Jotun Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Har et HF200 som jo produserer noen .MSI (tror eg) filer. Hva vil være det beste å gjøre med disse? Har tilgang til premiere pro og har brukt dette en del tidligere til selve redigeringen. Vil det være hensiktsmessig å kjøre filene rett gjennom PP og inn til lagring på harddisken for senere redigering? Vil eg miste noe kvalitet på veien? Hvilket format? Håper noen har noen gode forslag. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Jeg tror HF200 produserer mts-filer. Hva mener du med å kjøre de gjennom Premiere? Skal du legge de inn der og rendre ut som .avi eller noe? I så fall blir det enda en encodingsprosess som gjør kvaliteten litt dårligere. Det beste er å bare lagre mts-filene direkte på harddisken din uten å røre noe. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. august 2010 Forfatter Del Skrevet 24. august 2010 (endret) Ok. Hvilken codec må eg da ha for å få vist de? VLC hakket det noe hinsides. Kjører 1080p til vanlig uten problemer på denne maskinen. mts var det ja. Premiere tenkte eg å bruke til å redigere disse snuttene eg har filmet, klippe, lime og lage overganger osv osv som man vanligvis gjør. Hvilket format bør eg da kjøre det ut i? Ønsker best mulig kvalitet, minst mulig kvalitetsfall. Finnes vel måter å beholde full oppløsning og full HD osv? Som du/dere sikkert ser så er eg ny med dette... Aldri hatt videokamera før, men nå kom det smått i huset så da må det filmes. Ønsker jo også å kunne vise dette enkelt fram på tv på sikt. Så må nok ha et annet format enn mts. Er spillere som spiller av dette formatet? Endret 24. august 2010 av Jotun Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Siste versjon av VLC har støtte for GPU-akselerering. Det skal hjelpe mye. Hvis ikke kan du prøve Media Player Classic. Det formatet jeg foretrekker å rendre til etter redigering er mp4 (H.264) eller wmv. For min egen del bruker jeg mp4, men av og til skal jeg vise noe på jobben eller hos andre. Da er wmv (versjon 8) mest kompatibel og vil fungere uten å måtte laste ned ekstra codecs. Jeg rendrer mine i 1080p og 720p. 1080p arkiverer jeg, mens 720p laster jeg opp til Vimeo. Hvis du skal spille av på TV så vil sikkert wmv fungere bra. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 25. august 2010 Forfatter Del Skrevet 25. august 2010 Eg tror mitt samsung tar Wmv.... Kanskje sjekke hvilket format da. Tenker også å lagre 1080p. Om 15 år så kan det være greit med beste mulige kvalitet. Takk for hjelp så langt bb. Lenke til kommentar
Zpurs Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Eg tror mitt samsung tar Wmv.... Kanskje sjekke hvilket format da. Tenker også å lagre 1080p. Om 15 år så kan det være greit med beste mulige kvalitet. Takk for hjelp så langt bb. Jeg for min del rendrer filene til .mp4 - har akkurat samme kamera, og opplever at kvaliteten blir bedre enn med .wmv (Bruker SonyVegas 9 - og "best" på videokvalitet) Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 18. september 2010 Forfatter Del Skrevet 18. september 2010 (endret) Hvilken programvare bruker du til denne rendringen Zpurs? Medfølgende Pixela lager visst bare noe M2ts greier. Er adobe premiere pro beste alternativ til alt dette eller er det kun best til selve redigeringen? Edit: *sukk* Spør etter noe du skriver rett ut i innlegget ditt.... Endret 18. september 2010 av Jotun Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 "Hvilken programvare bruker du til denne rendringen Zpurs?" Ser du ikke at han skriver hva slags programvare han bruker? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 "Hvilken programvare bruker du til denne rendringen Zpurs?" Ser du ikke at han skriver hva slags programvare han bruker? Ser du ikke at eg redigerte innlegget mitt der eg såg det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå