Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe varebil, hvilke er mest driftssikre og koster minsti drift?


Anbefalte innlegg

Siden jeg ofte flytter med meg mye tungt utstyr, store gjenstander og mengden som regel er nok å holde begge hendene mine opptatt, så ønsker jeg meg en varebil, typisk Touran e.l. når jeg skal ha ny bil nå.

Det å kjøre buss når du skal ha med deg en stor softboks, batteri,diverse optikk osv, eller når jeg skal flytte, og få hund synes heller tungvint.

 

Hovedsaklig har jeg låst meg på VW Caddy eller Touran, men jeg vil gjerne ha en som driftsmessig er billig, går relativt raskt, under 170 000 kr, automat og ikke minst driftsikker.

 

Passer disse to da, eller burde jeg se på andre modeller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utrolig mye kjedelige biler man finner når du søker etter kriteriene dine. Lurer også på hvordan du får "går relativt raskt" og "Caddy" til å høre sammen? Du kan jo ta en titt på denne, det er nesten det eneste man finner som ikke er i kassebil-sjangeren. Godt utstyrt bil som er kjent for å være driftssikker.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23846332

Lenke til kommentar

Relativt raskt burde kanskje utdypes. Jeg hadde vel en 1.6 l bensin Passat 98 for noen år siden, så hvis en kan ha noe relativt bedre enn den, men drivstoffgjerrig er jeg godt fornøyd. Noe BMW/Audi fart bryr meg fint lite, hadde sjelden behov for det, men noe mer kick enn passaten gav hadde vært fint.

Lenke til kommentar

Relativt raskt burde kanskje utdypes. Jeg hadde vel en 1.6 l bensin Passat 98 for noen år siden, så hvis en kan ha noe relativt bedre enn den, men drivstoffgjerrig er jeg godt fornøyd. Noe BMW/Audi fart bryr meg fint lite, hadde sjelden behov for det, men noe mer kick enn passaten gav hadde vært fint.

 

Du er med andre ord ute etter en helt normal bil. Da er sikkert en Touran TDI midt i blinken.

Lenke til kommentar

Relativt raskt burde kanskje utdypes. Jeg hadde vel en 1.6 l bensin Passat 98 for noen år siden, så hvis en kan ha noe relativt bedre enn den, men drivstoffgjerrig er jeg godt fornøyd. Noe BMW/Audi fart bryr meg fint lite, hadde sjelden behov for det, men noe mer kick enn passaten gav hadde vært fint.

 

Du er med andre ord ute etter en helt normal bil. Da er sikkert en Touran TDI midt i blinken.

 

Hva kan jeg si; jeg kan forskjell på datautstyr og foto e.l., ikke biler og motor. Men hvordan er Touran mhp driftsikkerhet? mye feil, eller gjennomgående stabil bestefarbil?

 

Hvordan er bensinforbruket ved normal kjøring - ikke høye turtall e.l.?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Hva kan jeg si; jeg kan forskjell på datautstyr og foto e.l., ikke biler og motor. Men hvordan er Touran mhp driftsikkerhet? mye feil, eller gjennomgående stabil bestefarbil?

 

Hvordan er bensinforbruket ved normal kjøring - ikke høye turtall e.l.?

 

Hvis du absolutt skal ha bensin så er det én eneste bil til salgs i din prisklasse, en 102HK-versjon. Denne blir nok vanskelig å selge igjen. Velger du diesel har du mye mer å velge i mellom, og som kjent bruker dieselmotorer mindre enn tilsvarende bensinmotorer. Aner ikke noe om driftsikkerheten men du kan lese litt her: http://honestjohn.co.uk/carbycar/volkswagen/touran-2003/

 

Skjønner egentlig ikke helt hvorfor du vil ha sånn bil til å frakte kamerautstyr. De gangene man flytter i livet er det ikke vanskelig å få leid en ordentlig flyttebil. Hvis du går bort fra kravet om varebil har du så uendelig mye mer å velge i mellom.

Lenke til kommentar

Hva kan jeg si; jeg kan forskjell på datautstyr og foto e.l., ikke biler og motor. Men hvordan er Touran mhp driftsikkerhet? mye feil, eller gjennomgående stabil bestefarbil?

 

Hvordan er bensinforbruket ved normal kjøring - ikke høye turtall e.l.?

 

Hvis du absolutt skal ha bensin så er det én eneste bil til salgs i din prisklasse, en 102HK-versjon. Denne blir nok vanskelig å selge igjen. Velger du diesel har du mye mer å velge i mellom, og som kjent bruker dieselmotorer mindre enn tilsvarende bensinmotorer. Aner ikke noe om driftsikkerheten men du kan lese litt her: http://honestjohn.co.uk/carbycar/volkswagen/touran-2003/

 

Skjønner egentlig ikke helt hvorfor du vil ha sånn bil til å frakte kamerautstyr. De gangene man flytter i livet er det ikke vanskelig å få leid en ordentlig flyttebil. Hvis du går bort fra kravet om varebil har du så uendelig mye mer å velge i mellom.

 

Det er fordi det er snakk om typisk 30 kg med utstyr om jeg først begynner, samt at jeg har eget firma hvor bilen kan settes ettersom det er varebilklasse 2, samt fordelene for meg enn så lenge jeg er singel ser jeg som større mhp bagasjeplass enn med A4'en feks som familien har i dag.

Lenke til kommentar

Det er fordi det er snakk om typisk 30 kg med utstyr om jeg først begynner, samt at jeg har eget firma hvor bilen kan settes ettersom det er varebilklasse 2, samt fordelene for meg enn så lenge jeg er singel ser jeg som større mhp bagasjeplass enn med A4'en feks som familien har i dag.

 

30 kg. er jo ingenting. Jeg skal ikke krangle på hvorfor du mener du trenger såpass med bagasjeplass men vær klar over at en A4 tar over 1400 liter med setene nedfelt. Jeg har ikke så god kjennskap til lover og regler når det gjelder varebiler, men mener å tro at det ikke er noe problem om bilen du setter på firmaet er en personbil. Grunnen til at jeg nevner dette er at det virker som om du kanskje overvurderer plassbehovet ditt og jeg synes det er synd om du skulle ende opp med noe så kjedelig som en Caddy når du kanskje helt fint kan klare deg med en stasjonsvogn. Du skal selvfølgelig velge bil selv, men gjør deg selv den tjenesten at du prøvekjører en stasjonsvogn før du bestemmer deg.

 

Noen eksempler:

Audi A4: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23932402

Audi A6: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23070194

BMW 3-serie: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21617637

BMW 5-serie: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=19843492

Jaguar X-type: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22576466

Mazda 6: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22998069

Mercedes C-klasse: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21420018

Saab 9-3: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23772052

Saab 9-5: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23275364

 

Merk at jeg har bare tatt tilfeldige biler her, har ikke sett igjennom noen annonsene. Dette var mer ment som å gi deg litt inspirasjon. Lykke til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Enig med Sluquet her! Vist du ikke skal ha all verdens med utstyr og vil ha noe som møter kravene dine bedre har du jo alltids stasjonsvogn med nedslåtte seter, spesielt i den prisklassen!

Dog så er Touran TDI 2.0 med DSG kasse en DRØØØØM og kjøre for og si det mildt.

Lenke til kommentar

Dere har rett i at en stasjonsvog definitivt hadde vært bedre, men dessverre må jeg ta for god fisk når skattedirektoratet ringte tilbake for å forklare moms/skatt, og for å få uttelling der, så må det være varebilklasse 2. 1 er nok A4/A6 med grønne skilter så vidt jeg har forstått, og er dermed utelukket.

 

Hva angår vekt, så snakker vi for så vidt om gjenstander som ikke veier mye i seg selv, men tar stor plass.

Typisk sånne:

 

http://www.kaffebrus.com/octabox-150-cm-94.html

 

Men skal uansett se ann til jul/neste år for å være helt sikker på behovet, men begynner undersøkelsene nå :)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Men hvordan er den på kvalitet? Er det mye feil sammenliknet med passat/a4, er de som regel billig å utbedre (tenker snapdrive e.l. for verksted)Antar at det er 2007/2008 modell jeg ender med, eventuelt er jo S-max og Zafira muligheter, men Touran har kanskje noe utseende med seg på 2007/2008 de andre ikke har?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Zafiraen er klasse 2.

 

Men fryktlig dårlig plass!

Dette pga at Opel Norge måtte plassere skilleveggen så nærme rattet for å få den godkjent som klasse 2. Så får håpe trådstarter ikke er over 180.

Ok, synes selv at også Touranen var litt trang, kunne ikke ta settet så langt som jeg hadde ønsket, men det er veldig lett og flytte gitteret lenger bak (skruefest i håndtak i taket bak), blir for langt bedre.

Er viktig at dette blir godkjent med samme, blir du stoppet med flyttet gitter ender du opp med og betale ekstra avgiftene for en vanlig personbil,

Lenke til kommentar

Med gitteret nede, så satt jeg akkurat passe i Touran'en jeg hadde. Men har hørt dem har blitt strenge på slike kontroller nå... og da spesielt på Touran, da disse er enkle og kontrollere og veldig vanlige.

 

Tar du den sjansen, så er Touran en flott bil synes jeg :)

 

Hadde vertfall ikke noen problemer med min de tre årene jeg hadde den...

 

Men tror kaaanskje jeg ville holdt meg unna DSG-kassen hvis du kjøper brukt...

Det er en kanonflott girkasse, men har opplevd noen som har hatt litt småproblemer med denne. Dette kan bli en dyr fornøyelse hvis du skulle være uheldig.

 

Kjøper du nytt, så velg DSG! Verdens beste automatkasse!

Har lagt ut en filmsnutt her hvor du kan se DSG-kassen i aksjon:

http://www.youtube.com/watch?v=vsZCPu7E4Vc

Lenke til kommentar

Dere har rett i at en stasjonsvog definitivt hadde vært bedre, men dessverre må jeg ta for god fisk når skattedirektoratet ringte tilbake for å forklare moms/skatt, og for å få uttelling der, så må det være varebilklasse 2. 1 er nok A4/A6 med grønne skilter så vidt jeg har forstått, og er dermed utelukket.

 

Hva angår vekt, så snakker vi for så vidt om gjenstander som ikke veier mye i seg selv, men tar stor plass.

Typisk sånne:

 

http://www.kaffebrus.com/octabox-150-cm-94.html

 

Men skal uansett se ann til jul/neste år for å være helt sikker på behovet, men begynner undersøkelsene nå :)

 

 

Hvis du er bekymret for beskattning på firmabil, så vil man i de fleste tilfeller der man

driver som selvstendig næringsdrivende bli fordelsbeskattet for firmabil uansett om det er klasse 1 eller 2. Reglene er så strenge/sinnsykt idiotiske vedr. bruk at du blir beskattet uansett.

 

Tror eneste måten å slippe unna beskatning er å ha en bil til, og føre kjørebok.

Mye strengere med selvstendig firma enn AS og enklere for skatteetaten å vite hvem som bruker bilen.

Du har ikke lov å stoppe for å kjøpe brød i butikken en gang selv om dette er på vei til en jobb.

Forhør deg med regnskapsfører ang. regler og bruk av firmabil. Ikke ta svaret fra Skatteetaten for god fisk.

Lenke til kommentar

Siden jeg ofte flytter med meg mye tungt utstyr, store gjenstander og mengden som regel er nok å holde begge hendene mine opptatt, så ønsker jeg meg en varebil, typisk Touran e.l. når jeg skal ha ny bil nå.

Det å kjøre buss når du skal ha med deg en stor softboks, batteri,diverse optikk osv, eller når jeg skal flytte, og få hund synes heller tungvint.

 

Hovedsaklig har jeg låst meg på VW Caddy eller Touran, men jeg vil gjerne ha en som driftsmessig er billig, går relativt raskt, under 170 000 kr, automat og ikke minst driftsikker.

 

Passer disse to da, eller burde jeg se på andre modeller?

mitt tips: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23920342

dog ikke så bensin gjerrig, men man kan ikke få alt man vil ha her i verden heller :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...