Gå til innhold

hva er et CMS (sånn i praksis) og kommentar på hva jeg tenker...

Anbefalte innlegg

Har tatt opp tanken med å lage min egen CMS til min egen webside. Kunne jo bare har skaffet meg wordpress eller whatever, men jeg tenkte jeg kunne kikke litt på det... :D

CMS - content management system, oversettelsen er grei. Har googla det litt og det finnes mange varianter og forslag som baserer seg på alt fra flatfilsystem til bruk av db.

I denne omgang vil jeg basere meg på flatfilstruktur (denne blir ikke så himla stor).

Så hva gjør en CMS? Slik jeg forstår det "word-ifiserer" den måten man lager content på hjemmesiden sin. På min side vil jeg ha 2 enkle elementer: en menybar på toppen og maincontent. Du kan da si maincontent er delt i to kolonner: content og relative linker.

Så tanken var at content under baren skulle vise en side, feks Home (home.txt). home.txt inneholder da hovedtekst [content] og feks linker [links].

Jeg har ikke helt begynt å prototype dette men jeg tenkte jeg skulle serialisere [content] og [links] per side ned i en txt fil. Så hvis brukeren typisk klikker på Home på baren vil home.txt bli unserialized og [content] og [links] vist i de to kollonene på siden...

Struktur:

/menubar

- home.txt -> "Home;home.txt"

- about.txt -> "About;about.txt"

- .order -> "home;about;"

/pages

- home.txt -> [content], [links], [creationDate], [createdBy]

- about.txt -> [content], [links], [creationDate], [createdBy]

Det vil da seff bli mekket et system for å lage nye elementer på menybaren og knytte sider til disse...

høres dette ut som en CMS eller er jeg på skogtur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man lager et CMS-system går det i PHP (eller andre webspråk) og MySQL, eller andre databasesystemer. Du bruker ikke tekstfiler som du har brukt over (*.txt). Alt innhold er lagret i en database. CMS er satt opp ofte med et rammeverk, ganske så avansert.

Men du kan forsatt lage et enkelt CMS med innhold i databasen og enkle PHP filer som henter ut innholdet fra databasen :)

Lenke til kommentar

Når man lager et CMS-system går det i PHP (eller andre webspråk) og MySQL, eller andre databasesystemer. Du bruker ikke tekstfiler som du har brukt over (*.txt). Alt innhold er lagret i en database. CMS er satt opp ofte med et rammeverk, ganske så avansert.

Men du kan forsatt lage et enkelt CMS med innhold i databasen og enkle PHP filer som henter ut innholdet fra databasen :)

Kanskje DU er på skogtur? http://www.razorcms.co.uk (for eksempel) bruker ikke database. "CMS" er vel heller å se som en tankegang fremfor en kravspec...

Lenke til kommentar

Det er selvsagt ikke teknologivalg som bestemmer hva som kan kalles CMS eller ikke. Et CMS blir brukt til å administrere innholdet på en nettside, enten det lagres i MySQL, MongoDB eller i filsystemet, selv om et RDBMS eller et dokumentbasert er å preferere. Noen CMS er mer bloated enn andre, men tankegangen er alltid som regel å gjøre vedlikehold av nettsiden enklere og mer dynamisk.

Endret av Josh Homme
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

Om du syns det er fantastisk morsomt med programering og har kjempegod tid så kan du jo fortsette med prosjektet ditt. Vi har holdt på i 10 år med å utvikle vårt cms system. Om du heller vil velge den enkle veien kan jeg anbefale http://www.fastweb.no/cms_240.html Det er en gratis cms løsning som lanseres ved årsskiftet 2010/11.

Mvh

Helleik Rabbe

Jeg synes faktisk det er morsomt å programmere en cms. Jeg har fakttisk kommet så langt at jeg kunnet ha releaset den til folk som er interessert og de kunne ha utviklet moduler, typisk bildegalleri, visitorcounter, kalender osv... men jeg holder den ann litt til tenker jeg. må ha opp en vettug administrasjonsside hvor en bruker kan administrere menyer, brukere og sider samt kunne opprette nye sider. har tildigere sett på richtext-ish texteditor (semi-løsning) i jquery så den kommer vel på plass den og :-)

foreløpig navn er "Damn flat CMS (DFCMS)" pga jeg baserer meg på en løsning som bruker php og txt filer. er ikke størrelse som jeg fokuserer på så da kunne jeg like godt lagre stuff i tekstfiler :p

Lenke til kommentar

At man i 2010 fortsatt lagrer ting i tekstfiler er for meg et mysterium. Kan noen gi meg én god grunn til å velge en slik løsning?

Tja, skal man tenke sånn så kan man jo lure på hvorfor man benytter PHP i det heltatt. Det er jo tross alt ikke trivielt å støtte i18n/L10n ordentlig i PHP, og er sånn sett et horribelt valg.

Lenke til kommentar

At man i 2010 fortsatt lagrer ting i tekstfiler er for meg et mysterium. Kan noen gi meg én god grunn til å velge en slik løsning?

Manglende kompetanse.

Skal jeg bli litt fornærmet nå? det var et valg å lagre alt i tekstfiler. Jeg har mer en nok kompetanse for å kunne ha feks tatt i bruk MySQL. Men dette er for meg en prototype for å ta tak i "CMS".

Løsningen med å lagre stuff i tekstfiler er kanskje litt dirty, men gitt scopet på dette prosjektet passer det som hånd i hanske.

Så med bruk av tekstfiler slipper jeg tenkte på struktur og innhold i en database. Det aller meste er enten serialized av php eller lagret som kommaseparert data.

Hadde tanken vært å kunne skalere dette opp til mange brukere, så hadde jeg valgt en annen løsning... men det er ikke det som er poenget. Ikke store "mysteriumet". Så der har du en god grunn

Lenke til kommentar

Hmm... satt meg litt fast. fleksibiliteten jeg ønsker ser ut til å ha nådd sin grense med tanke på hvordan jeg tenker bruken av "pager" (sider) og moduler i forbindelse med php. er include() som er "problemet". sier "problemet" for det betyr at jeg bare må ta noen steg tilbake, teste litt i hendhold til hva jeg nå prøver å gjøre og se hva jeg får til.

kom inn problemet pga jeg tenkte ikke på scenarioet jeg nå sitter i fra starten av... men no problem :D

har nemlig skilt html og php, men det er ikke i alle tilfeller jeg egentlig ønsker å gjøre det. feks å fylle opp en <table>, er ikke noe jeg har lyst til å lage en hel modul for da jeg ser for meg modulene som litt mer generelle... eller noe med en høyere mening som feks snippeten med kode logger deg inn eller leser/skriver nyheter. :-/

får gruble litt på det

Lenke til kommentar

ja nå er jeg spent.. hvor skal du hente innholdet du skal fylle tabellen med?

En fil? :p

Ok, hvorfor lage en fil med innhold, for så å lage masse kode for å fylle dette inn i en annen fil når de lastes? Det er jo mye mer "riktig" å kun editere hovedfilen når du absolutt skal ha filer til alt.

Lenke til kommentar

ja nå er jeg spent.. hvor skal du hente innholdet du skal fylle tabellen med?

En fil? :p

Ok, hvorfor lage en fil med innhold, for så å lage masse kode for å fylle dette inn i en annen fil når de lastes? Det er jo mye mer "riktig" å kun editere hovedfilen når du absolutt skal ha filer til alt.

Nå har 1 and 2 ting skjedd... DU har ikke skjønt problemet jeg har havnet i, eller jeg har vært dårlig å forklare meg. Jeg velger under tvil å legge meg på den siste teorien for din skyld :p

Ny opplysning i saken er at jeg selvfølgelig har kodet såpass smart at for CMSen sin del så spiller det ingen rolle HVOR innholdet kommer fra... fil eller db. men det er vel ikke alle kidza som skjønner slikt :p Det spiller egentlig ingen trille, resultatet av en db spørring blir et array, og uthenting fra fil resulterer også i..... et array! wow!!

så "En fil? :p" kan du holde for deg selv... kkthx

Endret av South_Bridge
Lenke til kommentar

Så det du egentlig da trenger er å lage deg ett form for templatesystem?

http://www.broculos.net/tutorials/how_to_make_a_simple_html_template_engine_in_php/20080315/en

Ikke en dum link, veldig konstruktivt! takker :D

Er vel stygt redd for at om jeg skal få det til som jeg tenker så må størrelsen på prosjektet blåses opp til at jeg må snekre sammen templatesystem...

... jaja, er bare å få knasta det da :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...