Gå til innhold

Heftig spesifikasjonsliste for Nokia N9 lekket


Anbefalte innlegg

Lock-Aze: Det hvertfall jeg håper på er at såkalte "mobilutviklere" holder seg langt unna Maemo/Meego og at heller utviklere tilhørende fri programvare-bevegelsen og "Linux-utviklere" begynner å porte allerede eksisterende programvare, verktøy og biblioteker. Jeg vil altså ikke ha en mobil, jeg vil ha en touch-styrt GNU/Linux-enhet med GSM.

 

Tja, hvis det er det som skjer så er denne plattformen død.

Det er ikke noe massivt marked for en slik ting, og hvilke programmer kan portes direkte til en slik telefon og bli pene, sexy og må ha apps? Og da mener jeg for ordinære folk, ikke ûbernerder som ikke er noe marked som gir volum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lock-Aze: Det hvertfall jeg håper på er at såkalte "mobilutviklere" holder seg langt unna Maemo/Meego og at heller utviklere tilhørende fri programvare-bevegelsen og "Linux-utviklere" begynner å porte allerede eksisterende programvare, verktøy og biblioteker. Jeg vil altså ikke ha en mobil, jeg vil ha en touch-styrt GNU/Linux-enhet med GSM.

 

Vel, det er lov å håpe for å si det slik. Men når de mest ihuga mobilfolkene jeg kjenner som er mest opptatt av mobilen går for android, så tror jeg faktisk det ligger ekstremt langt fram i løypa (hvis det skulle komme)

 

Du har jo ett rimelig stort utvilkermiljø i XDA gjengen som patcher om og porter om diverse linux/open source programmer og putter dem inn i android.

 

Det er liksom ikke noe "fuzz" rundt nokia lenger. Greit at de bygger gode telefoner spec messig. Men de mangler en del ting som det ikke er enkelt å bygge opp på 1-2-3. De har ingenting som i dag kan matche app-store/android marked, (De har begynt å bygge sitt eget konsept, men manger enda bredden på apps) de spiller på open source kortet. Men de fleste synes android er "nok" open source, så det går heller ikke så bra.

Så da sitter man i mine øyne igjen med en kvasiplattform som kan fungere hvis nokia velger å bygge opp hele menysystemet sitt på nytt og gir det en overhaling som får det til å se lekkert ut og fungere prikkfritt.

 

Jeg unner nokia å få det til, men jeg tviler på at det kommer til å skje, synes det er for lite for sent. Hadde de kommet med en plattform a-la android for 2 år siden så skulle jeg ha hatt troen. Men nå er det for lite for sent.

 

Jeg har egentlig ikke troen på at app folkene og utviklerne kommer til å flytte seg vekk fra android og over til maemo/meego.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...