Gå til innhold

Pant før og nå.


Anbefalte innlegg

På nærbutikken går man bare inn med flaskene på bakrommet og sier hvor mye man skal ha. Butikksjefen ser jo sånn noenlunde hva man har med seg.

 

Pant er vanskelig å balansere. Man ser helt dust ut hvis man kommer tassende med EN flaske, men akseptabelt pantebeløp er farlig nær upraktiske mengder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm... Må legge inn en liten kommentar når det gjelder panteautomater... Synes jo selvfølgelig at det er bra at folk sparer miljøet og leverer flasker til gjenvinning, men herregud, må nå være grenser for hvor lenge man skal samle opp disse flaskene...? Hva er pointet med å drasse med seg en varebil full i flasker, for så å bruke 3-4 stappfulle handlevogner for å få det inn? Greit nok at folk synes det er kjekt å få en heftig pantelapp, men du får jo strengt tatt bare tilbake pengene du har betalt for å "låne" dem...? Sykt stress med en defekt panteautomat og lange køer med folk som skal pante et helt statsbudsjett i flasker... :ermm:

 

Så et par ungdommer osm ahdde leid seg en svær tilhenger som de hadde fylt med flasket. Kan love deg at det var mere en 3-4 handlevogner. Kom selfølgelig bak dem og de var jo flere som var inn hele tiden så man kom jo ikke til der.

 

 

Merkelige greier... For ikke å snakke om at folk ikke slipper til som Mr. A nevnte...

 

Er jo bare å gå på en annen butikk, en skal bo på en ganske liten plass for å ikke ha flere butikker å velge mellom.

 

Pleier selv å vente til jeg har 1 eller 2 fulle søppelsekker med flasker før jeg tar bryet med å pante, ser jeg det er kø så går jeg til en annen butikk, eller venter til senere en gang.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å rette en pekefinger mot selve panteautomatene jeg. Et så upålitelig maskineri har jeg aldri vært borti. Jeg tror aldri at jeg kommer til å få pantet mer enn én pose uten at automaten er full, får en rar feilmelding som må nullstilles, eller at den tar fyr. Det er like greit å pante regelmessig, for man ender opp med mange småbeløp allikevel når automaten må tømmes for hver 10 flaske.

Lenke til kommentar

Etter og kun lest første post, er jeg delvis enig. Hva er poenget å gå tilbake på butikken med flaskene hele tiden? Jeg derimot er så lei av å pante flasker, at jeg har sikkert snart et lastebil lass med tomflasker.

 

For min del, så er det enklere å stue dem bort, enn å kaste dem.

Lenke til kommentar

Selv panter jeg ikke. Jeg kjøper heller brus på boks i Sverige, og det frister ikke å dra med boksene tilbake dit for å få igjen noe for dem.. :p

Du vet at du kan "pante" de i Norge og? Du får i hvert fall levert de og panteautomaten teller de, men du får ikke noe penger for dem. Det er i hvert fall bedre enn å bare kaste de og de blir jo gjenvunnet.

 

Selv pleier jeg å pante ca. hver uke. Klarer bare ikke la det fylles opp.

Hmm. Kom til å tenke på noe. De pantemaskinene sjekker strekkoden på boksen, right?

 

Hva hvis jeg skaffer strekkoden til norske bokser, og kopierer de opp, og teiper de på de svenske boksene. Da vil jeg jo bli rik! :D Jeg kan leve av å dra til Sverige og kjøpe masse burker, og så pante dem i Norge! :new_woot:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke dumt, men tviler på at det er så lett å bare kopiere strekkodene og få de leselige. Er vel heller ikke så lett å kopiere fra bokser (burker) siden koden er "lakkert" på og ikke på papir som det er på flasker. Men du kan jo kanskje kopiere fra norske flasker og lime på de svenske boksene og flaskene. Er kanskje verdt et forsøk. :thumbup:

Endret av Hyperio
Lenke til kommentar

Jeg må være noe av det verste innen panting jeg noengang har hørt om.

Pantet nylig flasker som hadde samlet seg opp i løpet av 3 år eller noe sånt.

Det var 15-17 store søppelsekker med tomflasker og jeg fikk sikkert 1300,- eller noe sånt i pant. Det var et jævla slit.. Så nå skal jeg pante flasker hver uke for dette var skikkelig kjipt..

Lenke til kommentar

Hva hvis jeg skaffer strekkoden til norske bokser, og kopierer de opp, og teiper de på de svenske boksene. Da vil jeg jo bli rik! :D Jeg kan leve av å dra til Sverige og kjøpe masse burker, og så pante dem i Norge! :new_woot:

Vel, du får jo hvertfall brusen din ei krone billigere, om ikke annet. (Pluss evt. politianmeldelse for svindel dersom du skulle være riktig uheldig)

Lenke til kommentar
Bountyhunter(BF:V)' date='24. august 2010 - 19:07' timestamp='1282669621' post='16120208']

Grunnen til at folk samler opp er at det ikke er særlig praktisk med 10 pantelapper på 5kr. En pantelapp på 50kr derimot er mye mer praktisk.

 

Min største pantelapp endte vel opp på 5-600kr, tok sin tid, men passet på å gjøre det i en butikk med 2 automater så andre slapp til.

Man løser jo inn pantelappene rett etter at man er ferdig og som oftest kjøper man noe i tillegg så panten blir bare trekt fra totalbeløpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

No panter eg kanskje ein gong i året, knapt det eingong (forbruk på 1-2 flasker i månaden), men når eg var mindre og plukka flasker fant me rundt 5-600 stykk. Me talte dei ganske enkelt opp, putta dei i sekker og tok med ned på butikken. Dei hadde neppe noko interesse av å telje at sjølve, og mengden såg riktig ut. Me fekk pengar og dei fekk sekkane, null stress.

Lenke til kommentar

Har "flaskerom" i kjelleren i huset mitt.

Altså etter hver fest, blir tomflasker samlet, og plassert på rommet.

En gang i året blir det pantet, for så å se hvor mye som er konsumert iløpet av månedene...

 

Dette blir en del!

 

Pantet senest igår. Var først innom på nærmeste Rema1000 og snakket med sjefen der, fikk da med meg et stort utvalg assorterte brett til både store og små flasker.

Så var det "fabrikk" med sortering i kjelleren, før det ble plassert på planet av pickupen og kjørt på butikken.

Fikk låne en pall og jekketralle, og trillet dette rett inn på bakrommet..

 

Ble ca 2500,- på 1,5time...

 

Ikke var jeg i veien for noen, og personalet var superhappy... :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har vært på litt forskjellige butiker og pantet store mengder.

Den lokale nærbutikken har en slik maskin som går full hele tiden.

Den store COOP Mega-butikken har en egen miljøavdeling for flasker, plast og lyspærer. Den panteautomaten kan sluke flasker i timevis uten å klage.

 

Mitt råd til dere som kommer med svære sekker fra fester og liknende:

Kjør til en større butikk som har kapasitet til å ta imot dere.

Det sier seg selv at du er til unødig bry for de ansatte når du panter for tusen kroner på en maskin som må tømmes åtte ganger undervegs, når det er en COOP-butikk bare en kilometer unna, som kunne håndtert flaskene dine med letthet.

Det sparer du selv tid på også, da du slipper å vente på at de tømmer den.

 

Og vær så snill:

Hvis du har flere sekker med flasker; slipp folk med en liten pose foran dere. Ingen grunn til at dere begge skal stå der hele dagen.

 

Forøvrig mener jeg at panteprisene burde oppjusteres. Folk har så god råd at de heller kaster flaskene enn å gidde å resirkulere dem.

Hvis panten var på henholdsvis 2 og 5 kroner, ville folk resirkulere igjen.

Finnes det egentlig noen argumenter mot en panteprisøkning?

Lenke til kommentar

Ikke dumt, men tviler på at det er så lett å bare kopiere strekkodene og få de leselige. Er vel heller ikke så lett å kopiere fra bokser (burker) siden koden er "lakkert" på og ikke på papir som det er på flasker. Men du kan jo kanskje kopiere fra norske flasker og lime på de svenske boksene og flaskene. Er kanskje verdt et forsøk. :thumbup:

Det fungerer å erstatte strekkoden med en kode fra et annet produkt, og på den måten få et høyere pantebeløp. (Dersom printkvaliteten er lav kan dog strekkoden bli uleselig for maskinen.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man øver seg lenge, slik at man klipper og limer jævlig fort og bruker 5 sekunder eller mindre per lapp, snakker vi minst 1080 spenn i timen hvis vi ikke regner med tiden det tar å pante (dette setter du selvsagt lillebror til) og skrive ut forfalskningene. Klar, ferdig, svindle!

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmmm... Må legge inn en liten kommentar når det gjelder panteautomater... Synes jo selvfølgelig at det er bra at folk sparer miljøet og leverer flasker til gjenvinning, men herregud, må nå være grenser for hvor lenge man skal samle opp disse flaskene...? Hva er pointet med å drasse med seg en varebil full i flasker, for så å bruke 3-4 stappfulle handlevogner for å få det inn? Greit nok at folk synes det er kjekt å få en heftig pantelapp, men du får jo strengt tatt bare tilbake pengene du har betalt for å "låne" dem...? Sykt stress med en defekt panteautomat og lange køer med folk som skal pante et helt statsbudsjett i flasker... :ermm:

 

Så et par ungdommer som hadde leid seg en svær tilhenger som de hadde fylt med flasket. Kan love deg at det var mere en 3-4 handlevogner. Kom selfølgelig bak dem og de var jo flere som var inn hele tiden så man kom jo ikke til der.

 

Jeg tror faktisk jeg hadde bedt de komme tilbake med resten en an dag. (jobber i butikk). "Det er andre som skal pante" "vi har desverre ikke kapasitet til å ta i mot alt i dag" og andre ting som hadde vert sant..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...