PederD Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Jeg har nettopp fått følgende melding fra Mcare AS : Væskeindikator på telefon er utslått! Din telefon har dessverre blitt utsatt for væskeskade. Skadeomfang er ukjent. Væskeskaden gjelder også alt tilbehøret. Dette dekkes ikke innunder produktets garanti. Ikke mulig å reparere. Mobilen ble sent inn etter at den ble svidd under lading, noe som førte til at lading og synkronisering med iTunes var umulig i tilegg til at hjem-knappen sluttet å virke. iPhonen har aldri vært i direkte kontakt med vann, så jeg kjønner ikke hvordan 'væskeindikator' har blitt utløst (dårlig patent av Apple?) Lurer egentlig på om jeg har noen sjangs til å få skaden på garantien, evt. om reklamasjon er hensiktsmessig. Blir glad for alle svar som kan oppklare situasjonen Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Hmmm. Kanskje du kan be dem sende telefonen i retur, få "Dr. iPod" til å kikke på den og komme med en skriftlig vurdering av skaden. Deretter sender du saken inn til Forbrukerrådet. Ikke forvent at saken løser seg selv om du skulle få medhold, men det blir antakeligvis veien å gå. Om butikken mener den er fuktskadet er det veldig vanskelig å argumentere mot dette uten å legge både tid og arbeid i saken. Er du heldig kan Dr. iPod" fikse telefonen uten stor kostnad. "Dr. iPod" har jeg aldri brukt selv. Kun hørt om bedriften gjennom media. Lenke til kommentar
PederD Skrevet 24. august 2010 Forfatter Del Skrevet 24. august 2010 (endret) skulle gjerne orket alt du foreslår, men blir vel nødt til å kjøpe ny iPhon men takker uansett for svar Endret 24. august 2010 av PederD Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 PS! Væskeskade skjer ikke bare om du fysisk dypper telefonen din i vann. Alt som skal til er at du tar den ut i regnvær, har den på badet mens du dusjer, har den på kjøkkenet mens du koker masse vann, e.l. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 ... Eller at lomma di blir litt svett en varm sommerdag. Veskeskade er nesten kul umulig å fikse. Printkort i mobiltelefoner er så komplekse. Flere lag, veldig tynne baner og fukt kan trenge inn i komponenter. Se for deg bittelitt fukt presset mellom to plater. Du vil ikke nødvendigvis kunne se eller måle dette før det er gått en del tid. Rust/irr stopper "aldri". Det er derfor telefoner som har slike skader sjelden eller aldri bli reparert, det er litt som å spille lotto. Lenke til kommentar
Teklis Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Husk også at væskeskade ikke nødvendigvis gjør telefonen ubrukelig.. De fleste væskeskader skjer uten at bruker er klar over problemet.. Fuktindikatoren er lite og tåler særdeles lite fukt, så en tung regnværsdag ol kan slå den ut:/ Dette er driit kjedelig, men det er jo tross alt småelektronikk, og vi som sluttbrukere burde vite sånt:) Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Fuktindikatoren er lite og tåler særdeles lite fukt, det samme gjelder elektronikk. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 innbo forsikring eller reiserforskikring.. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Skulle ønske noen kunne ta en sånn sak helt til topps. Jeg mener mobiltelefoner skal tåle en god del av de tingene verksteder liker å avvise. For eksempel et fuktighetsnivå som kan oppstå i svette lommer. Lenke til kommentar
Bretteville Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Skulle ønske noen kunne ta en sånn sak helt til topps. Jeg mener mobiltelefoner skal tåle en god del av de tingene verksteder liker å avvise. For eksempel et fuktighetsnivå som kan oppstå i svette lommer. Men nå er det nå en gang slik at elektronikk og vann/fuktighet ikke er gode venner, og med mindre noen klarer å finne opp vannavstøtende elektronikk så er det lite å få gjort med dette. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Det finnes massevis av dippedutter som tåler alt fra vannsprut til dykking, og mobiler som tåler å ligge i lomma i regnet er ingen umulighet. Casio lager for eksempel solide mobiler for hardt vær. Onde tunger vil ha det til at slikt ikke er å få kjøpt i Europa fordi markedet ikke liker solide telefoner. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Flere aktører har jo produsert og solgt telefoner her i Europa som ikke var vanntette, men som skulle tåle en støyt, inkludert det å være sprutsikre. Problemet var ganske enkelt at så og si ingen kjøpte slike telefoner. Jeg synes det blir totalt feil om markedet skal kunne kreve at telefonene skal kunne brukes under forhold som det faktisk ble produsert spesialtelefoner som virket under, men som ingen gadd å kjøpe. Lenke til kommentar
wildkin Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Skulle ønske noen kunne ta en sånn sak helt til topps. Jeg mener mobiltelefoner skal tåle en god del av de tingene verksteder liker å avvise. For eksempel et fuktighetsnivå som kan oppstå i svette lommer. Greit å lære seg forskjellen mellom væske og fukt. Siterer Apple support: "Disse indikatorene aktiveres når de kommer i kontakt med vann eller vannholdig væske. Indikatorene er konstruert slik at de ikke aktiveres av luftfuktighet eller temperaturendringer som er innenfor produktets miljømessige krav, slik disse er beskrevet av Apple." http://support.apple.com/kb/HT3302?viewlocale=no_NO Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 (endret) Væske og fukt er to ord som omtaler det samme. Hvor Apple velger å sette grensen er ikke nødvendigvis rimelig. Jeg synes det blir totalt feil om markedet skal kunne kreve at telefonene skal kunne brukes under forhold som det faktisk ble produsert spesialtelefoner som virket under, men som ingen gadd å kjøpe. Det var ikke det jeg sa. Poenget mitt er at mobiltelefoner alle er portable enheter som må tåle mer enn å ligge stille på et bord innendørs. Spesialtelefonene du viser til var jo preget av gummi i knæsje farger og var så stygge at selv ikke en mor kunne elsket dem. Aldri i verden om det må såpass til for å få en mobil værbestandig. Jeg tror heller disse mobilene var designet slik med vilje, slik at folk flest ble skremt fra å kjøpe dem. Min onkel hadde en slik telefon, og den varte i syv år. Det er dårlig butikk. Endret 31. august 2010 av Isbilen Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Isbilen: Jeg har en snikende følelse av at jeg diskuterte akkurat dette med deg og KVTL for et par år siden. Så det er vell kanskje ingen grunn for å ta samme diskusjonen igjen? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 (endret) Da husker du bedre enn meg. EDIT: Men det er jo nettopp derfor jeg skulle ønske at en skikkelig stabeis tar ansvar og krangler seg til topps i systemet så vi får noe skikkelig rettspraksis på området - noe som stiller minstekrav til alt som heter mobiltelefoner. Endret 31. august 2010 av Isbilen Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Samsung har hatt et par-tre ganske pene telefoner som var både støt og sprutsikre. Er et år siden jeg jobbet med mobiltelefoner, så jeg husker ikke helt, men tror en het B2100 eller noe sånt. Ikke noen knæsje gummikanter eller andre ting som skremte folk fra å kjøpe dem. Nokia har også hatt et par uten store designmessige feil. Men det var kun unntaksvis at vi solgte en og annen slik telefon, så grunnen til at det ikke finnes så mange, er at de selger dårlig... rett og slett fordi de nødvendigvis må bli litt større enn de minste telefonene, eller at man må forsake noe "kul" elektronikk fordi dekslene må bli tykkere og tettere. Se bare hvor mange vanntette (ned til 10 meter) og støtsikre (fra 2 meters høyde) digitalkamera vi har i dag. Omtrent alle produsentene har minst en aktuell modell hver. Det er fordi de selger ganske bra, fordi mange gjerne vil ha bilder under vann eller på stranden. Hadde det vært såkalt "dårlig butikk" som du påstår, ville de vært vanskelige å få tak i i Norge. Men de er å finne omtrent i en hver fotobutikk eller nettbutikk som selger foto. Så de onde tungene tar nok, som vanlig, feil Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 (endret) Fotomarkedet er ikke likt mobilmarkedet. Altså blir hva som er god og dårlig butikk også nødvendigvis noe annet. Folk flest bytter ikke kamera like ofte som de bytter mobil, og det er vanligere at folk har flere kameraer enn at de har flere mobiler. EDIT: Poenget mitt er at hvis fancy design og teknologi gjør noen mobiler for skjøre (jeg sier ikke definitivt at de gjør det, selv har jeg gått med mine Nokiaer i søkkvåte lommer i årevis uten problemer), så trenger vi rettspraksis som tvinger disse produktene opp i kvalitet eller ut av markedet. Det er ingen tvil om at produsentene stort sett lager mobiler som er akkurat passe solide og akkurat passe dyre til at folk kjøper, og kjøper ofte. Jeg synes det er for ille at det brukes som et salgspunkt på noen mobiler (f.eks. Nokia 3720 Classic) at de tåler "vann, støv og støt". Alle mobiler skal tåle litt vann, støv og støt. Endret 1. september 2010 av Isbilen Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 (endret) så trenger vi rettspraksis som tvinger disse produktene opp i kvalitet eller ut av markedet. [....] Alle mobiler skal tåle litt vann, støv og støt. Og hvem er du som skal diktere hvilke produkter alle andre skal ha tilgang til? At _du_ ønsker at telefoner skulle tåle det er _ikke_ det samme som at _alle_ ønsker det. For en "foretningsreisende", en utvikler eller en sekretær så spiller vann/støv/støt ingen rolle. Mye funksjonalitet på liten plass er langt viktigere. Du kan da ikke skylde på produsentene at _du_ og mange andre kjøper telefoner som er rettet mot slik bruk, og bruker dem på en helt annen og skadelig måte. Det er rett og slett fjernt at du ønsker å tvinge produkter på folk som passer dårligere for deres bruksmønster, fordi du selv ønsker et annet bruksmønster. Endret 1. september 2010 av cyclo 1 Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Isbilen: Forventer du også at hvilken som helst bærbar datamaskin skal tåle støt, fukt og støv? Se for deg at du sitter ute og bruker datamaskinen i 30 minusgrader, også tar du den inn i 20 plussgrader mens den er på. Hva vil skje inni maskinen da? Stikkord: Kondens En bærbar datamaskin uten bevegelige deler dvs. viftefri og med SSD burde vel tåle støt akkurat like mye som en mobiltelefon? Forventer vi dette? En mobiltelefon har forøvrig både større tetthet og mindre komponenter som vil, etter min mening, gjøre den svakere. En slik rettsavgjørelse du etterspør vil revolusjonere industrien, og hvis vi ikke får med oss hele "verden" på dette vil vi ikke ha det helt store utvalget av dingser i Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå