Gå til innhold

Kjøpe bolig av mor

Reklame

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er korrekt underforum, men prøver meg likevel.

Jeg har fått tilbudet om å kjøpe boligen til moren min. Moren min sa at jeg kunne kjøpe dette til 1,7 millioner, noe som gjør at hun blir kvitt heftelsene hun har på huset.

Vi ble ivrige og ville slå til, helt til vi hadde en samtale med mine to brødre. De mente at det skulle gjøres ryddig.

Vi skal derfor ta takst av huset. Taksten på huset er på ca. 2,2 millioner.

Vi har ikke anledning til å kjøpe huset til 2,2 millioner, rett og slett fordi vi ikke får såpass mye lån. Spørsmålet blir derfor hvilke muligheter vi har.

Vi tenker følgende scenario:

Vi tar opp lån på 1,7 millioner hos banken og betaler ut mors heftelse på huset. I tillegg skriver vi en kontrakt på at innen 5 år, skal vi utbetale resterende 500 000,- til mor. Mor skal deretter dele ut disse 500 000,- på meg og mine 2 brødre, altså 3x 166 666,-.

Vi ønsker ikke å forskuttere arv på 500 000,- for da må vel mine to andre brødre også ha hver sine 500 000,- den dagen mor går i penalen, noe jeg tviler på hun kommer til å ha, og vi ikke mulighet til å betale.

Kan noen forklare meg saksgangen i dette? Må vi melde dette inn til skatteetaten? Skal vi kalle det "arv", eller et privat lån? Hvordan kan vi løse dette på best mulig måte, og korrektest mulig i forhold til myndighetene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om dette er korrekt underforum, men prøver meg likevel.

Jeg har fått tilbudet om å kjøpe boligen til moren min. Moren min sa at jeg kunne kjøpe dette til 1,7 millioner, noe som gjør at hun blir kvitt heftelsene hun har på huset.

Vi ble ivrige og ville slå til, helt til vi hadde en samtale med mine to brødre. De mente at det skulle gjøres ryddig.

Vi skal derfor ta takst av huset. Taksten på huset er på ca. 2,2 millioner.

Vi har ikke anledning til å kjøpe huset til 2,2 millioner, rett og slett fordi vi ikke får såpass mye lån. Spørsmålet blir derfor hvilke muligheter vi har.

Vi tenker følgende scenario:

Vi tar opp lån på 1,7 millioner hos banken og betaler ut mors heftelse på huset. I tillegg skriver vi en kontrakt på at innen 5 år, skal vi utbetale resterende 500 000,- til mor. Mor skal deretter dele ut disse 500 000,- på meg og mine 2 brødre, altså 3x 166 666,-.

Vi ønsker ikke å forskuttere arv på 500 000,- for da må vel mine to andre brødre også ha hver sine 500 000,- den dagen mor går i penalen, noe jeg tviler på hun kommer til å ha, og vi ikke mulighet til å betale.

Kan noen forklare meg saksgangen i dette? Må vi melde dette inn til skatteetaten? Skal vi kalle det "arv", eller et privat lån? Hvordan kan vi løse dette på best mulig måte, og korrektest mulig i forhold til myndighetene?

Dette blir bare tull. Prøv og få et lån på 2,034 og få forskudd på din del gjennom en rabatt på huset, dine brødre kan få cash og saken blir ferdig. Det å vente med utbetalingen er et rentefritt lån, der dine brødre kan være usikre på både verdien av de pengene om 5 år på grunn av inflasjon og også din kapasitet til å gjennomføre din kontrakt. Huset kan stige i mellomtiden, det kan bli mye misnøye hos dem da, synker huset i verdi er det du som vil føle misnøye med de 500.000 . Taksten din kan være feil også. Er det slik at du egentlig ikke har råd til huset, om det er verdt 3 millioner på det åpne markedet bør du egentlig ligge unna, dersom det ikke er slik at dine brødre føler et sterkt behov til å hjelpe deg, eller din mor ønsker å forskjellsbehandle dere.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...