Applekid Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 På torsdag skal vi (8.klasse) fremføre en fortelling om en ting som vi har et spesielt forhold til. Vi skal kanskje snakke i et par minutter, men jeg blir så ekstremt nervøs når jeg skal snakke foran hele klassen. Og læreren vår sier vi er helt nødt til å fremføre. Jeg hater å fremføre. noen tips, vær så snill, før torsdag? Lenke til kommentar
valentino Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Dette går helt fint så du trenger ikke være redd. Alle er litt nervøs når de skal snakke foran en stor folkemengde når de ikke er vant til det. Det er noen ting du bør gjøre på forhånd slik at du reduserer din egen usikkerhet. 1. Planlegg foredraget ditt. Skriv ned en plan om hva du skal si og i hvilken rekkefølge. Sett opp foredraget systematisk: Introduksjon. Hvem er du (det vet sikkert de fleste). Hva har du tenkt å prate om og hvorfor. Hva gjør dette temaet interessant for deg? Fortell om temaet ditt. Avslutning/konklusjon. Hva har denne interessen gitt deg, eller hva kan vi lære av det? Jeg regner med du har tilgang til tavle, prosjektor eller overhead. Ha gjerne noen illustrasjoner/tegninger eller bilder som visualiserer det du har tenkt å snakke om. Sett deretter opp stikkord for hele presentasjonen slik at du ikke trenger å ha hele planen foran deg når du snakker. Når du har planlagt alt øver du på å snakke hjemme på gutterommet ditt. Dette for at du skal finne ut hvor lang tid foredraget tar, og om du eventuelt må utvide/redusere omfanget. Samtidig får du øvd deg på å finne ordene du skal bruke når du prater. Når du har gjort dette 2 ganger kan du holde foredraget for dine foreldre eller før søsken eller kompiser. Husk at alle de andre i klassen er minst like nervøs som deg. Om du sier noe feil eller ikke uttrykker deg klart nok gjør det ingen ting. Det er ikke meningen at det du gjør er perfekt, du er tross alt bare på ungdomskolen. Dette er en øvelse slik at du skal bli vant til å snakke foran folk. Et par småtips til selve foredraget: Ha gjerne en flaske med vann slik at du kan drikke en slurk når du blir tørr i munnen. Se på forsamlingen, ikke på papiret med stikkord. Du vet hva du skal snakke om så stikkordene er bare en sikkerhet og en hjelp for å holde deg selv på rett kurs. Ikke stress. Trekk pusten dypt noen ganger, få pulsen ned og konsentrer deg om å snakke tydelig i stedet for fort. Det jeg har skrevet nå ser kanskje mye ut, men hovedpoenget er å være godt forberedt til foredraget og ikke ha det travelt når du prater. Hva har du bestemt deg for å prate om? Lenke til kommentar
Applekid Skrevet 24. august 2010 Forfatter Del Skrevet 24. august 2010 Tusen takk for tips, har ikke bestemt meg enda. Fikk vite det igår, så har ikke fått tid, men regner med at jeg finner noe innen 2-3 timer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå