Gå til innhold

Slik jeg ser det: Retina Display vs. SuperAMOLED & iOS4 vs. Android v2.1

Anbefalte innlegg

iPhone 4 Retina Display vs. Galaxy S SuperAMOLED

Retina Display har en god oppløsning og bra farger og greie kontraster. Bilder fremstår helt ok, og apps ser også bra ut. Jeg er allikevel litt lite imponert i forhold til hypen som Apple og entusiaster har klart å dra opp rundt Retina Display. SuperAMOLED har skarpere bilder, synes jeg, og skaper mer "liv" på skjermen både når det gjelder apps, bilder og film. Fantastiske kontraster takket være et overlegent sortnivå gjør at Samsungs SuperAMOLED skjermer er markedets beste. Derimot er Retina Display helt overlegen når det gjelder å lese tekst på skjermen. Oppløsningen gjør det til en behagelig opplevelse. SuperAMOLED skjermen til Galaxy S er grei til tekst for kortere økter. Lysskarpheten gjør at det blir noe mer slitsomt i lengden, og ord fremstår ikke på langt nær så "behagelige".

iOS4 vs. Android v2.1

iOS4 er et enkelt OS, og har en del smarte løsninger, men også noen tungvinte. Android sitt OS er mye mer detaljert, og krever litt mer innsats fra brukeren, men er mye mer fleksibelt og kontrollerbart når man venner seg til det. Android er ikke SÅ tungvint som enkelte skal ha det til.

Det som gjør iOS4 mer fleksibelt er App Store. Når det er sagt så gir Android en bedre brukeropplevelse "rett ut av boksen", slik jeg ser det.

Android har bedre oppkobling mot sosiale medier og tjenester fra Google.

Jeg kan ikke si at iOS4 er enormt imponerende, til tross for hva mange tilhengere sier. Android kommer til kort når det gjelder Market og kvaliteten på mange apps der. Så det er pluss og minus hos begge leverandører.

Den ultimate mobilen hadde vel vært Apple sin hardware, Android sitt OS i en noe mer forenklet og designmessig bedre utgave, og med all supporten og utviklerne som App Store bringer med seg.

Endret av norMain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes innlegget ditt var litt selvmotsigende TS. Du skriver at Android gir en bedre brukeropplevelse rett ut av boksen. Samtidig skriver du at Android krever mer tilvenning?

I mine øyne kan mye av iPhones suksess tilskrives at den er svært enkel i bruk, alt fungerer feilfritt, og brukergrensesnittet er nydelig og flyter som en drøm.

Lenke til kommentar

Jeg synes innlegget ditt var litt selvmotsigende TS. Du skriver at Android gir en bedre brukeropplevelse rett ut av boksen. Samtidig skriver du at Android krever mer tilvenning?

I mine øyne kan mye av iPhones suksess tilskrives at den er svært enkel i bruk, alt fungerer feilfritt, og brukergrensesnittet er nydelig og flyter som en drøm.

Jeg ser poenget ditt. Et forsøk på å pressisere: Android gir mer/har flere verktøy rett ut av boksen, men krever samtidig litt personlig touch for å fungere best mulig.

Jeg synes ikke at iPhone gir noen WOW opplevelse lenger. Overgangene til forskjellige skjermer er "sexy", men det er også alt.

Android er mer spennende. Kanskje fordi det er nyere, og utviklingen går fremover og nye ting legges til. Kanskje det er kontrollfreaken i meg som liker at jeg kan bestemme mer og ha "kontrollen" over hva som skjer i Android i forhold til iOS. Jeg vet ikke helt.

Nå har jeg en iPhone da, fordi jeg måtte jo bare se om denne fantastiske Apple magien ville omfavne meg. Jeg er ikke overbevist, enda. Kanskje jeg trenger mer tid på det.

Endret av norMain
Lenke til kommentar

Jeg driter strengt tatt langt i hva folk synes og tror om X vs X.

Det som er viktig i X vs X er tester med fakta, ikke troing og synsing... Det kan du ha for deg sjøl!

Du kan jo ikke si det. Hvorvidt man velger iOS eller Android har da mer med personlig smak og behag enn med fakta å gjøre.

Lenke til kommentar

Pc World har i dette nummeret en stortest av proffmobiler. iPhone 4 gikk av med seieren. Må si jeg er overrasket. For to år siden vurderte vi iPhone på jobben, men valgte å vente rett og slett fordi vi følte iPhone var litt for "image"-telefon.

Nå derimot har vi tatt steget og tilbyr iPhone 4 internt. Enkelte kunne tenke seg Android, men den kan vi rett og slett ikke tillate bruk av når det finnes programmer som "Lock picker" :(

(Jeg vet iPhone kan jailbreakes, men det kontrollerer vi at brukere ikke har gjort med jevne mellomrom). Uansett artig at iPhone nå har blitt en fullverdig profftelefon, for det var den absolutt ikke i starten :)

Lenke til kommentar

Jeg driter strengt tatt langt i hva folk synes og tror om X vs X.

Det som er viktig i X vs X er tester med fakta, ikke troing og synsing... Det kan du ha for deg sjøl!

Det er en påstand som er lett å konkludere med, med mindre du har prøvd de ulike produktene. Det er mer mellom himmel og jord enn tall.

Et konkret spørsmål til deg: Hva måler du programkvalitet og kompatibilitet i, og hvordan kommer du frem til de svarene?

Og hastighet? Hz? Hvorfor er min ipod med 533 mHz raskere enn min spica på 800 mHz på alle måter? Android fans slår seg ofte til ro med at deres apparat er raskest ( .. verdens raskeste prosessor.. snapdragon.. snapdragon..) når en ipod på halvparten opererer nesten like smidig, på noen områder smidigere.

Min Omnia HD har 600 mhz Cortex prosessor med egen grafikkenhet men er treg som en dass-sause. Første gen. iphone (412 mHz) var et friskt pust i bakken, i forhold.

Tall er ikke alt fordi en ikke kan tallfeste alt. Det er alfa omega å forstå dersom du skal måle opp produkter mot hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...