Don Juan Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Da har det gått 6 år siden sist jeg kjøpte ny stasjonær, og det er på tide med en godbit som vil forhåpentligvis holde like lenge. Har kommet fram til en rekke komponenter, men er alltid greit å få deres forslag til evt forbedringer. Målet er en kraftplugg til arbeid og spill. Komponenter jeg allerede har: Intel i7 980x Extreme Edition 2x ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! Edition Intel X25-M SSD 160GB 2,5" Western Digital Raptor 74GB Komponenter jeg sterkt vurderer: HK: MSI Big Bang XPower PSU: Corsair AX 1200W RAM: Usikker, 1600mhz med lav latency eller rundt 2000mhz med høyere? HK støtter DDR3 800/1066/1333*/1600*/1800*/2133* (OC). Sett mest på Dominator GT serien. Vurderte først 12GB, men er åpen for 6GB og dobling om et år eller to. Kabinett: NZXT Phantom Big Tower Sort Mus: Mionix Naos 5000 eller Razer Mamba Tastatur: Utsetter kjøp da jeg aldri klarer å bestemme meg, bruker et 10 år gammelt et fra Keytronic som funker fjell. Kjøling: Luftkjølt PC, CPU: Noctua NH-D14, kabinett: 1x inntak 200mm coolermaster i sidedør, 1x eksos 200mm coolermaster i tak, 1x inntak Noctua NF-P14 FLX 140mm. Skjerm: Venter på review av Dell U3011 som kommer om ikke så altfor lenge. Tanker: Generelt sett er alt valgt gjennom gode omtaler. CPU vil selvfølgelig klokkes for å utnytte sitt voldsomme potensiale. PSU er valgt for å være helt sikker på å dra alt med god margin, samtidig være fremtidsrettet slik at jeg ikke trenger å kjøpe ny ved neste PC-kjøp. GPU stjeler 3 pci-slot hver som er drøyt, men blir nesten 30 grader kaldere og hakket lavere strømforbruk enn stock GTX 480, og er OC av fabrikanten selv om man kan justere opp ytterligere. Men det er det vel ikke behov for på en stund (utenom ved høyeste oppløsning). Disse har jeg 2 av, som skal i SLI. HK er valgt pga gode kondensatorer, støtter 16x SLI med den plassen Zotac-ene krever, og kommer med inkludert PCI-E X-fi lydkort som er digg til spill. Har dessuten USB 3.0 og 2stk SATA6 (selv om man bør ha en egen kontroller optimalt sett). HD er en enkelt Intel SSD som jeg midlertidig låner fra laptopen. Vil oppgradere muligens til raid med SSD med nye disker senere, vil vente på at intel har lansert neste versjon av serien og se an omtaler. Har også en raptor-disk som vil hjelpe litt. Kabinett: Ser fancy ut, lettvektig men stødig fulltower, gode løsninger og nesten garantert gode kjøleegenskaper. Det jeg er mest usikker på nå er hva slags RAM jeg skal ha. Som sagt så ser jeg på 2 ting selvfølgelig og veier de opp mot hverandre: Hastighet og forsinkelse. Så her trenger jeg litt overbevisning på hva man skal velge. Aller helst begge deler. Pris (nesten) ingen hindring på dette punktet. Om noen har noen forbedringer eller konstruktive innvendinger så mottas de med interesse. Takk for alle svar på forhånd. Vil følge ofte med på tråden. Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 (endret) Jeg ville sett på Mushkin Redline 1600 Mhz CL6, da disse går fint opp til 2000mhz +++. Eventuelt har du jo Corsair GT 2000 Mhz CL7 brikkene, men de er litt vanskelige å få tak i tror jeg. Skal du klokke er vel 6GB mest aktuelt, da det er vanskelig å få kjørt noe mer så høyt som 2000Mhz. Endret 24. august 2010 av Maccan Lenke til kommentar
Don Juan Skrevet 24. august 2010 Forfatter Del Skrevet 24. august 2010 (endret) Takk for svar. Jeg klarer ikke finne Redline 1600mhz CL6 både i produktlista til Mushkin eller i norske nettbutikker. Har du en link til en norsk butikk som selger de? Vet også at en del ram fra Mushkin har støre kjøleribber på seg, slik at det er ikke plass med 2x 6GB-sett, = 12GB. Og det er en bummer mtp oppgradering. Tenker det skal gå fint an å klokke CPU til mellom 4 - 4.2 Ghz, men det er mulig man trenger kjapp ram for å få dette til? Endret 24. august 2010 av Don Juan Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=141454 Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 980X går fint opp til 4,5 Ghz med god kjøling. Mushkin vil garantert være "up to the task" mtp overklokking. Forøvrig er det mye lettere å klokke med 3 minne moduler i forhold til 6. Lenke til kommentar
Don Juan Skrevet 25. august 2010 Forfatter Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Takk for linken Kaaz. Leste ett sted at man ikke hadde plass til 2 sett med 6GB av Mushkin (usikker på om det var Redline) pga kjøleribba som er montert på hver brikke. Her er bildet av den: techpowerup.com: The memory PCB has the same markings on the outer edge as most other high-end DDR3 modules on the market. It seems the PCB is provided by the same source for most reputable manufacturers out there. Taking a look at the side of one of the DIMMs, it becomes apparent, that the thermal tape used is fairly thick, as the heatspreaders are lifted off the ICs quite far. Tror dere det er en grei sak å fjerne kjøleribba hvis de har brukt thermal tape, eller er det en verre sak? Skal sies at jeg kom over ett innlegg hvor personen sa at han hadde installert 6 slike brikker (2GBx6), så det går sannsynligvis. Hvis det ikke er et problem, så satser jeg på Redline 1600 Mhz 6CL. Vurderer å kjøpe 2 sett på en gang i tilfelle de har gått ut av produksjon den gangen jeg vil oppgradere, og kjøre 1 sett i begynnelsen med høy klokk, og så har jeg det andre liggende til den gangen jeg trenger mer ram (på bekostning av klokk). Men vet dere om det er det plass til 6 brikker med Redline? En annen ting, techpowerup (link over) skriver: Not the best/cheapest choice for those with high CPU and base clocks. Dette var med 6-7-6-18 og ikke 6.8.6.24 som vi snakker om nå. I hvor stor grad vil det påvirke meg med 980x 3.33Ghz klokket opp til 4 - 4.5 Ghz? Endret 25. august 2010 av Don Juan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå