Gå til innhold

Kreatin Bivirkninger og erfringer.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bestilt kreatin, og lurer i den anledning på noen ting. Har lest en del på nettet, og ikke alle er enig for å si det sånn.

1. Kreatin øker musklene, og da hjertet er en muskel kan det bli større?

2. Nyresten?

3. Kroppen stopper opp med produksjonen av den naturlige kreatinen. Vil denne 100% sikkert gå tilbake til normalen etter bruk?

4. Bloated look.. Ser man oppblåst ut?

5. Det er ødeleggende for tennene?

6. Når man slutter får man ekstremt lite energi?

7. Kardio er ugunstig, da man blir dehydrert og kreatinen trenger vann...

8. Hvis man spiser et måltid med rødt kjøtt, hvor mye kreatin vil man da få i seg?

9. Kan en syklusordning hjelpe? En mnd på, så en mnd av?

10. Detter er et ganske nytt produkt, og dermed er ikke langsiktige bivirkninger kartlagt...

11. Hvor mye vann bør drikkes daglig mens du tar kreatin?3-4liter?

Mange spørsmål, og helt sikkert en del av dem som er "dumme". Har noen av dere gått/går på kreatin? Erfaringer? Synes at skremselspropagandan på nettet var litt overveldende med tanke på hvor mange som bruker dette tilskuddet, og at det av norske tilbydere blir fremstilt som uten bivirkninger...

Endret av jj_89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha! Det har aldri jeg opplevd, weebl. Men folk er forskjellige.

3: Har vært en del rykter om det, og har visstnok blitt bevist. Men har lest nyere studier hvor dette har blitt motbevist. Det anbefales ikke å gå på kreatin i lengre perioder enn 2- 3 mnd tror jeg.

4: Jepp ! I ansiktet. Bollekinn :p Men dette avtar med en gang man slutter med kreatin.

7: Jeg synes jeg fikk veldig mye bedre kondis av kreatin. Mulig dette var placebo, men jeg kan umulig tro det er dårlig for kardio.

Jeg har gått mye på kreatin, men aldri opplevd noe annet enn oppblåste kinn. Men alle er forskjellige.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei! Denne tråden er litt gammel, så kanskje du har fått svar på noen av spørsmålene dine allerede? Jeg har lyst til å svare på den likevel. Kanskje du kan dele dine erfaringer også?

Du skriver:

Kreatin øker ikke musklene, men "volumiserer" dem. Kreatinet binder vann inni muskelcellene, og gjør dermed musklene større. Men økningen er ikke ved at alt i cella blir større, sånn jeg har forstått at skjer med steroider.

2. Nyresten?

Man må drikke utrolig mye vann når man bruker kreatin. Jeg begynte for et par dager siden, og er tørst absolutt hele tida. Hvordan er det for deg, har du blitt mindre tørst etter hvert?

3. Kroppen stopper opp med produksjonen av den naturlige kreatinen. Vil denne 100% sikkert gå tilbake til normalen etter bruk?

Jeg har aldri hørt at kroppen stopper opp med produksjon av kreatin. Gjør den? Imidlertid har det vært studier der personer, riktignok med muskeldystrofi, fikk en mengde på 3g/dag over 18 år med kun positive virkninger.

Det er som sagt muskelcellene som trekker vann inn i seg, så om noe så er det musklene som ser større ut. Det sies dog at denne effekten ikke er så veldig stor.

Aldri hørt. Hvem sier det?

Aldri hørt - men kreatin skal visstnok gi energi både til kropp og hjerne, så et avbrudd vil sikkert merkes. Det tar riktignok 2 mnd før alt det ekstra kreatinet er borte, så det kan være en psykologisk effekt.

Det er anaerob trening som får effekt, ved at kroppen får mer ATP tilgjengelig og kan dermed presse seg litt ekstra i anstrengelser som er kortvarige. Kardio har ikke vist seg å ha samme effekt. I tillegg kommer det du snakker om.

8. Hvis man spiser et måltid med rødt kjøtt, hvor mye kreatin vil man da få i seg?

Vet ikke. Noen er "non-responders", for eksempel fordi de spiser mye kjøtt og dermed har fulle kreatinlagre fra før av.

Som sagt kan det ta lang tid før alt kreatinet er ute av kroppen. Jeg har sett at noen anbefaler 2 mnd. på og

10. Detter er et ganske nytt produkt, og dermed er ikke langsiktige bivirkninger kartlagt...

Kreatin har blitt forsket på minst siden 1918 (kilde), så dette blir strengt tatt litt feil. Jeg tør påstå at kreatinbruk er bedre kartlagt enn effekten av protein. Faktisk!

Sist så jeg 4-6 liter. Selv drikker jeg hele tiden. Håper tørsten går ned etter hvert.

Lenke til kommentar

Hei!

Har vel gått på det en måned, og har egentlig ikke sett så store forandringer. Har hatt god progresjon med vekter, så kreatinen har nok hjulpet meg en del der. Ellers drikker jeg mye vann, ca. 3-4liter, pisser klart, og merker egentlig ikke no til tørsten. Lykke til videre!

Endret av jj_89
Lenke til kommentar

jeg brukte kreatin kapsler. spiste en halv boks, så slutta jeg.

fikk utrolig mye kviser av det! vet ikke hva det kommer av men :whistle:

jeg brukte kreatin kapsler. spiste en halv boks, så slutta jeg.

fikk utrolig mye kviser av det! vet ikke hva det kommer av men :whistle:

Lenke til kommentar

Du trenger ingen av delene, men skal du ta noe, kan du like gjerne ta begge deler. Husk at kreatin er det eneste som har påvist effekt. Protein blir dermed opp til deg å vurdere.

Følg også bruksanvisningen og ta 3-5 gram kreatin om dagen. De som har opplevd bivirkninger, har tatt mye (20 gram om dagen) over lange perioder. EU har uttalt at 2-3 gram kreatin per dag som tilskudd sannsynligvis er trygt. Drikk nok vann, bare.

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Det er bare tull at kroppen slutter med "egenproduksjonen" av kreatin (men av naturlige grunner er kanskje artikkelforfattere fra steroider.net mer bekymret for sånt enn andre), og artikkelen er >50% bro-science som bare er ukvalifisert synsing.

Det har vært studier av bruk av kreatin over lang tid, og det er ikke påvist noen langsiktige bivirkninger, heller ikke den du nevner.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

Jeg har brukt kreatin sammenhengende i snart 4år og har ingen bivirkninger av dette, eneste pausen jeg har hatt var en 2ukers ferie der jeg ikke fikk brukt det.

Den kreatintypen jeg bruker er ihvertfall ikke noe problem å bruke og det er jo maks effekt som man ikke får av noen andre typer tilskudd så hvorfor ikke ?

Bare å kjøre på. Jeg brukte dyre typer i begynnelsen men gikk over til billigste type og merker ingen forskjell.

Det koster meg nesten ikke noe med 5gram om dagen når det koster 79 for halvkiloen

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei!

Jeg har bestilt kreatin, og lurer i den anledning på noen ting. Har lest en del på nettet, og ikke alle er enig for å si det sånn.

2. Nyresten?

Mange spørsmål, og helt sikkert en del av dem som er "dumme". Har noen av dere gått/går på kreatin? Erfaringer? Synes at skremselspropagandan på nettet var litt overveldende med tanke på hvor mange som bruker dette tilskuddet, og at det av norske tilbydere blir fremstilt som uten bivirkninger...

1.

Forenklet: Vi mennesker får energien vår var organiske forbindelser i mat (fett, protein og karbohydrat). Disse spaltes ned, og til slutt dannes et molekyl som består av ribose (et karbohydrat), adenin (en aminosyre, altså det kommer fra protein), og to fosfatgrupper (fosfat er ionisert fosfor, som er et grunnstoff, dette får vi også fra mat). Dette molekylet kalles adenosindifosfat (ADP). Dette molekylet kan binde seg til enda en fosfatgruppe, og da lagres det "mye" energi i molekylet i denne bindingen. Nå kalles det adenosintrifosfat (ATP). Dette er en energibærer, og det er hovedsaklig ved hjelp av ATP (men også andre energibærere) at kroppen fordeler energien til der den trengs i kroppen, altså til arbeid i cellene. Når vi bruker/forbrenner energi vil ATP-molekylet spaltes, den 3. fosfatgruppen løsnes og frigjør energien som er lagret i bindingen. Nå har vi igjen ADP. En maratonløper spalter ca. et halvt kg ATP i minuttet.

Kreatin fosfat (er egentlig først nå jeg svarer på spørsmålet, det andre er forkunnskaper) er kroppens hovedkilde til fosfat. Du forstår derfor at fulle kreatinlagre (gjennom f.eks. tilskudd) vil være svært svært gunstig. Med fulle kreatinlagre vil kroppen ha større tilgang på fosfatmolekyler, og kroppen vil kunne danne nye ATP-molekyler (fra ADP) i optimal hastighet, altså får man større tilgang på energi.

I tlilegg vil kreatin føre til at flere vannmolekyler bindes i musklene, altså blir muskelcellene mer hydrert. En hydrert celle har raskere restitusjon (den bygger seg opp igjen raskere etter nedbrytning som følge av styrketrening) enn en dehydrert celle.

Hjertet er en muskel ja, og den kan vokse.

2.

Nyresten hva? Om kreatin kan føre til skader på nyresten? Ingen forskning jeg har sett viser det, nei.

3.

Kroppen tilpasser seg hele tiden etter forholdene. Om du tilfører kroppen mye kreatin vil den kunne fordele ressurser på andre måter enn å lage så mye kreatin selv, om du tilfører den lite kreatin vil den kanskje bruke mer energi på dette. Det er lite som tilsier at kroppen vil stoppe opp produksjon av kreatin om du tilfører det ekstra. Det fins kreatin naturlig i mat, f.eks. rødt kjøtt og tyttebær. Betyr dette ta vi ikke skal spise for mye rødt kjøtt og tyttebær? Tøys. Folk må slutte å være så redde for alt. Kroppen er en fantastisk maskin, den knekkes ikke så lett. Fins heller ingen dokumentasjon som viser langvarige virkninger av kreatin.

4.

Noen vil oppleve "bollekinn" pga det blir bundet mer vann, ja. I så fall, og om dette er negativt for deg, avslutt bruk. Enkelt og greit.

5.

Ødeleggende for tennene? Vel, vil tro det meste vi spiser som ikke har en helt nøytral ph-verdi vil kunne etse på tennene, og det er så klart også slitasje på tennene når vi tygger. Kreatin (i pulverform) blander du ut i væske og drikker. Det er i så fall denne væsken som vil være skadelig for tennene. Igjen, slutt å bekymre deg for alt mulig. Skyll godt med vann og ta en tannpuss etter du har tatt kreatin om du virkelig er redd. Det gjelder for øvrig det meste av annen mat og drikke du får i deg.

6.

Såfremt man har hatt et lavt nivå av kreatin i kroppen, deretter får opp nivåene som følge av kreatintilskudd, kan det jo virke fornuftig at man vil få tilsvarende lavere energinåver om man avslutter bruk. Dette er jo ikke å anse som en bivirkning akkurat, men en helt naturlig og uunngåelig konsekvens. Samme som å stå under en dusj, og spørre "om jeg går ut av dusjen og står i solen, vil jeg bli tørr igjen da?" Ja, det vil du.

Noen har allerede tilnærmet fulle kreatinlagre, disse vil ikke ha noen effekt av kreatin og vil heller ikke merke noe når de avslutter bruken. Logisk.

7.

Hahahha. Cardio er ugunstig, da blir man dehydrert. Jaja. Drikk mer vann? Makan til mangel på løsningsorientering.

8.

Kommer helt an på hvilket type kjøtt det er, og hvor mye du spiser :) "Om jeg spiser et måltid med spaghetti, hvor mye energi får jeg i meg?" Nei, si det. Vær mer spesifikk.

9.

Det beste er å bruke kreatin monohydrat i pulverform, og ta ca. 5g hver dag, hele året. Ingen sykluser.

10.

De har holdt på i noen tiår, så langtidsbivirkninger er forsket på, jo. Ingen er funnet.

11. Drikk når du er tørst, kroppen er kjempeflink til å si ifra selv ^^,

Egne erfaringer: Har brukt Maxx Creapure (kjøpt på gamle myorevolution, i dag heter det myrevolution), som skal være det reneste og beste kreatinproduktet som finnes. Dette er kreatin monohydrat i pulverform. Jeg kan ikke si jeg virkelig merker en stor forskjell, men jeg er ganske sikker på at jeg er blitt flinkere til å konsentrere meg, har blitt "sunnere" psykisk (færre tegn på oppgitthet, mer optimisme, mindre "depresjons"-følelse over ting), har også blitt sterkere og fått bedre kondisjon (som følge av trening). Hvorvidt noe av dette har med kreatinen å gjøre er jo uklart, det er det som er så synd.

Det som avgjør om kreatin vil ha effekt er:

- hvor store kreatinlagre har man fra før? De med fulle lagre fra før vil ikke kjenne noen effekt.

- Trener man/har man et godt kosthold ved siden av? (dette vil ha relevans om man ønsker økt styrke) Ellers vil kreatin uansett ha gunstig effekt på energinåver og psykisk helse.

- Kvaliteten på produktet, riktig dosering etc.

Uavhengig av kreatinlagre (som man trolig ikke vet noe om) er kreatin det billigste kosttilskuddet som finnes sett i sammenheng med dosene. En boks til 200-300kr kan vare sikkert et helt år. Absolutt noe alle som driver med hvilken som helst form for trening bør investere i. Det vil også gi økt konsentrasjon/forbedret psykisk helse osv, som jeg har nevt et par ganger.

Forbehold om feil, correct me if I'm wrong.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Prøv det og se hva som skjer.

Jeg prøvde kreatin for første gang for noen uker siden og dette var den eneste endringen jeg har gjort i kostholdet mitt på kanskje 3-4 år. Aldri vært så dårlig i hele mitt liv. Magesmerter og kvalme jeg aldri har kjent før. Fikk ikke til å spise, fikk brekninger. Testet meg for glutenallergi o.l, men da jeg innså at kreatin var det eneste nye i kostholdet mitt sluttet jeg med det og 4-5 dager etterpå var jeg i perfekt form igjen. Og dette var -små- mengder. Ikke slike enorme oppladningsfaser jeg leser om overalt.

Aldri igjen. :)

Får nok kreatin fra kostholdet uansett om man spiser mye kjøtt.

Noe som er like syrlig som kaustisk soda kan ikke være bra å innta matveien. :p

Lenke til kommentar

Finner dette ytterst rart Twiik, sikker på at du putta i deg kreatin? Kreatin er heller ikke syrlig med en ph på rundt 8,5.

Edit: Nå er ikke jeg noen kjemiker, men om jeg ikke tar feil er kaustisk soda sterkt basiskt.

Endret av storken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...