Gå til innhold

LED-TV, 10.000kr, 46" eller mer. Spørsmål om Samsung UE46C6005

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter en ny tv. Den bør ha godt bilde og grei lyd og alt slikt selvfølgelig, og har sett mye på Samsung sin UE46C6005: http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=4066534

Men her kommer det som er tricky.

Det som skal kobles til TV'en er:

- Helt enkel GET-boks (TV)

- PS3

- DVD-spiller

- Nintendo Wii

Så hadde det også vært kjekt å koble til Nintendo 64 og PS2.

Hvordan skal dette løses når TV'en bare har én SCART-inngang? (Tenker på TV og DVD, Wii går på komponent og PS3 på HDMI). Min far vil gjerne ha mulighet til å se på TV uten å trykke på noen knapper (annet enn på-knappen), så GET-boksen bør gå rett i TV'en.

Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

uten å kjenne til hvordan samsung gjør det så er det en del ( vet ikke hvor mange) tver som selv finner den inngangen som gir signal. hvis flere kildr er tilkoblet til samtidig så risikerer man at man må velge den rette ingen selv.

muligens at det gåt ann å stille in hvilke innganger som skal prioriteres når tven slåes på.

det enkleste her ville selvfølgelig at alle som skal bruk den tven lærer seg å velge inngangen

et alternativ ville være å skaffe en av disse programmerbare fjernkontrollene og legge inn forskjellige aktiviteter

- se tv

- spille dvd

- spille ps3

- spille Nitendo

- se tekst tv

og så konfigurere den slik rett inngang blir valg .

du får også en bonus har : enheter som ikke er i bruk kan slåes av.

du skifter mellom aktivitet med en eller 2 tastetrykk .

når det gjelder å bruk 2 scart tilkoblinger på en scart innganger så finnes den en del kabler å velge mellom.

Biltema har en god del av dem

kabler hos biltema det står at splitteren ( nr 5 ovenfra ) har 2 utganger , her spørs det om ikke det også funger begge veier .

Den andre må du selv , manuelt skifte mellom hvilke enheter du skal bruke.

jeg vil jo tro at hvis du sender 2 video kilder inn på samme ingen på tvn så ville det bli dobbeltbilde eller forstyrrelser . da kan de være lurt å bare bruke den en av gangen

Lenke til kommentar

Vi har en scart-forgrener med 3 scartutganger allerede. Men siden det kun er én scartinngang på tven måtte altså forgreningen gått her, og TV, DVD og N64 ville stått i scartforgreningen. Hvis noen da har spilt N64 eller sett på DVD og ikke byttet etter seg, måtte man altså ha reist seg og trykket på en knapp for å velge den riktige scarten for å se på tv. Det vil ikke min far.

Lenke til kommentar

Vi har en scart-forgrener med 3 scartutganger allerede. Men siden det kun er én scartinngang på tven måtte altså forgreningen gått her, og TV, DVD og N64 ville stått i scartforgreningen. Hvis noen da har spilt N64 eller sett på DVD og ikke byttet etter seg, måtte man altså ha reist seg og trykket på en knapp for å velge den riktige scarten for å se på tv. Det vil ikke min far.

han er nok nødt til det

eller du bør finne en annen modell , med tilstrekkelig med antall innganger.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg løsninger for far:

- Erstatt den latterlige GET-boksen som bare har SCART med en dekoder med en som har HD og HDMI.

- Eller putt boksen i boden, og se analog kabel-TV. Det er uansett minimal kvalitetsforskjell på GETs analoge sendinger, og de digitale når de analogiseres og sendes gjennom en SCART-kabel. Eneste fordelen med boksen er at det er noen flere kanaler som sendes digitalt enn analogt, men er far så gammel og stiv at han ikke gidder å trykke på en SCART-switch, ser han sannsynligvis nesten bare på NRK1 uansett... ;)

- Hvis far er mer oppegående enn jeg antok i forrige punkt, så sier han opp avtalen med GET, og bytter til en leverandør der han kan bruke den innebygde digital-tuneren med MPEG4. RiksTV bør funke uten dekoder på den TV-en.

Lenke til kommentar

selv har jeg altibox , Ihvilken grad man kan sameligne det med Get er jeg lit usikker på.

Jeg har unaset den oppftningen at de er ganke like.

Dekoderne jeg kan velge mellom har både scart og hdmi (de nyere modellene).

jeg fant ikke ut hvor mange HDMI innganger tven du ville velge hadde.

hvis det er bare en så har du samme problemet ( bare at det gjelder HDMI i stedet for scart).

Svinks: du må huske på at enhver velger kanal distributør atter hva man får for pengene og hvilke kanaler man kan få.

i dette tilfelle vil nok en Rikstv løsning med inne byget dekoder bli dyrere en å forsette med get.

ta og bytt til en mer modnere dekoder du , da får du nok også bedre bilde på tven

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Vet ikke om han vil bytte ut dekoderen. Det er 4 HDMI-innganger.

Fungerer det å koble det slik?

Scart-hub med 3 innganger: N64, DVD, PS2 --> Get-boks inn --> Get boks ut --> TV

PS3 -> HDMI

Wii -> Komponent

Hvordan får jeg isåfall byttet til f. eks. N64? Må jeg da velge AV1 på TV'en og skru av Get-boksen?

Scart-huben er forøvrig ikke bare en forgreningsboks, men den har knapper som velger mellom de 3 ulike scart-inngangene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...