Gå til innhold

Ingen garanti iPhone

PederD

Anbefalte innlegg

Jeg synes du vrir fælt på hva jeg sier. Jeg sitter ikke her og krever panser-telefoner til alle, men gode, solide produkter som tåler normal bruk - det samme jeg krever av andre produkter i forhold til bruksområdet. Synes ikke det betyr at jeg ønsker å påtvinge andre mine preferanser. Det må gå an å si sin mening uten å bli beskyldt for slikt.

Hvis det ikke skal være noe minstekrav til hva en mobiltelefon skal tåle, kan produsentene selv stå fritt til å bestemme grensene og avvise reklamasjoner på grunnlag av at "den er ikke beregnet for slik bruk". Folk tar kjøpsavgjørelser basert på generelle forventninger, derfor kan man ikke ha en regel per produkt og derfor hadde det vært kjekt med en og annen standard.

Konsumfolkets ønsker er ikke noe høyverdig prinsipp som trenger beskyttelse. De ønsker stort sett det bransjen oppdrar dem til å ønske. Derfor må den holdes litt i nakken av og til.

Befs: Nei, det sier jeg ikke. Ikke overdriv. Det er forskjell på produkttyper.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når produsenten sier at dingsene ikke skal utsettes for støt/fall og væske så er de ikke beregnet for å tåle dette heller. Mener du at normal bruk for en mobiltelefon er å utsette den for støt/fall og væske? Ville du satt deg i duskregnet en sommersdag og spilt PC-spill på laptoppen? Tipper du sier nei. Tipper de aller fleste her til lands sier nei til akkurat det. Men likevel så forventer en haug brukere (i mangel på et bedre ord siden jeg sikkert hadde blitt sensurert om jeg hadde satt inn det ordet jeg hadde lyst til å bruke)at mobiltelefonen skal tåle regn. Hvor i alle dager er logikken der???

Lenke til kommentar

Jeg synes du vrir fælt på hva jeg sier. Jeg sitter ikke her og krever panser-telefoner til alle, men gode, solide produkter som tåler normal bruk

En standard som du snakker om, er i utgangspunktet en god idé. Men da ville produktene både blitt større, tyngre og dyrere. Dessverre er det mange som lett velger bort produkter som er 1cm større og 20 gram tyngre enn konkurrentens tilsvarende telefon. Og når de i tillegg koster 500 kroner mer, så er valget enkelt for de fleste.

Produsentene lager det som selger best, og det som folk vil ha. Markedet viser at folk vil ikke ha solide produkter om det går ut over design og pris.

Lenke til kommentar

Som sagt er ikke en laptop og en telefon det samme, og man kan forvente forskjellige ting av dem. Det jeg etterlyser er først og fremst klarere retningslinjer. Her i landet og andre steder med sterke forbrukerrettigheter er det ikke produsenten som først og fremst bestemmer hva et produkt skal tåle. Tingen skal "passe for de formål tilsvarende ting brukes til og svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper ", jfr. forbrukerkjøpslovens kapittel fire, og har en mangel dersom den ikke gjør det. Det betyr at man kan skal kunne stille noenlunde like minstekrav til f.eks. alle mobiltelefoner, og at produsenter ikke kan lage noe skrammel som går i stykker bare du ser på det og slippe unna med å si at det ikke er ment å tåle noe. Man kan riktignok avtale seg unna, men da må selgeren opplyse om at produktet er skjørt, og et slikt produkt er lite salgbart. Det kunne vært interessant å få en høyesterettsavgjørelse på hva de minstekravene burde være.

En standard som du snakker om, er i utgangspunktet en god idé. Men da ville produktene både blitt større, tyngre og dyrere. Dessverre er det mange som lett velger bort produkter som er 1cm større og 20 gram tyngre enn konkurrentens tilsvarende telefon. Og når de i tillegg koster 500 kroner mer, så er valget enkelt for de fleste.

Produsentene lager det som selger best, og det som folk vil ha. Markedet viser at folk vil ikke ha solide produkter om det går ut over design og pris.

Helt riktig, men det er fordi design og pris er to egenskaper som selger. Produktets evne til ikke å gå i stykker er noe man aldri merker noe til hvis det er et bra produkt, men det betyr ikke at det ikke er minst like viktig. Og ville det egentlig vært noen katastrofe at produktene ble større, tyngre og dyrere? Det synes ikke jeg. Teknologien utvikler seg stadig likevel, og på sikt vil vi ha små og delikate produkter likefullt, selv om det kanske går litt lenger tid og koster litt mer når de i tillegg må være solide. Men det har vi ikke vondt av.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

så trenger vi rettspraksis som tvinger disse produktene opp i kvalitet eller ut av markedet.

[....]

Alle mobiler skal tåle litt vann, støv og støt.

Produsenten kan velge 2 av disse 3 tingene, størrelse, funksjonalitet og holdbarhet.

Skal en mobil være liten og ha mye funksjoner, som f.eks iPhone 4, vil den ikke være ekstremt holdbar.

Å lage en iPhone 4 i samme størrelse, med samme funksjoner, men mye mer holdbar er umulig, da må den evt. bli større.

Det du i praksis er vil gjøre med å tvinge opp holdbarheten er samtidig å tvinge opp størrelsen og/eller fjerne mye av funksjonaliteten, hva da med de som driter i hvor mye den tåler?

Desverre er fancy mobiler sårbare, det burde de fleste som kjøper de vite.

Lenke til kommentar

Det høres ut som det er svære ting som må til for å få en telefon mere sprutsikker en i dag men det trenges ikke.

Det skal ikke mere til en et tynt lag lakk så er komponentene inni sprutsikre.

Man trenger ikke gjøre kassen vanntett, det holder med elektronikken.

Åpne kobberbaner og loddinger er ting som fort anggripes av for høy relativ luftfuktighet.

Som sagt det finnes andre måter å sprutsikre en telefon på en å bygge den i ei stor tett kasse.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Det hæres ut som det er svære ting som må til for å få en telefon mere sprutsikker en i dag men det trenges ikke.

Åpne kobberbaner og loddinger er ting som fort anggripes av for høy relativ luftfuktighet.

Som sagt det finnes andre måter å sprutsikre en telefon på en å bygge den i ei stor tett kasse.

Hva med varmen?

Uten at jeg vet dette med sikkerhet, så vil jeg anta at om man gjør dette vil mye av kjølingen bli borte og dermed må man ha svakere mobiler.

Isbilen: ja, samme tyngeloven gjelder for de fleste, jeg får iPhone 4 snart, og jeg driter i hvor mye den tåler :)

Lenke til kommentar

Enhver mobil skal tåle en svett lomme. Såpass må man kunne kreve.

At den skal tåle regn, er sånt som kommer i tillegg for spesiellt interesserte.

Jeg tror at grunnen til at villmarkstelefoner selger dårlig, ikke har noe å gjøre med størrelse og vekt.

Nei.

Grunnen er at alle slike villmarkstelefoner ligger ca. 10 år etter på teknologi.

Når en produsent lager en slik telefon, prioriterer de vanntett design og bra batteri.

De glemmer at kunden også ønsker godt kamera, GPS, MP3, 3G, osv...

Telefonen kunne like gjerne vært 10 år gammel, den er bare mer solid.

Hvem kjøper sånt? Du er jo ikke på telttur mesteparten av tiden. Du vil jo ha kule funksjoner også.

Kanskje særlig ute i vilmarken er det kjekt å ha disse funksjonene, siden du ikke kan dra på så mye spesialisert utstyr.

Men tilbake til saken. Mang telefoner tåler både lommer og å ligge på badet når du dusjer. De få som ikke har tålt det må ha vært ekstra svake, og burde erstattes.

Når produktet markedsføres som mobiltelefon, bør det tåle mer enn å ligge i en glassmonter, men innen rimelighetens grenser.

PS. Etter det jeg har lest på ITavisen, er Iphone 4 laget av glass, og er temmelig sårbar mot fall.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Når produsenten sier at dingsene ikke skal utsettes for støt/fall og væske så er de ikke beregnet for å tåle dette heller. Mener du at normal bruk for en mobiltelefon er å utsette den for støt/fall og væske? .........

Hva med svette?

Det nye unnskyldningen når man ikke svarer eller ringer for iPhone brukere :new_woot:

"Dessverre kunne ikke svare når du ringte, var for svett og fuktsensorene i telefonen ville blitt utløst og garantien faller bort"

Lenke til kommentar

Isbilen: ja, samme tyngeloven gjelder for de fleste, jeg får iPhone 4 snart, og jeg driter i hvor mye den tåler :)

Får håpe dritten ikke treffer vifta, da. :p

Du skal ikke se bort ifra det, da bestiller jeg bare en ny en :)

Men, over til saken, svette, ligge i lommen i regnvær og tilsvarende er noe samtlige mobiler bør tåle, men at mobiler minimum skal være "støt og sprut-sikre" blir å ta i.

nei, støt og sprut-sikre mobiler er ikke vanntette de heller...

Lenke til kommentar

Hva det vil si å være støt- og sprutsikker blir en definisjonssak, men jeg er enig med lomme- og regnkravet ditt. Selv ville jeg aldri kjøpt en mobil som ikke tåler å bli mistet fra hodehøyde. Ordentlig vanntett er det ikke mange dingser som er, men mister du mobilen på sjøen er ikke det ditt største problem ..

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det hæres ut som det er svære ting som må til for å få en telefon mere sprutsikker en i dag men det trenges ikke.

Hva med varmen?

Uten at jeg vet dette med sikkerhet, så vil jeg anta at om man gjør dette vil mye av kjølingen bli borte og dermed må man ha svakere mobiler.

Så et lag lakk over komponentene vil hindre effektiv kjøling?

Lenke til kommentar

Lakk vil ikke fungere. Det er for mange flexer og kontakter i en telefon som skal ha kontakt der. Begynner du å lakkere en flex-connector så vil den ikke fungere. Tastene vil ikke fungere om kontaktflatene var dekket med lakk. For der er det en tynn metallplate som blir trykket ned mot en kontaktflate. Kravene fra verdenspolitiet er at telefonene skal være mindre miljøskadelige nå enn de var for 10 år siden. Pga det så er det nå blyfrie loddinger i en telefon. Disse loddingene er mer sprø enn de med bly. Så når vi snakker om sprutsikre telefoner så snakker vi som oftes om en IP54 standard. Denne standarden inkluderer IKKE støt. Men kun sprut og støv.

Lenke til kommentar

Om telefonens elektronikk hadde blitt dyppet i lakk hadde det i hvert fall blitt umulig/dyrt/vanskelig å reparere.

Her er forøvrig noen som har hatt samme problemer som trådstarter:

http://mobilcrane.com/standard.asp?case_vis=artikkel&artikkelid=383&

Fikk tilbake telefonen (krevde den uten å betale en rød øre). Det var som jeg tenkte ikke noe feil på telefonen, var nok bare en oppdatering som herja litt. Men garantien er og blir borte, samme hva som skjer. La egentlig opp artikkelen på nett for å se om google fant den. Den gjorde da det.........

*Reklame fjernet av moderator*

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Hvor lenge har du hatt telefonen? Denne artikkelen er litt interessant: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10036272

Verkstedet kunne bare påvise at telefonen var væskeskadet og ikke når eller hvordan det hadde skjedd. Forbrukertvistutvalget mente at butikken dermed ikke hadde oppfylt bevisbyrden, som den har etter forbrukerkjøpsloven paragraf 18 andre ledd.

Vet ikke om det er noe her du kan bruke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...