Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe varebil, hvilke er mest driftssikre og koster minsti drift?


Anbefalte innlegg

Dere har rett i at en stasjonsvog definitivt hadde vært bedre, men dessverre må jeg ta for god fisk når skattedirektoratet ringte tilbake for å forklare moms/skatt, og for å få uttelling der, så må det være varebilklasse 2. 1 er nok A4/A6 med grønne skilter så vidt jeg har forstått, og er dermed utelukket.

 

Hva angår vekt, så snakker vi for så vidt om gjenstander som ikke veier mye i seg selv, men tar stor plass.

Typisk sånne:

 

http://www.kaffebrus.com/octabox-150-cm-94.html

 

Men skal uansett se ann til jul/neste år for å være helt sikker på behovet, men begynner undersøkelsene nå :)

 

 

Hvis du er bekymret for beskattning på firmabil, så vil man i de fleste tilfeller der man

driver som selvstendig næringsdrivende bli fordelsbeskattet for firmabil uansett om det er klasse 1 eller 2. Reglene er så strenge/sinnsykt idiotiske vedr. bruk at du blir beskattet uansett.

 

Tror eneste måten å slippe unna beskatning er å ha en bil til, og føre kjørebok.

Mye strengere med selvstendig firma enn AS og enklere for skatteetaten å vite hvem som bruker bilen.

Du har ikke lov å stoppe for å kjøpe brød i butikken en gang selv om dette er på vei til en jobb.

Forhør deg med regnskapsfører ang. regler og bruk av firmabil. Ikke ta svaret fra Skatteetaten for god fisk.

 

Kan du utdype dette litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utdype ??? Er nok ingen ekspert, men driver firma selv og har litt erfaring. Leier også inn en del selvstendige næringsdrivende som har bil registrert på sitt firma.

 

Mitt råd til deg hvis du skal ha bil på selvstendig firma er å sjekke reglene med regnskapsfører. Hvis du ikke fører regnskapet selv da. Jeg anbefaler regnskapsfører.

 

Det er mange regler som skal oppfylles for å ikke bli beskattet av firmabil.

Du kan ikke kjøre den hjem.( Hvis du ikke har firma hjemme da).

Du skal ikke under noen omstendigheter bruke bilen til privat transport av varer etc.

Men det er problemer for private næringsdrivende å bruke privat bil og ta kjøregodtgjørelse også. Det er et begrenset antall ganger pr. år du kan utgiftsføre transport til hver kunde.

I et AS kan du skriver flere turer hver dag.

Det er når du får bokettersyn du vil få smellen hvis du ikke har tatt med fordel for firmabil i ligningen din. Da vil skattekontoret ved skjønn avgjøre

om du har brukt bilen til private formål, og det er opp til deg å bevise motsatt.

 

Vil tro at for en fotograf er det ikke lett å argumentere for behovet for en klasse 2 bil.

Selv har jeg en pickup jeg bruker, men den står på ASet og er skrevet som servicebil.

det er en 2 seter på grønne skilter. Men i min jobb frakter vi langt tyngre ting av f.eks. stål som kan være svært møkkete, også mye verktøy. Jeg har 2 biler privat som står i mitt navn. Hadde jeg hatt en firmabil med 5 seter ville det ikke vært enkelt å slippe skatt på den.

Grunnen til det er at skattemyndighetene mye enklere etter skjønn kan si at sansynligheten for at bilen blir brukt privat er veldig høy.

 

Ikke bruk bilen over til Sverige da risikerer du å bli fordelsbeskattet.

Tollvesenet registrer alle biler på grønne skilter som passerer grensen ved kontroll.

 

Har hatt mine feider med skattevesenet så er muligens noe negativ innstilt mot dem, men mine erfaringer er det at de kan gjøre hva de vil (rett eller ikke) uten at det får konsekvenser for dem.

Utrolig hva de gjør for å ta de som bruker firmabil privat. Vet de drar til kjøpesentere og noterer biler med grønne skilter.

Der jeg bodde før kom de hjem på kvelden og sjekket hvilke biler som sto parkert der.

 

Om det lønner seg å kjøpe bil på selvstendig firma ? Ja tror nok det, men vær nøye med å betale nokk i skatt på den. Det mest lønsomme er nok å ha en rimelig privatbil og jobbe for et AS slik at du kan ta kjøregodtgjørelse skattefritt.

Lenke til kommentar

Tja, snakket med en som jobbet i skatteetaten før, og fikk beskjed at det ville gå greit så lenge jeg førte oversikt over bruken, slik at en så forskjell i privat og ellers.

 

Men når det er sagt, det er ikke snakk om utstyr du lett kan ta med på buss eller bruke vanlig bil til. Utstyret veier mye og tar mye plass, siden det vanskelig kan slås sammen. Ut i fra hva jeg forstod skattehjelpen, direktoratet og han jeg snakket med var jeg på trygg grunn.

 

Men når det er sagt er tale om en forsikringspremie på nærmere 11 000, verksted estimerte jeg til 10 000 i året, og med bensin og årsavgift m.m., så undres jeg snart om leiebil kan være langt bedre idee. Det vil koste typisk 3000 for en helg eks moms for en skikkelig bil, men siden det veier så mye er varebil ala Touran feks veldig praktisk mhp volum den kan ta.

 

Men er vel neppe verre enn å skrive alt i en søknad til skatteetaten og få en forhåndsuttalelse?

Hvis de sier det er ok, så kan de neppe komme etterpå å slakte meg med mindre jeg avviker fra de forutsetninger jeg la?

 

 

Edit:

 

Snakket med BEDIN og skatteetaten igjen nå, og fikk noe bedre svar

 

MOMS med varebil gikk helt fint så lenge det var varebilklasse 2

Under 6000 km, så beregner jeg 3,5 kroner i fradrag

Over så var det sjablong på 75% tilbakeføring eller relle kostnader, hvilket av dem som var lavest, med relle kostnader x 0,75 for å gi merinntekten på firma.

 

Da får jeg regne noe mer på dette :)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Vel jeg vil si : ALDRI stol på skatteetaten!

De gjør akkurat som de vil når den dagen kommer alikevel.

Men er du nøye med å føre bok og betale for bruken privat så skal du være trygg.

Men vil tro at du må betale skatt lik en som har normal firmabil.

Det vil nok være slik at du må full skatt for bilen selv om du bare bruker den privat en gang.

 

Husk at de kan gå 10 år tilbake. Hvis de mener du har gjort ting bevist kan du få en tilleggsskatt på opp til 60% pr. år.

 

Vil nok tro at hvis du gjør som du sier og leier bil hvis du bare trenger den et par ganger i året så er det enklest. Det er sikkert betalte jobber så da kan du jo beregne utgiftene pr. jobb. Vent heller med firmabil til du er godt i gang med firmaet og har jevn inntekt.

 

Her en liten historie helt OT men kansje interesang ?? :

 

Hadde en kjip opplevelse med skatteetaten vedr. skatt på aksjer.

Var en regel som kom i 1998 som vi sjekket opp om gjalt oss. Dette ble gjort skriftelig og vi fikk svar at denne regelen ikke gjalt våre firmaer.

I 2004 skulle denne regelen avvikles og enkelte skattekontor gjennomgikk da firmaer i sitt distrikt. Dette ble startet i 2005. Ganske raskt kom kravet om å betale skatt på utbytte fra 1998 til og med 2004. Jeg fikk et krav på over 500.000,- med forfall på 14 dager.

Siden jeg jobbet og var medeier var normallønnen lav(i forhold til jobb) med tanke på utbytte. Det var ikke snakk om store beløp pr. år , men i løpet av 6 år så var det jo blitt litt. Dette var i samme periode som Enron-saken, og det virket som om skatteverket hadde sett litt for mye Cops o.l. programmer. De kom inn i lokalene og hadde "razzia", tok med seg alt mulig av dokumenter. Kravene og ikke minst formuleringene i brev og oppførselen til persjonene var svært fientlig og ubehagelig.

Vi hadde vårt på det tørre var vi sikre om, men lovverket var slik at vi måtte bevise vår rett. Vi måtte derfor gå til sak. Med mye advokathjelp over lengre tid, ble det til slutt satt opp rettsak. Dagen før rettsaken trakk skattemyndighetene seg, det var slutten av 2007.

 

Pengene ble tilbakebetalt uten noen form for kompensasjon eller unskyldning.

Advokatutgiftene ble ikke dekket. Vi ville ikke gå lengre heller da vi var bekymret for senere "hevnaksjoner" fra disse folka.

 

Denne saken var svært belastende økonomisk. De estimerte at kravet kunne komme opp i 2,4 mill bare mot meg hvis de mente jeg hadde unnlatt å betale skatt bevisst.

Jeg hadde faktisk klargjort for utflytting/rømming til utlandet hvis rettsaken gikk feil vei. Men sinnsykt bra følelse når det gikk som det gikk.

 

Hvert år etter dette får jeg krav om forskuddsbetaling av skatt på over 200.000,- og må inn å endre slik at jeg kan betale normale trekk hver lønning. Har forhørt meg med skatteverket og de sier det er p.g.a. at jeg har skylt skatt før og dette er oppført hos dem.

De kjører med føre var prinsippet, eller vi tar penga

 

I mange andre land har de mafia i Norge har vi Skatteverket.

Lenke til kommentar

Jeg sitter med vurderingen nå.

 

Foreløpig kan ting tale for at hvis jeg heller investerer i en bedre bag til stativene, og finner bedre løsning på sft/octboksen jeg bruker mye, så kan jeg spare meg en del frsutrasjon.

Finner jeg en bag e.l. som kan holde batteri, eller en annen måte å bære dette på, så er problemet løst også.

 

Jeg beregnet vel kostnadene til:

Bil 200 000 - jeg liker buss, så brukes neppe mye privat

Selv om fordelen om å dra hvor en vil, når som helst virker veldig lukrativ

 

Drivstoff: 2000 kr

Forsikring: 5000 kr (jobber i selskapet som skal forsikre meg)

Verksted: 6000 kr

Årsavgift: 2000?

 

Totalt: 15 000 kr, hvilket når jeg regnet helger med feks en A6 leid på skøyen utenom sesong ville koste meg 1500 kr eks moms for helgen. Noe sier meg at bare drift hvert år kan spares lett inn med å hente leiebilen etter jobb fredag på skøyen, stikke innom lørdag kveld eller mandag morgen og levere.

 

Burde kanskje regne bedre på behovet og så se om det finnes lettere løsninger enn bil når jeg ser dette. Firmaet er i oppstart nå, så investering av denne type er vel neppe forsvarlig?

Lenke til kommentar

Er nok lurt å vente til firmaet er oppe å går.

Er kansje ikke enkleste faget å tjene masse penger??

Mange som starter selv vet hva slags bil de skal ha før de har en eneste kunde.

Ikke det samme å motta fast lønn hver måned som å måtte tjene inn lønnen selv hele tiden.

Vi har som prinsipp her å aldri kjøpe dyre ting som biler hvis vi ikke kan kasje de ut selv.

Lån kan fort bli en belastning for et lite firma når det har gått en stund uten de store jobbene.

Lenke til kommentar

Tja - det som var hovedproblemet var jo utstyret, som i seg selv ikke veide mye, men som tok ubegripelig stor plass.

Nå har en leverandør fått en løsning hvor den kan pakkes opp og ned på 10 sekunder, så spørsmålet er jo holdbarheten ved normalt bruk der.

 

En slik løsning koster meg 1000 kr for en stor, og kan pakkes lett. Da gjenstår eventuelt stativ og kamera, så hvis jeg finner en skikkelig bag som takler det, og ryggsekk, så burde jeg jo klare meg med buss.

 

Et enkelt søk hos hertx avslørte jo at biltypen jeg trenger sjelden vil koste meg mer enn 2500 kr ink moms i reise, noe som fint kan avskrives på firma, ulikt bil, og jeg får vel neppe behov for slik særlig ofte hvis jeg finner reiseløsninger som vil hjelpe meg mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...