Golden_eagle Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Hallo! Jeg går i 10. klasse på en ungodmsskole. Jeg har oppdaget at skolepcene vi låner i timen har et VNC-program installert. Et VNC-program kan brukes til å overvåke hva vi gjør på datamaskinene. Jeg tror jeg har hørt at overvåkning er lov hvis de som blir overvåket er informert, men det har vi altså ikke blitt. Spørsmålet mitt er derfor: Har skolen lov til å overvåke hva vi gjør på datamaskinene uten å informere oss om det? Programmet heter VNC Server (Server), og det er ikke mulig for meg som elevbruker å avslutte programmet. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Tipper det står i avtalen ang. bruk av skolens IT-systemer som du skrev under på da du startet ved skolen (8. klasse?). Lenke til kommentar
DCG Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Vet du at det blir brukt til overvåking? Uten bevis stiller du svakt og egentlig uten en sak i det hele tatt. Jeg gjetter på at det kan bli brukt til fjernsupport. Aktiv overvåking er lov om brukeren er informert, men min erfaring er at de fleste ikke gjør dette da det skaper enormt mye arbeid for liten gevinst. Lenke til kommentar
Golden_eagle Skrevet 24. august 2010 Forfatter Del Skrevet 24. august 2010 Jeg kan ikke huske å ha skrevet under på noen avtale. Vurderer å spørre IT-ansvarlig. Er det noen som forresten vet hva Scannix Illusion? Det programmet er også installert, og jeg mistenker at det er noe av det samme. Men hvis skolen faktisk har overvåket skolePCene uten å informere oss, har skolen da gjort noe ulovlig? Leverandøren av datautsrtyr til skolen heter forresten IKOMM. Lenke til kommentar
trash__ Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Er det noen som forresten vet hva Scannix Illusion? Det programmet er også installert, og jeg mistenker at det er noe av det samme. Skanix Illusion "Skanix® Illusion is a product restoring to the predefined computer setup on every startup, offering a broad range of flexibility and configurability." Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 VNC er jo ikke direkte overvåkning, men mulighet for remote desktop. Tror sannsynligheten for at de bruker det til remote access er større enn at de sitter og ser hva du surfer på.... Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 (endret) Jeg kan ikke huske å ha skrevet under på noen avtale. Vurderer å spørre IT-ansvarlig. Er det noen som forresten vet hva Scannix Illusion? Det programmet er også installert, og jeg mistenker at det er noe av det samme. Men hvis skolen faktisk har overvåket skolePCene uten å informere oss, har skolen da gjort noe ulovlig? Leverandøren av datautsrtyr til skolen heter forresten IKOMM. Skannix illusion er et program som ganske enkelt sørger for alt du lagrer/installerer på maskinen blir slettet når maskinen starter på nytt. Endret 26. august 2010 av M3X Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Husker på vgs, dataansvarlig sjekket alltid mac'ene, hva vi drev med osv. Når vi hadde time kunne det plutselig komme opp et vindu hvor det sto "Er dette skolearbeid? 1 anmerkning". Jeg visste i hvertfall ikke noe om det fra før, men når jeg fant det ut tok vi det jo litt morsomt, og opprettet eks. et dokument og skrev "*dataansvarlig sitt navn*, hva skjer?" Etter 5-10 min kom det opp svar:) Lenke til kommentar
bnt050 Skrevet 27. august 2010 Del Skrevet 27. august 2010 Gjorde et søk på internett, og dette er hva jeg tror om saken: Om skolen bruker programmet VNC til å overvåke din brukeraktivitet for å vurdere sanksjoner mot deg, f.eks. advarsel eller tilbakekall av datamaskinen, utløser dette spørsmål om overvåkningen er i strid med personopplysningsloven. Personopplysningsloven (popplyl.) har som formål "å beskytte den enkelte mot at personvernet blir krenket gjennom behandling av personopplysninger", jf. popplyl. § 1 første ledd. Loven kommer til anvendelse dersom det gjelder "behandling av personopplysninger som helt eller delvis skjer med elektroniske hjelpemidler", jf. popplyl. § 3 første ledd bokstav a. Det er klart at VNC er et elektronisk hjelpemiddel, men jeg er usikker på om ren observasjon fra den dataansvarlige, dvs. observasjon uten at informasjonen om din brukeraktivitet på noen måte lagres eller registreres, er å anse som "personopplysninger" i lovens forstand. Formålet med loven, som er relevant ved tolkningen av lovens øvrige bestemmelser, tilsier at informasjon om enkeltpersoners som innhentes ved hjelp av elektroniske hjelpemidler skal anses som personopplysninger i lovens forstand selv om informasjonen ikke lagres, for at borgerne gis en effektiv beskyttelse av personvernet. Skolens eventuelle formålsrettede bruk av informasjon om din bruk av datamaskinen er å anse som "behandling" av personopplysninger. Om overvåkingen aldri har blitt brukt til å innhente informasjon om dine nettvaner og pc-bruk, men eksempelvis bare til brukerassistanse, blir det vanskelig å argumentere mot at dette er ulovlig. Det følger av popplyl. § 8 at behandling av personopplysninger kan lovlig skje på tre alternative grunnlag: - at den registrerte samtykker, - at det er fastsatt i lov, eller - behandlingen er nødvendig for å oppfylle visse formål (som er nærmere fastsatt i bestemmelsen) Siden du ikke har samtykket, blir det siste alternativet mest aktuelt. Etter det siste alternativet kan behandling av personopplysninger skje hvis det er nødvendig for bl.a. å oppfylle en avtale med den registrerte, eller for å ivareta en berettiget interesse og hensynet til den registrertes personvern ikke overstiger denne interessen, jf. § 8. Har du skrevet under en avtale hvor slik overvåking er nødvendig for å oppfylle avtalen, er overvåkingen lovlig. Jeg antar at en slik klausul kunne vært utformet som en brukerbetingelse før datamaskinen ble utlevert til deg. Hva angår det siste alternativet, tror jeg kanskje skolen også vil argumentere for at deres interesse i å sikre at datamaskinene blir brukt til skolearbeid berettiger en overvåking som overstiger hensynet til ditt personvern i forbindelse med bruk av slik datamaskin. Alt i alt er dette ingen lett vurdering. Vurderingen kunne kanskje være sikrere dersom det var klarere opplysninger om hva VNC faktisk brukes til. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Men som mindreårig, er det da trådstarter som skal skrive under på den avtalen? Da jeg var ung, så måtte vi gå 2 mil i snøstorm og oppoverbakke begge veier og vi kunne ikke inngå juridisk bindende avtaler. Det var kun foresatte som kunne inngå sånne avtaler. Når man starter 8., er man da ikke 12 eller 13? Dette er langt unna myndighet. Her vil jeg da tro at foreldre har inngått en avtale om bruk av skolePC og overvåkning av den. Man må også huske på at dette er skolens eiendom som lånes ut i timene (etter det jeg skjønte av hovedinnlegget) og skal kun brukes til skolearbeid. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå