Gå til innhold

Ta opp fag for studiekompetanse

Persann

Anbefalte innlegg

Jeg mangler norsk, historie, matte og naturfag for å oppnå studiekompetanse.

Vurderer ta alle sammen som privatist, da dette koster mye mindre enn å ta andre steder.

Jeg jobber også ved siden av, så dette passer meg best. Er det noen som har gjort det samme før og kan forklare litt hvordan det var? Hvilke bøker dere brukte?

Lurer også veldig på vanskelighetsgraden på eksamen, og hvordan de utføres? Er det høy strykprosent?

På forhånd takk : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tatt opp ca. 8 fag som privatist.

Det første du skal gjøre er å finne fagkodene du skal melde deg opp i. Ring skolen og mas, mas, mas etter hva fagkoder du skal melde deg opp i. Hvis de avviser deg, maser du enda mere. Eller ringe fylkeskommunen så vil de kjefte på skolen for deg. Noen skoler hater tydeligvis privatister...

Så! Du har fått fagkodene dine må du melde deg opp på privatistweb.no, og deretter laste ned læreplanen for fager ditt. Det finner du på utdanningsdirektoratet sine websider: http://www.udir.no/.

Google f. eks. site:udir.no +din-fag-kode el. eller bare søk på websiden.

Der står alt du skal kunne før eksamen! Det står som regel i bøkene du kjøper også.

Finne hva bøker du bør ha så kan du ringe skolen å høre hva de brukte. Jeg bare gikk på bokkilden.no og googlet faget, og tok de bøkene som så greie ut :p, og var heldig med det.

Skriftelig er mye vanskeligere enn muntlig, de stiller mere krav til deg. Fordi nå har du lov å ha med deg lærebøker etc. så de er vesentlig strengere. Når det kommer til matte så hver __forsiktig__ med å øve inn det du må kunne til del 1. Du for ingen hjelpmidler i del 1, men alle hjelpemidler på del 2. Slik var det i R2 matte ihvertfall. Det må du ringe skolen og høre, og se om de kan fortelle deg. Men det er ikke alltid riktig det de sier. Så du må google og dobbeltsjekke alt. Ikke stol blindt på rådgiverne... har erfaring med at de ikke alltid vet riktig. Google deg ihjel på udir.no finn f. eks. sensorveiledning, der står det f. eks. hva sensoren skal se etter osv. så du vet helt sikkert hva som kreves av deg.

Så må huske å ikke starte lesingen siste uka før eksamen fordi da kan det går svært dårlig... Lag deg en plan for hvor mye som skal lese hele tiden. Så du vet hvordan du ligger an. Jeg liker å lest igjennom bøkene godt 2 uker før eksamen, hvor de 2 siste ukene er ren repetisjon av noe vanskelig f. eks.. Vil gjerne ha ro i sinnet :)

Ja.. og alle sensorene har vært snille og greie. Så du behøver ikke være nervøs. Aldri møtt noe drittkjerringer eller lignende :). Det verste som kan skje deg, er at du stryker! Du dør ikke, eller får kreft. Du kan stryke, og da melder du deg opp igjen. Og sier bare: I be back.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...