Gå til innhold

Jeg går på allmenn påbygg men angrer på det, er det fremdeles mulig å skifte til forkurs?

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Jeg går på allmenn påbygg og hadde 1YP (yrkesfaglig praktisk matte) på VG1 med sterk 4'rer. Og i sommerferien så tok jeg hele 1BA (yrkesfaglig teoretisk matte) på fritiden med litt hjelp av Sinus sine nettsteder når det gjaldt avansert brøk og algebra. 1BA er den T-matten som vi får på VG1.

Men problemet er at den T-matten som vi får på allmenn påbygg trenger 1T som grunnlag for å greie den matten og ikke 1BA noe som skolen tilbydde på VG1. Så nå har jeg et problem med T matten og må slite med den matten gjennom skoleåret med dårlige karakterer så jeg kan risikere å måtte velge 2P matte noe som vanskeliggjør overgang til R matte i fremtiden.

Det jeg lurer på om det er fremdeles mulig å skifte fra VGS allmenn påbygg over til høyskole ingeniør forkurs? for her begynner de helt på bunden av fra 1p matte så avanserer de strukturert til R2 matte.

Burde jeg skifte til forkurs? ellers kan jeg risikere å måtte ta forkurset utpå allmenn påbygg igjen pga feil matte og ingen fysikk på allmenn påbygg noe som vil ta et ekstra år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Byen er Bergen. Den aktuelle høyskolen er Høyskolen i Bergen. Mitt karakter snitt fra videregående (VG1 og VG2) er på 4,3 i snitt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Man får ikke generell studiekompetanse med forkurs men de gir unntak av generell studiekompetanse til ingeniør utdanning dersom du har de riktige fagene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hvorfor kan du anbefale allmenn påbygg?

Hvordan allmenn påbygg er for meg...

Allmenn påbygg:

- har ikke R matte¨

- må ha gymnastikk

- må ha nynorsk

- har ikke fysikk

- 10 timer norsk i uka

- må ta forkurset utpå dette igjen men kan da ta fritak i flere fag.

Forkurs:

- har alle nødvendige fag

- mindre norsk

- slipper muligens unna nynorsk

- slipper unna gymnastikk

- sparer et helt år ettersom at jeg skal ta læretid uten på dette igjen.

Men jeg sendte HIB en email til inntakskontoret deres og studiet er fult, jeg kan ikke søke før april 2011.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Forkurset har følgende fag:

Matematikk

Fysikk

Norsk

Engelsk

Teknologi og samfunn

Så er det bare å stryke de fagene du allerede har fra VGS.

I og med at du har litt tid på deg no, ville jeg sterkt anbefale deg å kjøpe pensum bøkene i matte og fysikk og ta noen gode dager i mnd med å bli kjent med stoffet

Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til å ta allmennfaglig påbygg, når du skal bli ingeniør. Kjøp pensum, sett deg godt inn i det. Reis jorden rundt, og søk i april for forkurs til høsten 2011 -- i stedet for å pine deg gjennom påbygg, når du egentlig ikke trenger det. :)

Så en ingeniør har ikke behov for generelle allmennkunnskaper? Triste greier :(

Veldig få har behov for fag som f eks historie, men det er noe som alle som skal ta høyere utdanning o.l bør kunne.

Lenke til kommentar

Vi har bare matte, fysikk, kjemi, generell kjemi og geologi, i tillegg til et par andre fysikkfag og noen fag med boring og reservoarteknikk. Ser ikke helt hvordan jeg skal få anvende mine kunnskaper i kroppsøving, sidemål og eldre historie her. :/

Nå har jo jeg gått allmennfag da, men hadde jeg ikke gjort dette, og visst at jeg ville bli ingeniør, hadde jeg ikke tatt både forkurs og allmenn påbygg. Det holder med forkurs, så kan man heller søke gjennom 23/5-regelen hvis man vil bli noe annet når man blir stor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det er en ting som er bra med allmenn påbygg, det er at det gir generell studiekompetanse noe som gir meg muligheten til å søke på alt mulig og ikke bare ingeniør studier. Og jeg kan ta halvårig realfagkurs med kun R1 og R2 matte med Fysikk 1. Det er her problemet ligger hvis ikke jeg klarer påbyggings T matten så vil jeg aldri klare det kurset. Jeg skal fortsette med T matte inntil videre, fordi jeg fant ut idag da vi hadde T matte er at jeg ikke er den eneste som sliter, vi får bruke geogebra, får opplæring i grafisk kalkulator, åpen bokprøver og Sinus sine sider.

Edit:

Sendte epost til HIB angående opptak til forkurs men de er stappfulle og det er lange ventelister med kvalifiserte søkere. Eneste løsningen nå er å ta forkurset på privatskole og betale flere titusener noe som er uaktuelt.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Hvis du tror matten på forkurs er så stegvis at den begynner på scratch så tar du grundig feil. Jeg hadde vel brøk/algebra og enkle funksjoner de første ukene så var det rett på 2mx/3mx(aner ikke hva det heter i dag, desverre). Så om du sliter med matten du har nå, så må du for all del ikke tro at forkurset blir noe enklere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hvis du tror matten på forkurs er så stegvis at den begynner på scratch så tar du grundig feil. Jeg hadde vel brøk/algebra og enkle funksjoner de første ukene så var det rett på 2mx/3mx(aner ikke hva det heter i dag, desverre). Så om du sliter med matten du har nå, så må du for all del ikke tro at forkurset blir noe enklere.

Jeg har hørt andre folk på forumet si at de begynner helt på scratch i både matte og fysikk.

Jeg har mateboken som brukes på forkurset "Sinus Forkurs" og "Cosinus Forkurs" Link http://sinus.cappelendamm.no/artikkel/vis.html?tid=617944. I disse bøkene ser det ut til at de begynner litt på P matte så avanserer de til T så videre til R1 og til slutt R2 matte. Dette kan virke enklere enn å ha matten "Sinus Påbyggingsboka T" som baserer seg på 1T noe som vi ikke fikk tilbud engang på VG1 for skolen tilbydde heller "Sinus 1BA" som er en slags yrkesfaglig rettet matte.

Lenke til kommentar

Vel.. Har hatt gjennomført både forkurs og ingeniørgraden.

Forkurset rangerer jeg kanskje som vanskeligst.

Det er vel kanskje delvis sant at du begynner på scratch med tallrekker etc de første dagene, men det som er viktig å forstå er tempoet som ligger i kurset. Hver eneste dag er det sentrale begreper som blir gjennomgått og du må forstå dem helt ut, slik at du kan anvende dem i flere sammenhenger. Altså det legges stor vekt på at du er disiplinert til å jobbe MYE, samt repetere stoff på egenhånd. Hadde sinus forkurs bøkene - de er elendig, enkelt og greit. Notater fra forlesninger er det som redder deg på eksamen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Dere som har fullført forkurs og ingeniørutdanning er vel eksperten her, så dere anbefaler heller at jeg fullfører allmenn påbygg og får såvidt karakter 4 i T matte. Så deretter tar et halvårig realfagkurs med kun R1 og R2 matte med fysikk?

Lenke til kommentar

Uten tvil om du allerede har begynt, i og med at sansyneligheten på å komme inn på forkurset nå er heller liten uansett. Desutten er de aller fleste ingeniørlinjene åpne, eller enkle å komme innpå(selvfølgelig finnes det untak, men det er min erfaring). Så karakterer er ikke SÅ viktige, 4 er mer enn bra nok.

Lenke til kommentar

Om du vil kutte ut allmenn påbygg blir nok opp til deg. Hvis du er godt inne i det så er det sikkert bedre å fullføre det du har begynt på. Som du tidligere har nevnt så har du også en sikkerhet med at realfagene dine fra påbygg kan du anvende til flere utdanninger, ikke bare ingeniør.

Men for all del det er fult mulig å peise på med forkurs hvis du er motivert og virkelig ønsker å bli ingeniør. Hadde 2 i den enkleste matten på videregående, klarte meg fint gjennom forkurs - men det gikk mye på vilje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...