Sutekh Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 For øvrig, hva er det med den håpløse D5000-ripoff-skjermen? Hva er galt med å hengsle skjermen på siden i stedet for i bunnen? Kameraene har jo ikke en gang noen knapper på venstre side bak. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 For øvrig, hva er det med den håpløse D5000-ripoff-skjermen? Hva er galt med å hengsle skjermen på siden i stedet for i bunnen? Kameraene har jo ikke en gang noen knapper på venstre side bak. Sånn i daglig bruk, så var skjermløsningen til D5000 veldig praktisk - dersom man hadde den "parkert", måtte den bare vippes ut/ned for å gjøre en bildesjekk. Mye mer tungvint med en sidehengslet skjerm. Samme argument går for filming, med skjermen ut på siden får man ikke like god plass til å komme skikkelig til zoom-/fokusring uten å komme nær skjermen. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Sånn i daglig bruk, så var skjermløsningen til D5000 veldig praktisk - dersom man hadde den "parkert", måtte den bare vippes ut/ned for å gjøre en bildesjekk. Mye mer tungvint med en sidehengslet skjerm. Samme argument går for filming, med skjermen ut på siden får man ikke like god plass til å komme skikkelig til zoom-/fokusring uten å komme nær skjermen. Angående det første, så ser jeg ikke helt hvorfor det skal gjøre noen stor forskjell om man vipper den ut til siden eller ned. Jeg kan ikke helt si jeg ser hvordan det skal være mindre praktisk å sjekke bilder på en E-30 enn på en D5000, hvis man på død og liv skal ha skjermen vendt innover til å begynne med. Når det gjelder å komme til zoom og fokusring, så vil jeg nå tro det blir helt omvendt. Det er i hvert fall grunnen til at jeg ikke liker skjermen på D5000, den kommer borti armen som holder under objektivet. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Pek gjerne på de andre speilreflekskameraene du vet om som har kontinuerlig fasedetekterende autofokus når man tar seriebilder/film Oly E-330? E-330 har vel fasedetekterende autofokus under liveview, men ikke mens hovedsensoren er i bruk, slik Sonyene har? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Hør lyden på lukkeren. Det er godt å slippe å høre speilklasket. http://www.youtube.com/watch?v=HT5qUdYO_eo&feature=player_embedded Reklame: http://www.youtube.com/watch?v=E6Kte597Drk&feature=player_embedded Lenke til kommentar
TGB Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Har liten tro på at dette vil slå an, teknologien har ikke kommet langt nok ennå. Men plusspoeng for å kjøre dette løpet så tidlig. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Hvorfor i all verden skulle det ikke slå an ? Teknologien har jo kommet så langt! Lenke til kommentar
TGB Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Hvorfor i all verden skulle det ikke slå an ? Teknologien har jo kommet så langt! Var fullstendig ment som mitt syn, ikke noe fasit. Jeg ser søkeren som for svak, og jeg er ikke spesielt glad i å bruke display for å komponere bilder. Når søkeren får bedre oppløsning og kvalitet så vil nok dette komme inn i dyrere modeller også etterhvert; men tror det vil ta tid. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Hvorfor i all verden skulle det ikke slå an ? Teknologien har jo kommet så langt! Var fullstendig ment som mitt syn, ikke noe fasit. Jeg ser søkeren som for svak, og jeg er ikke spesielt glad i å bruke display for å komponere bilder. Når søkeren får bedre oppløsning og kvalitet så vil nok dette komme inn i dyrere modeller også etterhvert; men tror det vil ta tid. http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA55/AA55A.HTM "The most telling point was how hard I found it going back to an "ordinary" SLR after just a day of shooting with the A55. I've long been an avowed EVF-hater, but the viewfinder display on the Sony A55 is good enough that I found myself sorely missing it when I returned to shooting with a conventional sub-frame SLR with a typically small optical viewfinder. The Sony A55's shooting speed matches that of professional models costing literally thousands of dollars more thanks to the unique pellicle mirror design, and its uniquely Sony features (Handheld Twilight/Multi-Shot ISO and Sweep Panorama modes in particular) take the A55 places no other SLR has gone before. I was also pleasantly surprised by how comfortable the Sony A55's grip was, given the tiny body size. " Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Hvorfor i all verden skulle det ikke slå an ? Teknologien har jo kommet så langt! Var fullstendig ment som mitt syn, ikke noe fasit. Jeg ser søkeren som for svak, og jeg er ikke spesielt glad i å bruke display for å komponere bilder. Når søkeren får bedre oppløsning og kvalitet så vil nok dette komme inn i dyrere modeller også etterhvert; men tror det vil ta tid. Forsåvidt enig med TGB. Sony har vel alltid gått litt sine egne veier, noe som er ok for oss forbrukere totalt sett, men det gjenstår å se om massene svermer til butikkene og hvordan dette funker på sikt med blandete brukererfaringer. Tor Lenke til kommentar
TGB Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 For å avklare, jeg hadde ikke kjøpt dette kamera om det var Nikon heller (grunnen til Nikon er at jeg har investert i 16 objektiv til systemet, så ikke gratis å bytte). Bra nyskapning, men tror dette bli mye bedre ved neste oppdatering. Samt jeg kommer neppe til å kjøpe entry-level modeller uansett hvem som har laget dem. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 For ordens skyld er 30% av lyset 0,6 trinn, eller 2/3 trinn om man skal runde av. Jeg synes dette opplegget er ganske artig, og har lurt på om ingen skulle prøve dette igjen snart siden jeg leste om Canon Pellix, men jeg tror ikke de andre produsentene kommer til å følge etter her. Til video har jeg langt større tro på cdaf enn pdaf, og utover en rimeligere og stillere måte å lage et raskt kamera på, så er jeg litt usikker på hvilke brukere som trenger noe slikt samtidig som det er greit for dem å miste 2/3 trinn lys. Men, det er veldig festlig at de lager dette, så vil markedet (og Sonys markedsbudsjett og forkastelige markedsføringsmetoder) avgjøre om dette har livets rett. Jeg må si jeg heller ville hatt et GH1 enn ett av disse, men ingen taper noe som helst på at de kommer i salg, og ingen kommer til å tape noe om de forsvinner igjen siden de ikke krever spesielle objektiver. Og alle tjener på at det finnes andre produsenter enn salgslederne, fordi de som selger mindre faktisk prøver hardere på å forbedre produktene sine. Og jo, TGB, du hadde kjøpt det om det var D3P det var snakk om Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 For ordens skyld er 30% av lyset 0,6 trinn, eller 2/3 trinn om man skal runde av. Det er vel kun en 1/2 EV* - det er logaritmisk skala, ikke en lineær. *) Det er ihvertfall hva DPreview sier. Lenke til kommentar
cFc Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 http://news.cnet.com/2300-17938_105-10004603-6.html?s=0&o=10004603&tag=mncol;page Får skryt for bra iso-egenskaper men litt trekk på kvaliteten på landskapsbilder i denne korte bildemontasjen. http://www.digitalcamerareview.com/default.asp?newsID=4473&p=2 Let's face it - some of us just aren't EVF fans. I found the a55's viewfinder to be bright and clear, but that feature will be a turn off for some customers. The tilting LCD came in handy whenever a situation called for ground or waist-level composition. Like any other LCD though, it was difficult to use in direct sunlight. In addition to the dedicated controls, the viewfinder has a sensor that will automatically turn it on and switch from LCD mode when you bring the camera up to your eye. (...) There's only so much analysis that can be done based on our preliminary shooting experiences. I am, however, convinced that the Sony alpha a55 is an exceptionally fast camera. Shutter lag seemed non-existant, and aside from waiting for the buffer to clear, the camera was ready to focus and shoot whenever I was. There's a lot more testing and field work we'll need to do to reach a conclusion about the a55, but for now it seems to be a straight shooter. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) For ordens skyld er 30% av lyset 0,6 trinn, eller 2/3 trinn om man skal runde av. Det er vel kun en 1/2 EV* - det er logaritmisk skala, ikke en lineær. *) Det er ihvertfall hva DPreview sier. Å miste 50% av lyset ville vært et helt blendertrinn. 30% mistet av lyset er som å gå mellom ISO 100 og ISO 70, eller lukkertid 10 sekunder til 7 sekunder. Det er som * 1.195 i blendertalltall (sqrt(100/70) = 1.195, eller helt korrekt som Tomsi sier et halvt blendertrinn, mer presist 0.51 blendertrinn. For å se antall blendertrinn mellom to f-tall, så kan man beregne forskjellen i "roten-av-to"-potenser. Dette kan man enkelt beregne på google calc: Her skal jeg beregne forskjellen i blendertrinn mellom blendertallene 8 og 5.6 (husk at 5.6 er en avrundet verdi - det korrekte er 5.65685425..) Erstatt selv tallene "8" og "5.6" med tallene du skal beregne: (ln(8) - ln(5.6)) / ln(sqrt(2)) (Ikke overraskende blir dette ett blendertrinn, eller 1.029. Setter jeg inn riktigere verdi for 5.6 blir det litt tettere på 1.) For å beregne blendertrinn mellom to lineære verdier, for eksempel ISO-verdiene 100 og 70, så beregner jeg de lineære verdiene om til blendertall (det er simpelthen kvadratroten av forholdet mellom de to) - altså sqrt(100/70). Så sammenligner jeg dette med blendertall 1, innstatt i forrige formel: (ln(sqrt(100/70)) - ln(1)) / ln(sqrt(2)) (Som blir 0.514573173 - altså et halvt blendertrinn.) Erstatt 100 og 70 med to andre lineære tall du skal sammenligne forskjellen mellom i blendertrinn. Endret 25. august 2010 av Trondster Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Svar til innlegg'Sutekh' date='24. august 2010 - 12:37' "Shutter lag seemed non-existant, and aside from waiting for the buffer to clear, the camera was ready to focus and shoot whenever I was" Endret 25. august 2010 av Karabin Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) JA "Shutter lag seemed non-existant, and aside from waiting for the buffer to clear, the camera was ready to focus and shoot whenever I was" Hva i all verden er det egentlig du prøver å svare på? Endret 25. august 2010 av Sutekh Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Of its competitors, the A55 offers the best performance in our measured noise tests. DPREVIEW http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta55/page9.asp Kan være verdt å ta en titt på kommentarene på side 16 også... If you can't bear the sight of noise in your JPEGs this is the camera for you. As usual, Sony's 'take no prisoners' approach to noise means that NR takes its toll, and from ISO 800 upwards fine detail is visibly being lost Uansett, så er støymålinger ganske uinteressante frem til man får testet råfiler med skikkelige konvertere. Kanskje lese alt selv? "though it must be said that we're talking pixel-level detail here, which isn't something most people are going to worry about when shooting at ISO 1600" Les gjerne hele konklusjonen: http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta55/page17.asp Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Les gjerne hele konklusjonen: http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta55/page17.asp Den konklusjonen som blant annet inkluderer, under "Cons", linjene: Little control over high ISO noise reduction ('auto' or 'weak') Visible loss of detail at anything over ISO 400 (noise reduction too strong) ? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Og jeg skjønner for øvrig fremdeles ikke hvordan sitatet ditt tidligere på noen som helst måte er et svar på posten min fra i går. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå