LOOM Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Nå har jeg prøvd mange forskjellige metoder på å ta backup til min Travan 4 (Seagate STT8000A) både tar, star, forskjellige backup programmer. Jeg har et problem.. alt funker, egentlig.. jeg får tatt backup, listet det som er på tape'n, tatt ut det som jeg har tatt backup av osv.. men jeg har et prob. Hvis tar backup av fks /etc/blala.conf. Så funker det.. men hvis jeg skal ta backup av /etc/blabla2.conf etter at jeg tok backup av den første filen.. så blir denne overskrevet, og den gamle filen (/etc/blala.conf) kommer da bort.. Jeg vil ta backup av ting hver natt.. og begynne på nytt uken etter.. slik at jeg har en backup for hver dag.. men dette funker jo ikke ettersom jeg bare kan ta en og en backup av gangen.. er det en mulighet for å få til dette, eller er tape'n min bare utrolig sær å må mates med teskje? huff.. :-? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 23. juni 2003 Del Skrevet 23. juni 2003 Høres ut som om du rewinder tapen mellom hver backup. Lenke til kommentar
LOOM Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 hmm, testa med -norewind.. funka fortsatt ikke helt bra :-? kan jo tenkes den gjorde det fortsatt Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 Har du prøvd og spole fram en tapefil før du tar neste backup? Lenke til kommentar
LOOM Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 tapeFIL? nei.. funker det i tar? har du evnt. kommando? Lenke til kommentar
LOOM Skrevet 24. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2003 nei.. hvis jeg bruker fks ett backup prog.. som lager index filer (som sikkert er for at den ikke skal skrive over gamle filer(?)) så funker alt når jeg skal backupe.. den lager index filen osv men hvis jeg backuper en fil til etter at jeg er ferdig med å backup'e noe annet.. så finner den ikke index filen den har laget.. å skriver over alle de gammle filene.. den trur tape'n er tom.. (det er den ikke fordi alle filene kommer opp i list, og jeg får henta de ut av tapen.. før de blir skrevet over seff :o ) den skriver over selv om jeg bruker -norewind eller ikke.. har ikkeno betydning.. irriterende! vil liksom ta en backup hver dag å skrive over den backupen som ble tatt for 1 uke siden.. ikke den som ble tatt i går.. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Jeg antar at Linux i likhet med Solaris har en tape kommando som f.eks. mt. I solaris så vil syntaksen være noe slik som mt -f /dev/rmt/0 fsf 1 eller stigende tall etter hvor mange tapefiler man ønsker og spole. Tipper linux har noe lignende. Mulig noen andre vet noe mer. Lenke til kommentar
LOOM Skrevet 6. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2003 så det vil da si at hvis jeg har tatt backup av 50 filer, så må jeg skrive mt -f /dev/rmt/0 fsf 50 før jeg tar backup? hva hvis jeg/script ikke vet hvor mange filer som det er på den da? Lenke til kommentar
LOOM Skrevet 6. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2003 ..ser ikke ut til å funke Lenke til kommentar
LOOM Skrevet 5. august 2003 Forfatter Del Skrevet 5. august 2003 hvis jeg bruker fsf.. så går den dit jeg vil ha den så bruker jeg mt kommandoen for å se hvor på tapen den står.. da kommer opp plaseringen.. fks 102.. skriver jeg den samme mt kommandoen.. står det at den er på plasering 0.. altså spolt tilbake selv om tapen ikke har rørt seg i mellomtiden.. bruker jeg ett prog som lager en index fil.. så funker det greit helt til jeg skal ta en ny backup.. da finner ikke programmet index filen den akkurat har laget.. mystisk hvorfor er det slik? spoler den seg automatisk tilbake selv om man ber tapen om å gå til en plasering? prøvde -nowrewind funksjon på et backup program.. ble ikke noe bedre av det noen som kan hjelpe? snakker om FreeBSD/Linux her.. windows programmene som støtter tape funker bra.. dvs, man kan lagre filer flere ganger uten å måtte skrive over gamle.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå