcHTTP, så satt jeg opp de 8 diskene i raid6 m/128 stripe, og lot dem bygges i forgrunnen. Ser at alle skryter av hvor raskt dette skal gå, men for oss som ikke har noe sammenlikningsgrunnlag så blir vrient å ha noe formening - men jeg ser at det ikke er gjort på 10 minutter...

Hvor lang tid anslår dere at det skal ta å bygge raid6 på 8x2TB?

Jeg lagde et raid-6 med 16x Hitachi med 1880 kontrolleren. Mener det tok 6-8 timer. Har skrevet hva det var eksakt en plass på forumet her, men gidder ikkje å lete det frem :p

Skrivehastigheten på harddiskene har jo en del å si vil jeg tro, i tillegg hastigheten på kontrolleren.

Har man wd green som har "evig" treig skrivehastighet, så går det nok litt tregere. 

8stk Crucial c300 128gb i raid-5 ble bygget på 10 minutter  :cool: Det synes jeg var rimelig kjapt  :yes:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Litt usikker på hvor lang tid det til slutt tok å bygge raid6 basert på 8x2TB, men det tok nå minst ett døgn. Forslag på hvorfor det skulle ta så mye lenger tid; kanskje tregere cpu?

Uansett, her er en første runde med CDM. Blir vel egentlig mest en test av cache, ettersom testfilen er like stor som minnebrikken.

Raidet er satt opp med GPT, som én simpel disk med ett volum på effektive 11TB. Stripe er 128kb.

OS på serveren er Win2008R2DC, og jeg blir vel til å tune den mer mot stabilitet enn fart. Med en Areca 1880 satser jeg på at farten uansett blir bra nok, uten at man skal trenge å tyne ut noen siste hz med overklokking.

post-79843-0-76607100-1290553774_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...