Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montere xenonlys på 2001 sharan

marama

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden du er lærevillig: Det er forbudt å ettermontere xenon på biler uten at du monterer lyktespylere og automatisk nivåregulering. Spar heller pengene til reparasjoner, det kommer du uansett til å trenge.

Enda en ting du kan lære: Når du lurer på noe går det an å søke på internett. Se her hva jeg fant. http://no.wikipedia.org/wiki/Controller_Area_Network

Hei. Har hørt litt forskjellig angående om det er forbudt eller ikke.. var innom mitt lokale biltilsyn. de fortalte det som jeg trodde att det er forbudt med ettermontering av xenon på Nærlys. men lovlig på Fjærnlys.

mulig jeg er tunglært, men ble ikke så veldig mye klokere av linken din.

men takk for svaret.

Endret av marama
Lenke til kommentar

anbefaler deg å lese FAQen til rebel rider i toppen av underkategorien du har postet i her før du gjør noe som helst.

og vis du tenker å bare montere Xenon pærer i halogensokkel er det mye bedre å heller kjøpe skikkelige kvalitets halogenpærer.

hvorfor skal jeg lese FAQen?

monterer ikke xenon pæren direkte i halogen sokkelen. det er ett kit som monteres i sokkelen.

kan du linke til en skikkelig halogen pære?

Lenke til kommentar

fordi det er en utfyllende post om hva som er lov av lys og litt forskjellig utfyllende informasjon rundt emnet.

og det ville gi deg svar på dine spørsål som jeg svarer på under her og mere til.

det har ingen ting å si hva du gjør med sokkelen, reflektor og glass må være godkjent for xenon og vis det er noe som skal erstatte originale lykter må de være godkjent for din bilmodell.

Osram nightbreaker vil vis jeg husker riktig gi ca tilsvarende lys som å montere xenon i halogen lykt.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

monterer ikke xenon pæren direkte i halogen sokkelen. det er ett kit som monteres i sokkelen.

Det som kalles et "kit" i denne sammenheng er to stykk pærer med halogensokkel, eller to stykk pærer med overgang fra halogensokkel til xenonsokkel. I alle tilfeller er det kun å fysisk få en xenonpære til å passe inn i sokkelen, ikke noe mer.

Ettermontering av xenonlys, uansett hvilken type lykt det er, må kun skje med fullstendig monteringskit som inkludere hele lykter med nødvendig, og godkjent, monteringssats for bilen de monteres på. Ekstralys er et eksempel på lykter som er godkjent for ettermontering og kan monteres dirkekte på så lenge monteringsanvisningene som medfølger blir fulgt.

Problemet med slike monteringskit for nærlys, er som mange allerde sier, at det krever høydejustering som en del av kittet, dvs. nødvendige sensorer og elektronikk for å koble det sammen. Dette vil man bare finne på veldig få biler hvor noen har sett lønnsomheten med å lage et fullstendig kit med lykter, monteringssatser, sensorer og elektronikk, og få dette separat godkjent som en helhet. Lyktespylere må også godkjennes sammen med det, men de aller fleste biler har lyktespylere som standard uansett.

En hovedregel er at det aldri, ikke i ett eneste tilfelle (uten unntak også), er lov å bytte pærer fra halogen til xenon uten å bytte hele lykta også. Dette gjelder uansett om det er et nærlys eller et fjernlys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...